دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

در نشست خبری «گزارش یک نگرانی» عنوان شد؛

جمشید مشایخی: همه باید با اتحاد مشکل کمبود آب در کشور را حل کنند/ توصیه بازیگر پیشکسوت به «لطیفی»

نشست خبری جشنواره گزارش یک نگرانی

سینماپرس: جمشید مشایخی صبح امروز در نشست خبری جشنواره فیلم «گزارش یک نگرانی» گفت: همه باید با اتحاد مشکل کمبود آب در کشور را حل کنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری دومین جشنواره گزارش یک نگرانی صبح امروز با حضور مسئولان سازمان آبفای استان تهران، سیدجواد رضویان (دبیر جشنواره)، جمشید مشایخی (رئیس افتخاری جشنواره)، محمدحسین لطیفی (نماینده هیأت داوران)، ناصر شفق (عضو شورای سیاست گذاری جشنواره)، علیرضا ابراهیمی (دبیر اجرایی جشنواره) و مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اصحاب رسانه در سالن همایش های سازمان آبفا برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری سید جواد رضویان گفت: امیدواریم بتوانیم کوچک‌ترین قدمی در راستای بهینه مصرف‌کردن آب برداریم و در این میان از کمک و یاری مردم و مسئولان استفاده خواهیم کرد و با دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که سازمان آب و مردم عزیزمان دارند، به سرانجام خوبی برسیم. شرایط آبی کشور علیرغم بارش باران های خوب در پاییز امسال همچنان نگران کننده است و نباید با این فکر پیش برویم که چون ریزش باران خوبی داشتیم آب را هدر دهیم و به طور قطع هیچ چیز به غیر از مشارکت آحاد مردم نمی تواند این دغدغه را پایان دهد.

این بازیگر مطرح آثار کمدی سینما و تلویزیون ادامه داد:  حدود ۱۵ درصد از آب شهری در مصارف خانگی و ۸۵ درصد آن در کارهای کشاورزی و مصرف آب زیرزمینی از بین می‌رود و نگاه جشنواره این است که محدودیت سنی برای آن در نظر نگیریم و از آثار همه دوستان استفاده کنیم و نگرانی آنها را در خصوص کمبود آب از دریچه موبایل‌شان ببینیم. یکی دیگر از اهداف جشنواره این است که رکوردی را در تعداد آثار ارائه شده در ایران و جهان به ثبت  برسانیم.

رضویان سپس به معرفی حامیان مالی این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: برنامه «سه شو» شبکه تلویزیونی «نسیم»، شرکت «آسان پرداخت» و... به همراه سازمان آب و فاضللاب استان تهران به عنوان حامیان اصلی این دوره از جشنواره فعالیت می کنند و جوایز نقدی خوبی هم برای برگزیدگان در نظر گرفته اند.

در ادامه این نشست خبری ناصر شفق تهیه کننده سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: طبیعتاً جامعه هنری به خاطر محبوبیت و این که در راس دید جامعه هستند، می‌توانند اثرات بسیار مثبتی را در خصوص استفاده بهینه از آب در کشور انجام دهند و امیدواریم که این اتفاق هرچه سریعتر رقم بخورد؛ جای تاسف دارد که آب دریاچه‌های مهمی چون ارومیه، زاینده رود و کارون بسیار کم شده و اگر به داد آن‌ها نرسیم، شاید جنگ بعدی جنگ آب باشد. چنانچه آمریکا به عراق و افغانستان حمله می‌کند، در ابتدا به سمت کنترل منابع آب آن‌ها می‌رود و بعد از آن نفت آن‌ها را هدف می‌گیرد.

شفق ادامه داد: معضل کمبود آب یک موضوع همگانی است و امیدوارم که همه مردم به این مسأله مهم و ویژه توجه نشان دهند.

سپس جمشید مشایخی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون کشور با اشاره به این که بحران آب در ایران آنقدر زیاد است که باید فکر اساسی درباره آن کرد، اظهار داشت: از آقای لطیفی می خواهم با ساخت سریالی جذاب علاوه بر کمک به فرهنگ سازی در بحران آب، مردم را از دیدن سریال های بیهوده خارجی باز دارد.
وی افزود: صبح امروز وقتی گزارشی درباره بحران آب می خواندم که متاسفانه در ایران ۷ هزار و ۷۷۰ چاه حفر شده که ۳ هزار و ۳۸۰ عدد از این چاه ها غیرمجاز حفر شده است.  همه باید با اتحاد مشکل کمبود آب در کشور را حل کنند؛ متاسفانه زمین در برخی از استان های ما نشست کرده که به هیچ وجه قابل جبران نیست و باید در این زمینه فرهنگ سازی اساسی صورت گیرد.

مدیر اجرایی این جشنواره نیز اعلام کرد: ما سعی کردیم با نگاه دغدغه مند از هنرمندان دعوت کنیم تا بتوانیم تأثی مهمی بر جامعه بگذاریم. من از سازمان آبفا تشکر می کنم که نسبت به سال گذشته با توجه و جدیت بیشتری این جشنواره را برگزار می کند و یکی از نکات مهم این دوره از جشنواره تعامل این سازمان با هنرمندان و سینماگران است.

محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در بخشی از این نشست خبری وضعیت فعلی آب در کشور را وحشتناک توصیف کرد و اظهار داشت: من امیدوارم برنامه ریزی جدی برای ورود تلویزیون نسبت به آگاهی بخشی به آحاد افراد جامعه صورت گیرد تا ما دیگر شاهد چنین مسأله دهشتناکی نباشیم.

لازم به ذکر است در انتهای این نشست خبری با حضور مریم معترف کارگردان برجسته تئاتر کشور از جمشید مشایخی با خاطر حضور مستمر در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری تجلیل شد.

گفتنی است؛ این جشنواره با هدف توجه دادن عمومی  به ارزش والا و بی بدیل آب؛ جایگاه اجتماعی و فرهنگی و معنوی؛ ارزش اقتصادی و نقش استراتژیک آن؛ لزوم اصلاح الگوهای مصرف و ترسیم نگرانی ها و اثرات مخرب بحران کمبود آب؛ قصد دارد با فراهم آوردن زمینه حضور اقشار مختلف جامعه و هنرمندان در این رویداد فرهنگی وهنری بزرگ، نگاه مردمی به مساله کمبود آب را در قالب فیلم و عکس به نمایش بگذارد.

بخش های دومین جشنواره گزارش یک نگرانی عبارتند از: فیلم های حرفه ای موبایلی، عکس های حرفه ای موبایلی و بخش ویژه آب و عاشورا؛ همچنین علاقمندان شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود را تا ۱۵ آذرماه سال جاری به دبیرخانه این جشنواره به نشانی اینترنتی www.twff.ir ارسال کنند. هیأت انتخاب این جشنواره اسامی آثار پذیرفته شده را تا اول دی ماه اعلام می کند و زمان برگزاری این جشنواره نیز متعاقباً اعلام می گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.