چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

انتقاد صباغ زاده از وضعیت اکران فیلم ها؛

سیاست های فعلی مدیران، سینمای کشور را به ورشکستگی و نابودی می‌کشاند

مهدی صباغ زاده

سینماپرس: مهدی صباغ زاده کارگردان و تهیه کننده و مدیر دفتر پخش «نیمروز فیلم» ضمن ابراز انتقاد از وضعیت اکران فیلم ها در حال حاضر گفت: سیاست های فعلی سینمای کشور را به سمت ورشکستگی و نابودی می برد.

کارگردان فیلم سینمایی «سناتور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها سینمای کشور تنها در اختیار عده ای افراد خاص قرار گرفته و آن ها خط مشی و کلیت سینما را مشخص می کنند و همین باعث شده تا «باندبازی» در سینما به اوج خود برسد؛ این گروه محدود، هر زمان که مایل باشند به دلخواه خود یک فیلم را اکران کرده و یا آن را از اکران بر می دارند و من معتقدم تا زمانی که دولت و سازمان سینمایی در این امور دخالت دارد آشفته بازار رایج در سینما بهبود نخواهد یافت.

وی ادامه داد: این روزها در حالی شاهد هستیم که برخی از فیلم ها پس از ۲-۳ ماه ماندن در صف اکران نمی توانند حتی برای ۲ هفته در سینماها نمایش داده شوند لذا من معتقدم که مدیران سینمایی هرچه سریعتر باید تدبیری برای حل معضلات حاکم بر سینما در این بخش داشته باشند.

این کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه دفاتر پخش فیلم های سینمایی این روزها عملاً هیچ دخالتی در امور اکران ندارند اظهار داشت: بسیاری از کسانی که دفتر پخش فیلم تأسیس کرده اند به دلیل مخارج بسیار سنگین و بالای این دفاتر در حال ورشکستگی هستند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و سعی دارند که خود را سرپا نگه دارند اما فشار طاقت فرسایی که بر شانه های آن هاست به زودی شانه های آن ها را خواهد شکست!

صباغ زاده خاطرنشان کرد: حل مشکلات اکران چندان سخت نیست به نحوی که فیلم های سینمایی می توانند اواخر هر سال به ۳ دسته خوب، بد و متوسط تقسیم شوند و از اوایل هر سال تاریخ اکران آن ها مشخص شده و حداقل به هر فیلم ۲ هفته اجازه نمایش بدهند و اگر فروش آن فیلم خوب بود بگذارند تا به اکران خود ادامه دهد؛ اما اینکه آقایان اصلاً برخی از فیلم ها را خوب نمی دانند و نمی گذارند این فیلم ها در یک شرایط عادلانه حداقل به ۲ هفته اکران دست پیدا کنند امری عجیب است.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه خلوت» در ادامه این گفتگو تصریح کرد: مدیران سینمایی بدون توجه به زیرساخت های ناقص سینما و تنها برای پر و پیمان نشان دادن بیلان های خود ، بودن چشم اندازی صحیح، اقدام به افزایش تولید فیلم ها می کنند که همین امر باعث ایجاد یک بلبشوی غریب در سینمای کشور شده است؛ من معتقدم که تولید در سینمای ایران نه تنها نباید افزایش پیدا کند بلکه هرچه سریعتر باید با تدبیری عاقلانه کاهش داده شود تا همه فیلم هایی که طی یک سال در سینمای ما تولید می شوند به دلیل محدود بودن سالن های نمایش بتوانند از یک اکران محدود بهره مند شوند.

وی تأکید کرد: ما هرچه سریعتر باید شورای تخصصی اکران فیلم های سینمایی را با حضور صاحب نظران و کارشناسان حوزه سینما تشکیل دهیم و پخش و اکران در سینما را بهتر از وضعیت فعلی، ضابطه مند کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «صبحانه ای برای دو نفر» افزود: برخوردهای سلیقه ای با بسیاری از فیلم ها طی تمامی این سال ها باعث ورشکستگی و پریشان احوالی بخش عمده ای از تهیه کنندگان و سرمایه گزاران سینما شده است و آن ها دیگر حاضر نیستند حتی ریالی از پول خود را برای سینمای کشور صرف کنند؛ به همین منظور نیاز است که بخش خصوصی در سینمای ما بیش از گذشته فعال شود و دولت دیگر در حوزه اکران آثار دخالتی نداشته باشد.

صباغ زاده در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به صدور پروانه ساخت های فراوان برای کارگردانان فیلم اولی اظهار داشت: پیش از این قانونی در سینما وجود داشت که سالانه نهایتاً به ۱۰ فیلمساز کار اولی پروانه ساخت داده شود اما متأسفانه مدیران سینمایی کشور در اتفاقی نادر طی سال جاری تعداد کثیری پروانه ساخت برای کارگردانان فیلم اولی صادر کرده اند که همین مسأله می تواند آشفته بازار اکران و... را در سینمای ایران بیشتر کند و به جای اینکه نتیجه مثبتی برای سینما در پی داشته باشد به صورت معکوس عمل نماید.

کارگردان فیلم سینمایی «پیشنهاد ۵۰ میلیونی» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه تا پایان سال پخش ۳ فیلم را بر عهده دارد اظهار داشت: ۳ فیلم سینمایی «کمپ ایکس ری» ساخته پیتر ساتلر و با بازی پیمان معادی در گروه آزاد سینمایی، «آزادی مشروط» به کارگردانی حسین مهکام با سرگروه سینمایی و «فرار از اردو» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و در ژانر کودک و نوجوان در گروه آزاد سینمایی فیلم هایی هستند که در بدترین فصل ممکن که به فصل فیلم سوزی شهرت دارد اکران خواهند شد.

وی در خاتمه این گفتگو با اعلام اینکه علاوه بر مسئولیت سنگین پخش فیلم همچنان دغدغه کارگردانی دارد گفت: این روزها قصد دارم فیلمنامه ای اجتماعی-خانوادگی را جلوی دوربین ببرم که فیلمی دغدغه مند و بر اساس ارزش های انسانی است و می تواند حرف دل بسیاری از مردم در جامعه امروز باشد؛ نگارش نهایی فیلمنامه این اثر به پایان رسیده و در صورت مهیا شدن شرایط آن را تا پایان سال جاری جلوی دوربین خواهم برد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.