چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۳

در گفتگو با سینماپرس تآکید شد؛

رضا برجی: پرداختن به راهپیمایی بزرگ اربعین در عرصه های هنری یک ضرورت است

رضا برجی

سینماپرس: رضا برجی مستندساز همزمان با برگزاری راهپیمانی میلیونی عاشقان حسینی در کربلا گفت: پرداختن به موضوعاتی مانند راهپیمایی بزرگ اربعین در تمامی عرصه های هنری یک ضرورت است و مدیران فرهنگی کشور باید تدبیری بیندیشند تا تمامی فیلمسازان، رمان نویسان، عکاسان و هنرمندان دغدغه مند بتوانند با حضور در این رویداد مذهبی و تاریخی آثار هنری شاخصی خلق کنند.

کارگردان مستند «سال های گلوله و زنبق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: راهپیمایی اربعین حرکت عجیبی است که در تاریخ نمونه ای مانند آن یافت نمی شود؛ هر انسانی که در این حرکت شرکت می کند در دل خود داستانی دارد که هنرمندان می توانند با پرداختن به این قصه ها یک اثر شاخص هنری خلق کنند تا ضمن استفاده مردم بتواند به عنوان یک اثر فرهنگی در تاریخ نیز ماندگار شود.

وی سپس با تأکید بر اینکه غربی ها مایل نیستند این حرکت میلیونی دیده شود اظهار داشت: ما هر ساله شاهد هستیم که رسانه های غربی این اتفاقات را سانسور می کنند و نمی خواهند که سایر مردم دنیا از این اتفاق مهم با خبر شوند؛ از این رو بر تمامی هنرمندان و مدیران دستگاه های مختلف فرهنگی و هنری کشور به خصوص مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم است که به این مهم توجه ویژه ای نشان دهند.

این مستندساز خاطرنشان کرد: متأسفانه نه تنها اتفاق تاریخی راهپیمانی اربعین حسینی، بلکه بسیاری از وقایع ملی و مذهبی ما نیز توسط مدیران  آنطور که شایسته است دیده نمی شود و ما در حال از دست دادن اتفاقات مهم هستیم.

برجی ادامه داد: من طی چند روز اخیر در تلویزیون صحنه هایی از این رویداد عظیم را دیدم که به شدت منقلب شدم! دختری که پا ندارد و با دستانش راه می رود حتی نمی گذاشت که یک قدم از پدر و مادر خود عقب تر بماند و با شور و اشتیاق خاصی به زیارت حرمین شریفین می شتافت؛ از سوی دیگر پیرمردی معلول به صورت چهار دست و پا با عشق خالص به امامش در این راه در حرکت بود؛ تمامی این صحنه ها آنقدر پتانسیل دارند که می توان از هر کدامشان ده ها اثر مستند، سینمایی، کتاب و... تولید کرد.

کارگردان مستند «مادران سربرنیتسا» تصریح کرد: متأسفانه گویا برخی از مدیران ما در خواب غفلت به سر می برند! ما باید در حال حاضر ده ها مستندساز دغدغه مند و مطرح، رمان نویس، عکاس، شاعر و... را با هزینه دولت به این راهپیمایی می فرستادیم تا صدها اثر ارزشمند مذهبی، تاریخی و ملی از این رویداد تولید نمایند و عموم مردم بتوانند از آن بهره مند شود.

وی افزود: برخی مدیران ما در حالی نسبت به این واقعه مهم بی تفاوت هستند که احتمال اینکه به دلیل اتفاقات اخیر منطقه طی سال های آتی این راهپیمایی نتواند برگزار شود بسیار زیاد است؛ متأسفانه ما هیچ گاه به این اندیشه نرسیده ایم که مناسک حج هرساله نهایتاً یک و نیم میلیون نفر را درون خود دارد اما امسال بر اساس پیش بینی ها بیش از ۲۰ میلیون نفر در مراسم روز اربعین شرکت خواهند داشت؛ ما اگر همت نکنیم و اگر این رویداد در آثار هنری ثبت تاریخی نشود در صورت جلوگیری از تکرار این حرکت عظیم می تواند این نهال نوشکفته فرهنگی و مذهبی به فراموشی سپرده شود.

برجی سپس تأکید کرد: علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی هنرمندان دغدغه مند نیز وظیفه دارند به صورت مستقل این واقعه تاریخی را به هر شکل که می توانند مورد پوشش قرار دهند؛ همچنین سایر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی نیز باید در این زمینه ورود پیدا کنند تا به امید خدا بتوانیم آثار بسیار خوبی را درباره حرکت خودجوش مردمی در روز اربعین تولید کنیم.

کارگردان مستند «لعل بدخشان» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه کشورهای غربی و به ویژه آمریکا که تنها یک تاریخ ۲۰۰ ساله دارند با تولید آثار هنری در حال تاریخ سازی و قهرمان پروری برای خود هستند اظهار داشت: کشورهای غربی در حالی با سرعتی بسیار برای خود قهرمانان و تاریخ های خیالی درست می کنند که ما با سهل انگاری در حال فراموش کردن تاریخ خود هستیم!

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: ما باید همواره به این نکته مهم توجه داشته باشیم که یکی از چیزهایی که می تواند مردم را با یکدیگر پیوند داده و ما را به وحدت برساند، تاریخ است و ما هیچ گاه به این مسأله مهم توجه ویژه نداشته ایم؛ ما باید در پی این باشیم که تاریخ ملی و مذهبی خود را به بهترین شکل ممکن به نسل امروز و فردای کشور منتقل کنیم تا دشمنان نتوانند با سانسور کردن این واقعه های مهم باعث شوند که این اتفاقات تا سال های نه چندان دور به فراموشی سپرده شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.