یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸

پرداختن «بادیگارد» به دولت «احمدی نژاد» تکذیب شد

ضرورت تحوّل جدی در نگاه فرهنگی هنری رسانه‌های اصولگرا

فیلم سینمایی بادیگارد

سینماپرس: محمد عزیزی/ فراموش نکنیم که جریانی مرموز در کشور، با ادبیاتی خاص و البته عوامفریبانه و نیز توجیهاتی از جمله عدم صراحت کلام در نقد و تحلیل ها تحت پوشش رعایت اخلاق رسانه ای، خواهان انفعال رسانه های پرسشگر و مطالبه گر آنهم از جنس خبرگزاریها، سایتها و روزنامه های منتقد و انقلابی بوده و سرویس های فرهنگی رسانه ها به جهت برخورداری از انواع اخبار و گزارشات هنری، ادبی و... بهترین محل رخنه برای این نفوذ خزنده هستند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس صبح امروز یکی از خبرگزاری های منتسب به جریان اصولگرای کشور در خبری با اشاره به فیلم جدید ابراهیم حاتمی کیا نوشت: «بادیگارد نقد جدی بر عملکرد دولت دهم است و فعالیت برخی از نزدیکان احمدی نژاد را مورد توجه قرار داده است؛ در این فیلم مسئله اختلاس در این دولت، نظام بانکی و تامین اجتماعی همچنین عملکرد معاون اجرایی دولت دهم و فرد مورد وثوق احمدی‌نژاد که هم اینک در بازداشت به سر می‌برد مورد توجه قرار گرفته است.»

این در حالیست که تنها پس از گذشت چند ساعت و البته بعد از بهره برداری انواع رسانه های داخلی و خارجی و یا بهتر بگوییم خودی و غیرخودی در داخل و خارج کشور، آنهم در برخی موارد با تیترهای متنوع و جهت دار علیه رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران، این خبر اصلاح و پاراگراف و تیتر مربوط به پرداختن عملکرد محمود احمدی نژاد از این گزارش حذف شد.

سینماپرس که با توجه به اطلاع از کلیات فیلمنامه و تأکید دست اندرکاران فیلم «بادیگارد» مبنی بر ضرورت دستیابی رسانه ها به هرگونه اطلاعات درباره فیلم حاتمی کیا از طریق سایت رسمی این اثر سینمایی، از ابتدای انتشار این خبر، موضوع را پیگیری می نمود و به واسطه تماس با چند تن از عوامل اصلی فیلم متوجه کذب بودن خبر مورد اشاره گردید، لیکن اقدام این رسانه حرفه ای و ارزشی را سوال برانگیز می داند که چطور می شود با انتشار خبری ناصحیح و غیر موثق، خوراکی برای بسیاری از رسانه های سوء استفاده گر و چه بسا معاند فراهم نمود و به راحتی با حذف آن گمان برد که انگار هیچ اتفاقی رخ نداده و همه چیز بر وفق مراد است!؟ ضمن اینکه این اتفاق در طول سالهای گذشته از طریق این رسانه مشخص، مسبوق به سابقه است.

فارغ از تحلیل عملکرد مدیران دولت دهم و حاشیه سازی های رسانه ای برخی جریانات و محافل سیاسی پیرامون ابهاماتی در حوزه اقتصادی که جز یکی دو مورد جرائم شخصی، هنوز ردپایی از نقش دولت قبلی در آنها در مراجع قضایی به اثبات نرسیده و مسئولان ارشد حاکمیتی نیز بر حفظ اعتبار و جایگاه خدمتگزاران این نظام در دولت پیشین تأکید داشته اند، این سوال پابرجاست که رسانه های اصولگرا به ویژه در بخش های فرهنگی با چه استدلالی، خواسته یا ناخواسته همسو با برخی دستهای پشت پرده این فضاسازی های سیاسی، مبادرت به انتشار اخبار کذبی می کنند که جز هزینه برای جریان ارزشی، متدین و انقلابی کشور سودی دیگری در بر ندارد؟

اگرچه سینماپرس معتقد است به احتمال قوی عمدی در انتشار اینگونه اخبار نیست و شاید مشابه آن بارها در بسیاری از رسانه های دیگر نیز رخ داده باشد، اما این نگرانی وجود دارد که مبادا بدنه تحریریه و نیروی انسانی فعال در این دسته از رسانه ها، با برخی کم دانشی ها و عدم تسلط بر شرایط حساس سیاسی و فرهنگی کشور ( که البته ناشی از کم تجربگی و عدم مشورت با فعالان باسابقه حوزه فرهنگ و رسانه از جنس اصولگرایان است) از تأثیرات و بهره برداری های سوء از انعکاس چنین اخبار و گزارشاتی غافل شده و بعد از مدتی مانند اغلب رسانه های گروهی و بدون توجه به سیاست رسانه ای خود، به راحتی تبدیل به تریبونی برای بازتاب فعالیتهای یک جماعت خاص سیاسی و به اصطلاح فرهنگی در کشور شوند!

فراموش نکنیم که جریانی مرموز در کشور، با ادبیاتی خاص و البته عوام فریبانه و نیز توجیهاتی از جمله عدم صراحت کلام در نقد و تحلیل ها تحت پوشش رعایت اخلاق رسانه ای، خواهان انفعال رسانه های پرسشگر و مطالبه گر آنهم از جنس خبرگزاریها، سایتها و روزنامه های منتقد و انقلابی بوده و سرویس های فرهنگی رسانه ها به جهت برخورداری از انواع اخبار و گزارشات هنری، ادبی و... بهترین محل رخنه برای این نفوذ خزنده هستند.

ذکر مصادیق در خصوص ادعای فوق بسیار است که شرح آن در این مقال کوتاه نمی گنجد و بیش از اینها باید با همکارانمان سخن گفت؛ اما شاید طرح آن به همین اختصار، تلنگری باشد بر همکاران فعال و زحمتکش مان که با شناخت و رصد دقیق جریانات فعال فرهنگی و به ویژه سینمایی و تلویزیونی کشور و در کنار آن سیاستگذاری هدفمند و اتخاذ یک استراتژی مشخص و نه مبهم، مبادرت به امر اطلاع رسانی نموده و به تغییر و تحول در روشهای تاریخ مصرف گذشته فعالیت های رسانه ای بیاندیشند.

در پایان گذری بر سخنان اخیر حسن رحیم پور ازغدی خالی از لطف نیست:

«رحیم پورازغدی در سخنان پیش خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران گفت: رسانه‌های طرفدار انقلاب غالبا بی‌سواد هستند و آموزش ندیده‌اند و بنده به بیش از ۹۰ درصد سایت‌ها و خبرگزاری‌ها داخلی به دلیل بی‌سوادی اعتماد ندارم، اینان ناآگاهانه تیترهای خلاف می‌زنند.

وی افزود: طی ۳۶ سال گذشته خبرگزاری‌ها و سایت‌هایی داشته‌ایم که هم جهت با رسانه‌های دشمن تیتر زده‌اند. این رسانه‌ها در هماهنگی کامل با رسانه‌ها و سیاستمداران غرب اقدام به تخریب مسئولان نظام می‌کنند. آنان تیترهای مسخره کننده، جملات تحریف شده و گزارش‌های غلط از مواضع انقلاب و انقلابیون می‌زنند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.