چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

جایگاه هنر انقلاب در سینمای ایران/۳

علی اکبری: سینمای ایران از شعائر انقلابی و دغدغه‌های امام (ره) و رهبری فاصله گرفته است

محسن علی اکبری در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما با تأکید بر ضرورت ارتقای جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینما گفت: متأسفانه به دلیل بی توجهی مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید، مدت ها است از شعائر انقلابی و دغدغه های امام (ره) و رهبری فاصله گرفته ایم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تلفن همراه رئیس جمهور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در همین خصوص بیان کرد: هنرمندان متعهد و دغدغه مند نسبت به نظام و انقلاب، طی دو سال اخیر به دلیل سیاست گذاری های ناصحیح مدیران سینمایی در حال بیکاری و حذف از این عرصه هستند و دیگر کمتر فیلمسازی است که رغبت به حضور در عرصه تولید فیلم های انقلابی و استراتژیک را داشته باشد.

وی سپس با بیان اینکه «هنر انقلاب» نیاز به یک نقشه راه جامع دارد اظهار داشت: من معتقدم که نه تنها در سینما که در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری باید برنامه ریزی دقیقی برای بیان اتفاقات دوران انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس صورت بگیرد و ما شاهد بروز و ظهور این باشیم که هنر انقلاب در کتاب ها، فیلم ها و... دیده و حمایت شوند؛ اما به دلیل اینکه هنرمندان مورد کم لطفی و بی مهری واقع شده اند کم کم این مباحث را کنار گذاشته و به سمت تولید آثار اجتماعی و امثالهم کشیده شده اند.

علی اکبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از نهادهای مهم که باید نقشه راه سینمای انقلاب را ترسیم کند نام برد و خاطرنشان کرد: من معتقدم نهادهای مختلفی هستند که باید به سازمان سینمایی برای تولیدات سالانه سینمای ایران درخواست بدهند که شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و امثالهم در رأس این نهادها هستند.

این تهیه کننده افزود: به عنوان مثال این نهادها بایستی با دسته بندی موضوعات مورد نیاز جامعه، به عنوان نمونه اعلام کنند که در سال جاری نیاز به تولید حداقل ۵ فیلم در رابطه با جنایات تروریستی منافقین است تا بشود به بهترین شکل ممکن ماهیت این جنایتکاران را برای تمامی جهان نشان داد؛ این اتفاق باید به صورت سالانه در سینمای کشور محقق شود و هر ساله فیلم هایی با یک موضوع خاص انقلابی، عقیدتی و استراتژیک تولید شوند؛ هر چند که تا به امروز به دلیل عدم برنامه ریزی این امر صورت نگرفته است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» تأکید کرد: پرداختن به این موضوعات مهم وظیفه تمامی مدیران ارشد سینمای کشور است تا به حوزه های مهم تاریخ انقلاب بپردازند و اگر این اتفاق صورت نگیرد خیانت به هنر این کشور شده است.

وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: متأسفانه انقلاب اسلامی از نظر فرهنگی در کشور ما بسیار مظلوم واقع شده و این در حالی است که جایگاه انقلاب اسلامی طی قرن های گذشته یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات تاریخی در سطح کشورهای دنیا بوده است؛ از این رو ضروریست که برای پاسداری از میراث گرانبهای انقلاب اسلامی، علل وقوع انقلاب، زوایای شکل گیری انقلاب، نقش مخرب گروهک های نفاق، حضور همه جانبه دنیای غرب و کشورهای سلطه گر منطقه که منجر به جنگ تحمیلی شد و مواردی از این دست را در رأس کارهای خود قرار دهیم.

علی اکبری سپس با اشاره به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) در دوازدهم بهمن ماه ۱۳۵۷در بهشت زهرا (س) یادآور شد: حضرت امام (ره) آنقدر بر تأثیر رسانه ها و به خصوص سینما واقف بودند که پس از ورودشان به کشور در اولین سخنرانی شان دفاع محکمی از سینما کردند و فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستم، با فحشا مخالفیم» و همین امر باعث شد تا برخی افراطیونی که اقدام به آتش زدن سینماها می کردند از اقدامات خودسرانه خود دست بکشند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر ادامه داد: همین نگاه شگرف حضرت امام (ره)  متأسفانه تاکنون در هیچ فیلم سینمایی به تصویر کشیده نشده است؛ همین مسأله که حضرت امام به سینماگران آدرس می دهند و می گویند که مثلاً «گاو» فیلم خوبی است و باید امثال این گونه فیلم ها در سینمای کشور ساخته شود می توانست باعث تولیدات آثار شاخص خوبی در سینمای ایران شود که متأسفانه این امر محقق نشده است.

علی اکبری تأکید کرد: برای احیای هنر انقلاب در جمهوری اسلامی ایران هیچ راه چاره ای وجود ندارد مگر اینکه تمامی دستگاه ها و نهادهای مسئول از جمله: سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی حوزه هنری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... وارد میدان شده و با اتخاذ سیاستها و اجرای برنامه های مطالعه شده و منطبق بر اهداف کلان نظام و نیز به کار گرفتن نیروهای متعهد انقلابی و زحمتکش و در برابر آن مواخذه مدیرانی که در این راستا همواره اهمال کرده اند موجبات رشد و تعالی هنر انقلاب را فراهم آورند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.