چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

همزمان با اربعین حسینی در مصاحبه باما:

شعبانی: باید با ساخت آثار مستند ریشه های تاریخی پیاده روی کربلا برای مردم بازگو شود

محمدعلی شعبانی کارگردان مستند سمفونی استیضاح

سینماپرس: محمدعلی شعبانی مستندساز جوان معتقد است: فعالان حوزه سینما باید با تولید برخی آثار مستند نسبت به تشریح ریشه های تاریخی آیین های مذهبی همچون پیاده روی اربعین حسینی بپردازند تا مردم با اطلاع از فلسفه وجودی اینگونه برنامه ها و با دانش بیشتری در برگزاری آنها مشارکت کنند.

کارگردان مستند «سمفونی استیضاح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس با بیان اینکه جدا از مسأله فضای روحانی و حال و هوای معنوی، اغلب هنرمندان در زمینه تولید مستندهای تاریخی و مذهبی همواره با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند اظهار داشت: آنچه که سینمای مستند باید به آن بپردازد بحث تاریخی اتفاقاتی مانند اربعین حسینی است؛ ما نیاز داریم برای آگاهی بخشی به عموم افراد جامعه در رابطه با تاریخچه چگونگی آغاز رویداد عظیم پیاده روی در این روز خاص مستندهای شاخص تولید کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی ضرورت تولید این گونه آثار این است که بسیاری از افرادی که بنا به باورهای قلبی خود و آموزه های سینه به سینه اقدام به پیاده روی در این روز می کنند نمی دانند که این نهضت از زمان امامت حضرت امام جعفر صادق (ع) آغاز شده است و بعدها همواره در دوران های مختلف تاریخی با مشکلاتی همراه شده است و حتی در دورانی به یک انتفاضه تبدیل شده و برخی از دولت ها و حکومت ها مانع از این حرکت شده اند و بسیاری از شیفتگان اباعبدالله الحسین (ع) به دلیل تخطی از فرامین آن ها در این راه جان خود را از دست داده اند.

شعبانی در پایان این گفتگو تأکید کرد: اربعین نزد تمامی شیعیان جهان روز بزرگی است که باید به آن توجعه شود؛ ما احادیث بسیار زیادی در رابطه با این روز مهم از امامام معصوم (ع) داریم و اغلب ایشان تذکرات ویژه ای راجع به این روز بزرگ داده اند که بایستی در تولید آثار مستند به این زمینه ها توجه جدی و ویژه صورت بگیرد.

وی در عین حال افزود: البته حال و هوای پیاده روی«اربعین حسینی» به حدی معنوی و خاص است که نمی توان آن را در فضای تصویر گنجاند و شاید حتی بزرگترین رسانه ها هم نتوانند از پس انعکاس رویداد بزرگی مانند این حرکت مردمی برآیند.

وی ادامه داد: آیین مذهبی مانند پیاده روی اربعین حسینی آنقدر از پشتوانه فرهنگی عظیم و غنی برخوردار است که نیاز آنچنانی ندارد که مفهومش حتماً از طریق آثار تصویری منتقل شود؛ فرهنگ های دینی و ارزشی اصولاً به صورت سینه به سینه و نسل به نسل انتقال پیدا می کنند و از این طریق عمر خود را طولانی تر از گذشته می کنند.

وی سپس با بیان اینکه شخصاً در پیاده روی اربعین حسینی شرکت داشته است اظهار داشت: هر انسانی که در این پیاده روی شرکت می کند از همان ابتدای راه خود را در بین الحرمین تصور می کند؛ این فضا آنچنان معنوی و عمیق است که نمی توان حتی آن را در ادبیات وصف کرد و برای اینکه بخواهیم در این زمینه ها تولیدات بهتری داشته باشیم بهتر است به فکر کارهای دیگری باشیم.

شعبانی ادامه داد: به عنوان نمونه رسانه ملی امسال با ساخت یک اثر تلفیقی از انیمیشن و ویدئوگرافی اطلاعات بسیار خوبی را به زائران اربعین حسینی داد و تمامی تلاشش بر این بود که زوار بتوانند به اطلاعات کافی دست پیدا کنند و زیارت خوبی بدون کمترین خلل و آسیب را تجربه نمایند.

این مستندساز جوان خاطرنشان کرد: ما در تمامی زمینه های تاریخی، ملی و مذهبی نیاز به تولید آثاری این چنینی داریم تا بتوانیم مخاطبان را در انجام هرچه بهتر اعمال و مناسک یک رویداد آگاه کنیم هر چند که که باور و اعتقاد قلبی و مذهبی نیاز به آموزش ندارد و همه افراد جامعه به بهترین شکل ممکن از آن آگاهی دارند اما در اختیار گذاشتن اطلاعات باید جزو اولویت های تمامی دستگاه های مسئول در زمینه تولید آثار فرهنگی و هنری باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.