چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

گپی با هارون یشایایی در غرفه سینماپرس

تهیه کننده آثار مطرح سینمای ایران چرا تولید مستند را به فیلم داستانی ترجیح می دهد؟

هارون یشایایی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: هارون یشایایی تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران که تاکنون فیلم های بسیار مطرحی را برای سینمای کشور تولید کرده است در مورد چرایی کم کاری اش گفت: دیگر برای سینما فیلم داستانی تولید نمی کنم و رو به مستند آورده ام.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متاسفانه سالیان درازی است که سینمای ایران در یک بحران به سر می برد و این شرایط روز به روز بدتر می شود به نحوی که فیلم های «دیوار» و «شهر زنان» به عنوان دو فیلم آخری که من تهیه کنندگی آن ها را بر عهده داشتم حتی شانسی برای اکران شدن نداشتند و همین باعث شد تا ضمن ضرر مالی، من به شدت از حضور در عرصه تهیه کنندگی سینما دلزده شوم.

وی با تاکید بر اینکه سینمای امروز ایران به سینماگران هیچ امیدی برای تامین معیشت شان نمی دهد اظهار داشت: متاسفانه طی سال های اخیر ما همواره شاهد بوده ایم بسیاری از بهترین های سینمای کشور خانه نشین شده اند و شرایط کار و حضور برایشان فراهم نبوده است و همین باعث شده تا مشکلات زیادی در زندگی شخصی و خانوادگی آن ها به وجود بیاید.

یشایایی ادامه داد: ما در حال حاضر نیاز به یک سیاست گذاری مناسب در جهت پیشرفت سینمای کشور داریم اما متاسفانه مسئولان سینمایی نه تنها نسبت به بحران های پیش آمده در سینما پاسخگو نیستند بلکه اصلا اندک توجهی به خواسته ها، گلایه ها و اظهارات سینماگران نمی کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اجاره نشین ها» خاطرنشان کرد: من شخصا دیگر توانایی مقابله با این شرایط را ندارم و از همین رو ترجیح داده ام تا به سمت تولید فیلم های مستند بروم. حضور در سینمای مستند کمی عاقلانه تر از سینمای داستانی است چرا که اگرچه شرایطی برای اکران آن ها مهیا نیست اما حداقل نهادها و ارگان های مختلفی مانند سازمان صدا و سیما و... هستند تا این آثار را خریداری کرده و پخش نمایند.

وی افزود: مهمتر از همه اینکه افرادی که در حیطه تولید آثار مستند فعالیت می کنند دیگر غم نان ندارند و نگران آینده شان نیستند. از سوی دیگر به دلیل نگاه بسیار خردمندانه ای که در تولید آثار سینمای مستند وجود دارد تولیدات ما طی سال های اخیر توانسته اند مورد توجه کشورهای خارجی نیز قرار بگیرند که همین مساله می تواند مشوق خوبی برای یک سینماگر باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «هامون» در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به عوامل مختلفی که به سینمای ایران آسیب جدی رسانده اند اظهار داشت: هجوم بی رویه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که بدون حق کپی رایت مرتب و به کرات فیلم های سینمایی را پخش می کنند، ساختن و پخش کردن برنامه هایی که گاه با سلیقه مخاطب ایرانی همخوانی بیشتری دارد و مهمتر از همه عدم توجه مسئولان نسبت به این هجوم فرهنگی و پاسخگو نبودن آن ها، سینمای کشور را به قهقرا برده است.

یشایایی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر تولید فیلم هایی با محتوای تکرایی، قصه های یک شکل و کسالت بار و امثال این ها باعث شده تا سینمای ایران با یک ریزش مخاطب جدی مواجه شود. متاسفانه این روزها اغلب آثار تولید شده در سینمای کشور تکراری هستند به نحوی که اگر مخاطب یک فیلم را در ژٰانر اجتماعی ببیند می تواند پیشاپیش به این نتیجه برسد که فیلم دیگر نیز با همین سبک و سیاق ساخته شده است. ما حتی هنرپیشه هایمان نیز در بسیاری آثار تکراری شده اند و جرات آن را نداشته ایم که نیروهای جدید و توانمند را وارد این عرصه کنیم.

وی در خاتمه این گفتگو تاکید کرد: باید فکری شود تا سینما مجددا جذابیت پیدا کند در غیر این صورت دیگر مردم به سالن های سینما نخواهند رفت و به زودی دیگر اثری از سینمای پر افتخار کشور نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.