دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

در ۹۳ سالگی

فیلمبردار «دیوانه از قفس پرید» درگذشت

هاسکل وکسلر

سینماپرس: هسکل وکسلر فیلمبردار تاثیرگذار برنده جایزه اسکار در ۹۳ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی ، خبر درگذشت وکسلر یکشنبه از طریق انتشار پستی در وب‌سایت او به اطلاع عموم رسید. علاوه بر آن پسر او نیز در فیسبوک از مرگ آرام او در خواب خبر داد و نوشت : «زندگی شگفت‌ او به پایان رسید اما تعهد مادام‌العمر او به مبارزه‌ی خوب برای صلح به زندگی خود ادامه خواهد داد.»

هسکل وکسلر دو بار در سال‌ ۱۹۶۶ برای فیلم «چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟» و در سال ۱۹۷۶ برای فیلم «در راه افتخار» جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد. او همچنین کارگردان و نویسنده‌ی دو فیلم بلند «رسانه‌ها احساس ندارند» در سال ۱۹۶۹ و «لاتینو» در سال ۱۹۸۵ بود. فیلمبرداری «دیوانه از قفس پرید» یکی دیگر از کارهای مشهور او به شمار می‌رود که برای آن نامزد جایزه اسکار شد.

پس از اعلام خبر درگذشت این فیلمبردار مطرح استیون پاستر رئیس جامعه‌ی فیلمبرداران آمریکایی گفت : «کارهای هسکل همواره منبع الهام بسیاری از فیلمبردارها بوده است.» جامعه‌ی فیلمبرداران آمریکایی جایزه یک عمر دستاورد هنری خود را به او اهدا کرده است.

او سال ۱۹۲۲ در شیکاگو به دنیا آمد و در دانشگاه برکلی به تحصیل پرداخت.  وکسلر سال ۱۹۴۷ به انجمن عکاسان بین‌المللی پیوست. او فیلم مستند کوتاه «شهر زنده» را در سال ۱۹۵۳ به همراه جان بارنز کارگردانی کرد و فیلمبرداری آن را نیز خود بر عهده گرفت. این فیلم نامزد جایزه اسکار شد. او با کار در فیلم مستقل « Stakeout on Dope Street » در سال ۱۹۵۷ قدم به سینمای هالیوود گذاشت. او از معدود فیلمبردارهایی است که یک ستاره در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.