شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵

در مصاحبه با خبرنگار ما تصریح شد؛

هشدار «رهبر قنبری» به نقش معادن بر تخریب محیط زیست/ مستند «تب مِسین» ۴ ماه دیگر آماده می‌شود

رهبر قنبری در آئین پایانی گردهمای سالانه فيلمسازان و عكاسان سراسر كشور

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما در رابطه با جدیدترین اثر مستند خود گفت: «تب مِسین» نقدی در مسیر بهینه سازی وضعیت صنایع و معادن و نقش آنها در تخریب محیط زیست به ویژه در منطقه مس سرچشمه رفسنجان است.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: من مدت ها قبل طرحی را در رابطه با صنعت مس سرچشمه رفسنجان به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه دادم که مورد استقبال این مرکز قرار گرفت و قرار شد آن را به تولید برسانیم.

وی ادامه داد: بنده طی سال های اخیر به شدت در رابطه با مسأله صنایع و معادن در کشور تحقیق کردم و متوجه شدم که صنایع به طرز وحشتناکی به محیط زیست آسیب وارد کرده اند. متأسفانه مسئولان هم هیچ توجهی به فاجعه محیط زیستی صنایع نداشته اند؛ تبعات صنایع تمامی موجودات زنده اعم از گیاهان، انسان ها و حیوانات را در معرض مرگ و نابودی قرار داده و باید هرچه سریعتر تدبیری در این خصوص در کشور صورت بگیرد.

قنبری سپس با اشاره به اینکه برای تولید این فیلم مستند تحقیقات میدانی و پژوهش های زیادی انجام شده است اظهار داشت: تمامی تلاش من بر این بود که بتوانم بخش کوچکی از فاجعه ای که صنایع و معادن در کشور به وجود آورده اند را در این مستند بلند بازگو کنم و به دور از سیاه نمایی های رایج در سینما و با یک نقد سازنده توجه مسئولان سازمان محیط زیست را نسبت به وضعیت بغرنج آلوده سازی محیط زیست توسط معادن جلب کنم.

این فیلمساز ادامه داد: زمانی که برای تحقیقات میدانی به کرمان سفر کرده بودم متوجه شدم که حداقل در شعاع ۱۵۰ کیلومتری از معدن سرچشمه محیط زیست به شدت تخریب شده است و حتی حیوانات اهلی مانند گوسفندان و... نیز در اثر وضعیت ناهنجار معادن و صنایع هلاک شده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «روییدن در باد» در همین رابطه افزود: در تمامی کشورهای دنیا که معادن وجود دارند برای بهره برداری از آن ها مکمل هایی در نظر گرفته می شود تا محیط زیست سالم بماند اما متأسفانه در کشور ما نه تنها هیچ مکملی برای بهره برداری از صنایع و معادن وجود ندارد بلکه اصلاً توجهی به وضعیت آن نمی شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با وضعیت فنی «تب مسین» گفت: ما در حال حاضر در ابتدای راه تدوین هستیم و این اثر تا ۴ ماه آتی آماده نمایش می شود؛ تصاویر زیادی برای «تب مسین» تهیه شده که باید بعد از تدوین اولیه تصمیم بگیریم این فیلم را تبدیل به ۲ مستند ۵۰ دقیقه ای کنیم یا اینکه یک مستند بلند ۸۰ دقیقه ای را به عنوان خروجی نهایی داشته باشیم.

قنبری افزود: هنوز مشخص نیست که این مستند از تلویزیون پخش می شود یا اینکه مرکز گسترش مایل است آن را در جشنواره های داخلی و خارجی نمایش دهد؛ آنچه برای مهم است اینکه این اثر مستند بتواند تأثیر لازم را بر تمامی مسئولان و به ویژه مسئولان سازمان محیط زیست بگذارد و ما دیگر شاهد چنین وضعیتی در کشورمان نباشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» در بخش دیگری از این گفتگو به وضعیت دشوار تولید «تب مسین» اشاره کرده و گفت: حجم این کار در ابتدای امر کوچک تصور شده بود و ما فکر می کردیم که نهایتاً ۲۰ روزه می توانیم تصویربرداری را به پایان برسانیم اما زمانی که در کرمان به سر می بردیم متوجه شدیم که ما با یک دایناسور عظیم الجثه روبرو هستیم و به این سادگی ها نمی توانیم از جزئیات آن آگاه شویم و از همین رو چند ماهی درگیر تولید این اثر بودیم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت در سرچشمه به گونه ای بود که وقتی دوربین هایمان را در فاصله ۳۵۰ متری از معدن نصب می کردیم به واسطه انفجارهایی که در آنجا صورت می گرفت دوربین ها به شدت می لرزیدند و ما بارها و بارها مجبور به برداشت مجدد می شدیم.

این فیلمساز ادامه داد: سموم مهلک و مرگبار کار در این معادن را به شدت دشوار کرده و تمامی کارگرانی که در آنجا مشغول به کار هستند در واقع از جان خود مایه گذاشته اند و زندگی بسیار سختی را تجربه می کنند؛ در واقع یک ظلم عجیبی در این مکان وجود دارد و متأسفانه تمامی کشتزارها و چاه های عمیق آب و... در این منطقه به کلی ویران شده است.

قنبری در خاتمه این گفتگو به معرفی عوامل اصلی تولید این اثر مستند پرداخت و گفت: پژوهش، نویسندگی و کارگردانی «تب مسین» بر عهده بنده بوده و عارف نامور (مدیر تصویربرداری)، امیرحسین یک پیکر (دستیار اول تصویربردار)، امیررحمت حیدری (صدابردار)، مهران کرمی (تدوین گر)، مهریار قنبری (آهنگساز) و... از جمله عواملی هستند که در تولید این پروژه مرا همراهی کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.