چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲

هیأت انتخاب «فیلم فجر» از نگاه سینماگران/۱

شاه حسینی: آثار سینمایی جشنواره فجر باید برگرفته از مفاهیم انقلابی و ارزشی باشد

انسیه شاه حسینی*

سینماپرس: انسیه شاه حسینی کارگردان و فیلمنامه نویس سینما همزمان با گذراندن مراحل انتخاب فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: این جشنواره از دل انقلاب بیرون آمده و باید همچنان نمادی از انقلاب اسلامی باقی بماند؛ از این رو اعضای هیأت انتخاب باید همگی در پی انتخاب آثاری باشند که به نوعی در جهت اهداف و مفاهیم متنوع انقلابی و ارزشی تولید شده باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که جشنواره فیلم فجر در سه دهه پیش آغاز به کار کرد ملاک سیاست گذاران سینمای کشور در این راستا بود که فیلم های برگزیده این جشنواره الگوی سال سینمای کشور شوند و سایر فیلمسازان ترغیب شوند تا چنین آثاری را به تولید برسانند؛ این هدفمندی در سینمای ایران باعث شده بود تا موضوعات ارزشی، آرمانی و انقلابی در سینمای کشور به صورت جدی پیگیری شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر سال هاست که دیگر شاهد پیگیری این هدف والا در جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور نیستیم.

شاه حسینی با بیان اینکه ای کاش فیلم های تولید شده در سینمای ایران مطابق با شعارها و وعده های وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی در بدو فعالیتشان باشد اظهار داشت: تاکنون ما بارها شاهد بوده ایم که تمامی وزرای ارشاد دولت های مختلف در ابتدای امر برای گرفتن رأی اعتماد در مورد هنر متعالی انقلاب اسلامی سخن می گویند و اهداف و آرمان های انقلابی و دفاع مقدس را منشاء عملکرد خود می دانند اما متأسفانه در عمل تولیدات هنری ما اغلب فاقد این ارزش ها هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که اگر خود عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باشد بر اساس چه شاخصه هایی مبادرت به انتخاب آثار خواهد کرد گفت: من به طور کلی همیشه به فیلم هایی امتیاز می دهم که محتوای غنی داشته باشند؛ به عقیده من محتوا در یک فیلم از فرم بسیار مهمتر است چرا که این محتواست که می تواند روی عامه مردم تأثیر بگذارد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: جای مفاهیم ارزشی و انقلابی در تولیدات سینمای ایران خالی است و امیدوارم که امسال شاهد حضور فیلم هایی در جشنواره باشیم که عدالت، انسانیت، سبک زندگی ایرانی اسلامی و... را در درونمایه خود داشته باشند.

شاه حسینی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: یکی دیگر از موارد مهم این است که دیدگاه سلیقه ای برای انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر حاکم نباشد و اعضای هیأت انتخاب ضمن توجه ویژه به محتوای آثار و مرتبط بودن آن ها با ایام الله دهه فجر فیلم هایی را انتخاب کنند که از قواعد و ساختارهای کلاسیک و صحیح بهره برده باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.