جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷

جایگاه هنر انقلاب در سینمای ایران/۴

اسلاملو : با تولیدات سینمایی فعلی چگونه می‌توان ادّعا کرد در ایران، انقلابی صورت گرفته است؟

محمدرضا اسلاملو

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو lمستندساز و کارگردان سینما درباره جایگاه هنر انقلاب در سینمای کشور گفت: با بررسی عملکرد مدیران حوزه سینما و تولیدات فعلی بعضی اوقات دچار تردید می شوم که آیا اصلاً در کشور ما انقلابی صورت گرفته است یا خیر؟!

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: متأسفانه بسیاری از مدیران اصلی سازمان سینمایی آنچنان که باید، نگاه انقلابی ندارند و همین باعث شده که حجم انبوهی از فیلم های تولید شده فاقد آرمان ها و عقاید انقلابی باشند.

وی افز.د: در عرصه سینمای جمهوری اسلامی ایران که یکی از تأثیرگذارترین رسانه ها در تمامی دنیا شناخته می شود اثری از دیدگاه انقلابی وجود ندارد.

این فارغ التحصيل فيلم و تلويزيون از كالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمريكا خاطرنشان کرد: این روزها اگر یک شخص خارجی که فرصتی برای حضور در ایران ندارد بخواهد با دیدن فیلم های سینمای ایران به وضعیت عمومی فرهنگی و اجتماعی کشوری که داعیه دیدگاه های عظیم انقلابی و آرمانی دارد دست پیدا کند، به همان وضعیت فرهنگی می رسد که این روزها در سینمای هالیوود مشابه آن وجود دارد!

اسلاملو ادامه داد: من افسوس می خورم زمانی که می بینیم در آثار فرهنگی و هنری ما و به ویژه در سینما هیچ نگاهی از شعار آرمانی «انقلاب ما انفجار نور بود» وجود ندارد؛ گویا مدیران سینمای کشور در خواب غفلت فرو رفته اند و نمی خواهند از این خواب بیدار شوند؛ قطعاً نتیجه به کار گماردن نیروهایی که باور و اعتقاد ضعیفی به اصل انقلاب ندارند بهتر از این هم نمی تواند باشد.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو در تحلیل فعالیتهای سازمان سینمایی در تقویت هنر انقلاب اظهار داشت: عمده نگرانی آقای ایوبی این است که وضعیت موجود در سینمای ایران را به همان صورت نگه دارند تا مبادا مورد غضب جریان مافیای پشت پرده سینما واقع شوند؛ حال اینکه ایشان به عنوان نماینده قانونی دولت و حاکمیت باید در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۸۰ درصد انرژی و هدف خود را برای پیشبرد سینمای انقلاب به خدمت گیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «باغ سید» تأکید کرد: انقلاب اسلامی باید بخش عمده ای از حرف هایش را در سینما بزند اما از آنجا که مدیرانی که در نهادها و سازمان های گوناگون حضور دارند نگاه انقلابی قوی ندارند ما در این زمینه موفق نبوده ایم.

وی سپس با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی برای مقابله با وضعیت رژیم پهلوی شکل گرفت اظهار داشت: هیچ اثری از این مقابله در سینمای امروز کشور به چشم نمی خورد؛ سینمای ما دچار روزمرگی شده و دلیل اصلی آن این است که مدیران سینمایی ما بدون آینده نگری نسبت به جریان سازی پیرامون هنر انقلاب مشغول کارشان هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.