دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹

در پی حضور در بخش «نگاه نو» تشریح شد؛

تولید دشوار فیلم سینمایی«جشن تولد»در سوریه از زبان «مهدی فیوضی»+ عکس و فهرست عوامل

مهدی فیوضی*

سینماپرس: مهدی فیوضی تهیه کننده فیلم سینمایی «جشن تولد» که برای حضور در بخش «نگاه نو» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است طی گفتگویی به تشریح چگونگی ساخت این فیلم در شرایط جنگ در کشور سوریه پرداخت.

کارگردان فیلم سینمایی «نفوذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: استکبار جهانی و صهیونیسم مرتب در تلاش هستند توسط رسانه ها تصویر بدی از اسلام نشان دهند و مسلمانان را به جان هم بیندازند و به همین دلیل ما نباید دست روی دست بگذاریم تا آن ها در این راه از ما پیشی گرفته و هر کاری که می خواهند انجام دهند.

وی سپس با تأکید بر اینکه طرح و ایده اولیه در رابطه با تولید فیلم های ارزشی، انقلابی و مقاومت زیاد است اظهار داشت: متأسفانه آنچه باعث شده تا ما در رابطه با این نوع تولیدات همواره با کاستی روبرو باشیم این است که مراکز مربوطه و مسئولان حمایت چندانی از تولید آثار استراتژیک انجام نمی دهند و به همین علت ما نتوانستیم تاکنون مقابله شایسته ای با جنگ نرم دشمنان داشته باشیم.

فیوضی سپس در رابطه با روند تولید «جشن تولد» گفت: عباس لاجوردی پیش از این مستندی در رابطه با حضور تکفیری ها در سوریه ساخته بود که اثر بسیار خوبی از آب درآمده بود. ایشان بعد از ساخت آن فیلم، ایده اولیه «جشن تولد» را به موسسه «آیین سیمرغ» آورد که مورد استقبال ما قرار گرفت و محسن زمانی نگارش فیلمنامه را آغاز کرد. البته جمعی از افراد نیز مشاوره فیلمنامه را بر عهده گرفتند و پس از اتمام آن ما مدت یک هفته برای بازبینی موقعیت و هماهنگی های اولیه به سوریه سفر کردیم و پس از بازگشت به تهران پیش تولید این فیلم آغاز شد.

این تهیه کننده ادامه داد: پس از ۱۵ روز پیش تولید در تهران و حدود ۱۷ روز پیش تولید در کشور سوریه این اثر سینمایی نیمه مهرماه  کلید خورد و حدود یک ماه نیز فیلمبرداری آن به طول انجامید. تولید این اثر سینمایی به شدت با شرایط سخت و دشواری همراه بود و ما به دلایل متعدد از جمله بودجه ناکافی و احتمال حمله از سوی تکفیری ها این فیلم را به تولید رساندیم.

کارگردان فیلم سینمایی «محرمانه تهران» خاطرنشان کرد: دستگاه ها و نهادهای سوریه با ما همکاری بسیار خوب و قابل قبولی داشتند به نحوی که تمامی مجوزهای لازم و شرایط امنیتی را برای تولید این اثر سینمایی مهیا کردند و وزارت «اعلام» (رسانه ها) در سوریه، وزارت فرهنگ سوریه و همکاران سفارت ایران در این کشور به همراه اتحادیه رسانه های جهان اسلام تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا ما بتوانیم به بهترین شکل «جشن تولد» را به سرانجام برسانیم.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر نیروهای مردمی حزب الله و مردم سوریه به دلیل اینکه ما برای وطن و کشور آن ها فیلم می ساختیم از ما استقبال خوبی را به عمل آوردند و حتی بازیگران سوری که دستمزدهای بسیار کلانی برای بازی در آثار سینمایی می گرفتند با ما در بحث دستمزدها همکاری کردند و  در «جشن تولد» به ایفای نقش پرداختند.

این فیلمساز افزود: به دلیل محدودیت زمانی فشار بر روی تمامی دست اندرکاران تولید این فیلم سینمایی بسیار زیاد بود چرا که ما بر اساس تعهد خود می بایست نهایتاً ظرف مدت یک ماه فیلمبرداری «جشن تولد» را به پایان می رساندیم که خوشبختانه این امر محقق شد؛ در طی مدت زمان فیلمبرداری نیروهای جبهه النصره بسیار به ما نزدیک بودند اما به دلیل آنکه با نیروهای سوری در صلح به سر می بردند اقدام خاصی را انجام نمی دادند و ما تنها گهگاهی صدای خمپاره را می شنیدیم  و خوشبختانه جنگ جدی در کار نبود و ما از امنیت برخوردار بودیم.

فیوضی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای امر حاضر به حمایت ۵۰ میلیون تومانی برای تولید این اثر استراتژیک شده بود اظهار داشت: خوشبختانه پس از اتمام فیلمبرداری و بازبینی راش های گرفته شده در انجمن، آن ها تصمیم گرفتند تا ۵۰ درصد در تولید این فیلم سینمایی مشارکت کنند و از همین رو این روزها با تهیه کننده این اثر سینمایی قرارداد امضا کرده اند.

وی در رابطه با حضور «جشن تولد» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز اظهار داشت: این اثر سینمایی به موضوع خاص حضور تکفیری ها در منطقه می پردازد و فکر می کنم تنها فیلمی در ژانر مقاومت باشد که امسال تولید شده و در جشنواره انقلاب شاهد رونمایی آن خواهیم بود. امیدوارم که ضمن جلب توجه اعضای هیأت داوران بتواند مخاطبان زیادی را به سوی خود جذب کند و من از سازمان سینمایی و دست اندرکاران جشنواره که امکان حضور این فیلم در جشنواره را مهیا کردند تشکر می کنم.

گفتنی است؛ عوامل اصلی تولید این اثر سینمایی عبارتند از:  سرمایه گذاران: نصرت نوری، عباس فاتح  و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس،   کارگردان: عباس لاجوردی، تهیه کننده و مشاور کارگردان: مهدی فیوضی،   فیلمنامه نویس: محسن زمانی  (براساس ایده ای از عباس لاجوردی)، بازیگردان: احمد کاوری، مدیر تولید: حسّان الموحد، مدیر فیلمبرداری: فرهاد محمودی، تدوین گر: یعقوب غفاری، آهنگساز: سعید ذهنی،   صداگذاری و میکس: محمد امامی، صدابردار: اغید الصیداوی، طراح صحنه و لباس: علی مربی،   طراح چهره پردازی: داریوش صالحیان، مدیر ارتباطات: ولید درویش، مدیر تدارکات: حسن درویش، جلوه های ویژه میدانی: عظیم محمدی، جلوه های ویژه بصری: محمدرضا امامی، برنامه ریز و سرپرست گروه کارگردانی: سعید سعید پور،   دستیار اول کارگردان: محمد خیر دریب، دستیار دوم کارگردان: مسعود مبعثی، منشی صحنه: فرحناز خسرو آبادی،   دستیار اول فیلمبردار: اسماعیل واشقانی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: محمد نوربازیگران: علیرام نورایی  ـ  احمد کاوری  ـ  نادین خوری  ـ  علی صطوف  ـ  امیه ملص  ـ  ریمی سرمین  ـ  اوجا ابوالذهب  ـ  عبود عبدالله  ـ  ماسا زاهر  ـ  ولید درویش  ـ  نایا علّوش  ـ  شهِد عباس  و بازیگر خوردسال: عبدالله لبابیدی

«جشن تولد» داستان خانواده ای اهل سوریه را روایت می کند که شب جشن تولد فرزندشان (رقیه) با حمله تکفیری‌ ها به دمشق و حرم حضرت زینب (س) مواجه می شند و این باعث می شود تا به مقصد حرم حضرت زینب (س) به عنوان یک محل امن فرار کنند؛ آن ها در این مسیر با دو ایرانی که برای زیارت به اتفاق خانواده آمده‌اند آشنا می‌شوند، اینان که زمانی در جنگ ایران و عراق در خرمشهر از شهرشان دفاع می‌کردند در مسیر رسیدن به حرم در بین راه به یک کلیسا پناه می‌برند و در مسیر اتفاقاتی برای این گروه رخ می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.