شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵

گلایه های صدابردار باسابقه سینما در گفتگو با ما؛

نظام الدین کیایی: ای‌کاش در تمامی امور متعهد باشیم/ انتقاد از کمبود تجهیزات روز دنیا در سینمای ایران

نظام الدین کیایی*

سینماپرس: نظام الدین کیایی صدابردار باسابقه سینما گفت: متاسفانه این روزها پایبندی به تعهدات در سینمای ما معنای خود را تا حدود زیادی از دست داده و من آرزو می کنم که ای کاش هنرمندان ما در تمامی امور متعهد باشند.

صدابردار فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من طی یک سال گذشته در کشور کانادا حضور داشتم و حدود ۲ ماه قبل به دلیل دعوت یک تهیه کننده و کارگردان شناخته شده سینما برای همکاری در یک پروژه به ایران بازگشتم اما به دلیل عدم اجرای تعهد آن ها در کلید خوردن بموقع فیلم، این روزها بیکار هستم و پیشنهاد حضور در چندین پروژه مهم را نیز رد کرده ام.

کیایی ادامه داد: متأسفانه در سینمای ایران، عوامل فنی یک اثر سینمایی آنطور که باید، دیده نمی شوند و تیم تولید آنقدر که به بازیگران یک فیلم بها می دهند برای افرادی که در رشته های مختلف دیگر فعالیت می کنند ارزشی قائل نمی شوند؛ به همین دلیل است که همیشه یک پروژه برای فلان بازیگر باید منتظر بماند و بقیه عوامل به دلیل قراردادی که امضا کرده اند ناچار هستند مدت ها در انتظار حضور آن بازیگر باشند تا یک فیلم کلید بخورد.

صدابردار فیلم سینمایی «نارنجی پوش» خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سینمای دنیا توجه ویژه ای به عوامل فنی یک اثر سینمایی می شود و همه احترام زیادی برای آن ها قائل هستند؛ به عنوان نمونه من در کانادا با یکی از بزرگترین صدابرداران آن ها آشنا شدم که در کارنامه هنری اش تنها صدابرداری ۷ فیلم سینمایی دیده می شد و او زمانی که فهمید من در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی مطرح به عنوان صدابردار حضور داشته ام برایش شگفت انگیز بود و مرا استاد خودش خطاب می کرد.

این صدابردار پیشکسوت تأکید کرد: ما در کشورمان از نظر نیروی انسانی و مهارت افراد فنی کمبود و خلأیی نداریم؛ یگونه ای که بسیاری از صدابرداران ما به مراتب کارشان قوی تر از صدابرداران غربی است اما متأسفانه این مسأله هرگز آنچنان که شایسته است دیده نمی شود.

وی افزود: امروز سینمای ایران به جایی رسیده است که اغلب افرادی که در آن به عنوان نیروهای فنی مانند صدابردار، چهره پرداز، فیلمبردار و... فعالیت می کنند علاوه بر تخصص خودشان قالب سینما را به خوبی می شناسند و برای خود یک سینماگر کامل هستند؛ این در حالی است که در سینمای جهان خیلی از افرادی که مشغول به کار هستند سینماشناس نیستند!

صدابردار فیلم سینمایی «شمعی در باد» در بخش دیگری از این گفتگو به مسأله کمبود امکانات و تجهیزات روز و مدرن فنی برای تولید آثار سینمایی در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه یکی دیگر از مشکلاتی که به شدت هنرمندان متعهد را آزار می دهد مسأله کمبود بودجه در سینما است؛ این امر باعث شده تا ما نتوانیم از امکانات روزی که در سینمای غرب وجود دارد بهره ببریم و مجبوریم از همان امکانات قدیمی سال های قبل خود استفاده کنیم؛ متأسفم که باید این نکته را عنوان کنم که وسایلی که صدابردار خارجی دور می اندازد مورد استقبال صدابردارن سینمای ایران قرار می گیرد!

کیایی افزود: نکته غریب دیگری که در سینمای ما وجود دارد این است که یک فیلم سینمایی در کشور ما به طور معمول با بودجه ای نزدیک به یک میلیارد تومان ساخته می شود اما یک فیلم معمولی سینمای غرب بودجه ای کمتر از ۸ میلیون دلار برای تولید در اختیار ندارد.

صدابردار فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در خاتمه این گفتگو با اشاره به اینکه همواره از جوانان علاقمند سینما حمایت می کنم اظهار داشت: من در تمامی طول دوران کاری ام حمایت ویژه ای از سینماگران جوان و مستقل داشته ام و مایل هستم که اندوخته ها و تجربیات خود را با طیب خاطر در اختیار کسانی بگذارم که می خواهند آینده سازان سینمای ایران باشند؛ تنهای آرزوی من پیشرفت روز به روز سینمای ایران در تمامی عرصه ها است و امیدوارم که ما بتوانیم بیش از گذشته شاهد رشد و ارتقای سینمای کشورمان در سطح بین الملل باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.