یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱

گفتگوی سینماپرس با مادربزرگ «ناهید»؛

بوبانی: تم زنانه «نفس گرم» باعث حضورم در این سریال شد/ از کاشانی‌ها عذرخواهی می‌کنم!

مریم بوبانی در سریال نفس گرم

سینماپرس: «مریم بوبانی» بازیگر نقش «عزیز» مادربزرگ «ناهید» در سریال «نفس گرم» که شب گذشته در جدیدترین قسمت این مجموعه تلویزیونی از دنیا رفت؛ در ارتباط با حضورش در این مجموعه تلویزیونی گفت: تم زنانه «نفس گرم» باعث حضورم در این سریال شد.

بازیگر سریال تلویزیونی «مختارنامه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نقشی که در این سریال بازی کردم یکی از متفاوت ترین نقش هایم یود؛ من در «نفس گرم» نقش مادربزرگی را بازی کردم که حداقل ۲۰ سال با خودم فاصله سنی داشت و از لحاظ فرهنگی و تربیتی نیز تفاوت های آشکاری میان من و این کاراکتر وجود داشت که خوشبختانه توانستم با تکیه بر توان هنر بازیگری و راهنمایی های خوب آقای عسگرپور این شخصیت را به بهترین شکل ممکن ایفا کنم.

وی با بیان اینکه زاده سنندج» بوده و هیچ آشنایی قبلی با لهجه مردم خوب کاشان نداشته است اظهار داشت: یکی از شرایط اصلی هنر بازیگری در کشور پهناور ما که لهجه ها، زبان ها و قومیت های مختلف در آن زندگی می کنند این است که بتوان با سرعت و دقت زیاد این لهجه ها و زبان ها را آموخت؛ من پیش از این هم در سریال ها و فیلم های مختلف با لهجه های دیگری نیز صحبت کرده بودم و لذا این کار چندان برایم دشوار نبود.

بوبانی ادامه داد: کارگردان سریال پیش از آغاز فیلمبرداری، تدبیر بسیار خوبی برای ادای لهجه «کاشی» داشتند و از دو تن از دانشجویان کاشانی که در تهران درس هنر می خواندند خواستند برای تمرین با بنده، خانم تیرانداز، آقای راستاد و... به دفتر تولید سریال بیایند؛ شاید باور این قضیه سخت باشد که برای در آوردن این لهجه به بهترین شکل ممکن، ما مدت های طولانی به صورت روزانه تمرینات فشرده داشتیم و تمامی توان خود را به کار بستیم تا کاشانی های عزیز حداقل ایراد کمتری از ما بگیرند.

این بازیگر افزود: اما متأسفانه به هر دلیلی برخی از کاشانی های عزیز این روزها نسبت به این لهجه معترض هستند و برخی از آن ها حتی متأسفانه در شبکه های اجتماعی با توهین ها اعتراض خود را به ما اعلام می کنند که من از آن ها عذرخواهی می کنم!

بازیگر فیلم سینمایی «فرش باد» سپس خاطرنشان کرد: اعتراض هموطنان کاشانی نسبت به نوع لهجه در این سریال، در حالی است که ما اگر جغرافیای شهر کاشان را مانند یک مثلث در نظر بگیریم، هر گوشه از این شهر لهجه خاص خودش را دارد و پراکندگی لهجه در شهر کاشان بسیار زیاد است؛ نکته جالب توجه اینجاست که حتی «آران» و «بیدگل» که تنها یک خیابان بین شان وجود دارد نیز تفاوت لهجه زیادی با یکدیگر دارند و شاید به همین دلیل بخشی از اعتراضاتی که به ما می شود بی دلیل باشد.  

بوبانی در ادامه این گفتگو تأکید کرد: در هر صورت گروه «نفس گرم» با تمامی قدرت و تلاش سعی داشتند تا به بهترین شیوه ممکن از پس ایفای وظایف خود برآیند و امیدوارم که ما نزد مخاطبان تلویزیون روسفید شده باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه تجربه ۳ بار همکاری با محمدمهدی عسگرپور باعث شده بود تا با شیوه کارگردانی وی آشنا باشد اظهار داشت: ایشان تعامل بسیار خوبی با بازیگران آثارشان دارند و با دقت به نظرات و پیشنهادهای آن ها گوش می کنند و همین باعث می شود تا ماحصل کار نتیجه قابل قبول داشته باشد.

بازیگر سریال تلویزیونی «روزگار قریب» افزود: بازیگران «نفس گرم» همگی جزو بهترین ها بودند و معتقدم که یکی از بهترین های خود را در این مجموعه ارائه کرده اند؛ به خصوص مرجانه گلچین پس از سال ها بازی در فیلم ها و سریال های طنز با بازی در این نقش متفاوت و جدی بسیار خوش درخشید که معتقدم کار ایشان جای تقدیر بسیاری دارد. همچنین خانم ها نیلوفر خوش خلق، سیما تیرانداز و... نیز بازی های بسیار گرم و خوبی از خود ارائه دادند که تمامی این ها باعث شد تا «نفس گرم» با استقبال مواجه شود.

وی ادامه داد: این سریال علاوه تمامی این موارد از فیلمنامه خوبی به قلم خانم نگین معتضدی بهره برده و معتقدم یکی از دلایل اصلی ملموس بودن مشکلات زنان در این سریال این باشد که یک نویسنده متبحر زن آن را نوشته است؛ «نفس گرم» یک خط اصلی داستانی دارد که در لابلای آن قصه چندین و چند زن که همگی به نوعی با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کنند بیان می شود.

بوبانی تأکید کرد: روایت های جذاب زندگی این زنان در «نفس گرم» به دور از هرگونه شعارزدگی روایت می شود و هیچ اثری از دیدگاه های فمینیستی نیز در آن وجود ندارد و به همین علت است که این سریال توانسته مخاطبانی از همین سنین، جنسیت، فرهنگ و تحصیلات را به سوی خود جذب کند.

وی افزود: سریال ها و فیلم های سینمایی امروز ایران اغلب از سوژه های کلیشه ای و کهنه شده استفاده می کنند و از همین رو است که مخاطب از آن ها استقبالی نمی کند اما «نفس گرم» از میان گستره محدود سوژه های اجتماعی انگشت روی بهترین ها گذاشته و بر اساس داستان ها و اتفاقات واقعی که در جامعه ما در حال وقوع است برداشتی بدون قضاوت انجام داده است. «نفس گرم» سریالی واقعی از دردهایی است که شاید در طول زندگی مان کمتر توجهی به آن ها نمی کنیم اما دیدن این دردهای مشترک در یک سریال می تواند ما را به اندیشه وادار کند که چرا امروزه به این دردها دچار شده ایم؟

بازیگر فیلم سینمایی «نیمه پنهان» سپس در مورد روند تصویربرداری این سریال گفت: این مجموعه تلویزیونی از معدود آثاری است که نوعی آرامش خاص در آن حاکم است و ما خوشبختانه در طول مدت ضبط این سریال کمترین مشکلی با یکدیگر نداشتیم.

بوبانی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با اینکه بر اساس چه معیاری بازی در یک فیلم یا سریال را انتخاب می کند گفت: فیلمنامه و کارگردان دو عنصر کلیدی برای من هستند و قطعاً اگر هر دوی این ها را قابل قبول بدانم در یک پروژه حاضر به بازی می شوم؛ گاهی اوقات پیش آمده که من از فیلمنامه ای به شدت راضی بوده ام اما به دلیل کارگردان و یا عواملی که در آن اثر کار می کرده اند از بازی در آن انصراف داده اند؛ من معتقدم که تمامی افرادی که در تولید یک اثر فعالیت می کنند بایستی در کارشان متبحر باشند تا آن فیلم یا سریال بتواند به بهترین شکل ممکن ساخته شود.

این بازیگر در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: این روزها به شدت تشنه بازی در یک تئاتر خوب هستم؛ وسوسه بازی در تئاتر هیچ گاه مرا رها نمی کند و امیدوارم شرایط به گونه ای رقم بخورد که بتوانم به زودی در یک اثر نمایشی حضور داشته باشم؛ متأسفانه بازی در آثار تصویری بسیار وقت گیر است و فرصتی برای بازیگر نمی گذارد تا بتواند در عرصه تئاتر حضور جدی داشته باشد اما خوشبختانه من طی ۲ سال گذشته توانستم در ۳ تئاتر ایفای نقش کنم و همین باعث شد تا با انرژی بهتری در آثار تصویری سینمایی و تلویزیونی حضور داشته باشم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.