سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

اکبرلو: «پی ۲۲» یادآور سینمای قصه گوی دهه ۶۰ در حوزه دفاع مقدس است

منوچهر اکبرلو*

سینماپرس: منوچهر اکبرلو منتقد سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «پی ۲۲» به کارگردانی حسین قاسمی جامی گفت: این اثر سینمایی یادآور خاطرات خوب سینمای دفاع مقدس در دهه ۶۰ است، سینمایی که جذابیت بصری و قصه گویی در آن حرف اصلی را می زد و طی سال های اخیر به فراموشی سپرده شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ فیلم های متعددی در ژانر دفاع مقدس تولید می شدند که تمامی آن ها می کوشیدند علاوه بر جذابیت های بصری، قصه و داستان سر راستی داشته باشند که بتواند مخاطبان از هر طیف و دسته ای را به سوی خود جذب کند و توقعات مخاطب که در آن زمان تازه با فیلم های غربی آشنا شده بود را برآورده سازد اما متاسفانه این نوع سینما از میانه دهه ۷۰ تاکنون رسما وجود ندارد.

اکبرلو در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده «پی ۲۲» این است که الگوی قصه پردازی خود را به درستی پیش نمی برد اظهار داشت: متاسفانه حسین قاسمی جامی به عنوان کارگردان این اثر سینمایی به این نتیجه نرسیده که تماشاگر امروزی به واسطه تماشای فیلم های جنگی و اکشن متعدد غربی سطح سلیقه اش نسبت به تماشاگر ۲ و ۳ دهه پیش به شدت تغییر کرده و ارتقای عجیبی یافته است و از همین رو همچنان در همان شیوه روایت قدیمی اثر خود را جلوی دوربین برده است.

این منتقد سینما تاکید کرد: معتقدم برای ساخت چنین آثاری باید از حرف ها و پیرنگ های غنی تر استفاده کرد؛ یعنی ضمن پیش بردن خط اصلی داستان بایستی داستانک های فرعی نیز در طول یک اثر سینمایی وجود داشته باشند چرا که در شکل فعلی خط داستانی آثار سینمایی به دلیل سرراست بودن برای مخاطبان به شدت آشنا و به سادگی قابل حدس زدن هستند و این مساله با اصل غافلگیر کردن مخاطب در سینما منافات جدی دارد.

وی افزود: ما همچنین در تولید آثار سینمای دفاع مقدس نیاز به پرداختن شخصیت های جدید داریم و باید کاراکترهایی را به فیلم ها اضافه کنیم که ویژگی های شخصیتی متنوعی داشته باشند تا بتوانند هرچه بیشتر مخاطبان را با خود همراه و همدل سازند اما متاسفانه در «پی ۲۲» نیز مانند بسیاری از این گونه فیلم ها ۳-۴ کاراکتر اصلی به عنوان رزمنده حضور دارند که متناسب با سلیقه تماشاگر امروزی سینما نیستند و نمی توانند احساس همذات پنداری مخاطب را به درستی برانگیخته کنند.

اکبرلو تصریح کرد: نه تنها «پی ۲۲» که کلا فیلمسازان سینمای دفاع مقدس ما گویا همچنان در دهه ها قبل مانده اند و هنوز نتوانسته اند خود را متناسب با ارتقای سینما و پیدا شدن شیوه های جدید روایتی در سینما به روز کنند و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد سینمای دفاع مقدس همچنان در کشور ما مهجور خواهد ماند.

این منتقد باسابقه ادامه داد: ما در سینمای دفاع مقدس نیاز به شیوه های بیان مدرن و امروزی و همچنین تلفیق و تزریق ژانرهایی مانند «ملودرام» داریم تا از این رهگذر بتوانیم مخاطبان را مجددا به سمت تماشای آثار سینمای دفاع مقدس سوق دهیم.

اکبرلو در خاتمه این گفتگو در رابطه با بازی بازیگران و همچنین سایر موارد فنی و تکنیکی این اثر سینمایی اظهار داشت: بازی بازیگران «پی ۲۲» نسبتاً قابل قبول است و این فیلم از فیلمبرداری و دکوپاژ مناسبی بهره برده است اما ذکر این نکته ضروری است که «پی ۲۲» می توانست با کمی پرداخت بیشتر تبدیل به اثری شود که تا مدت ها در ذهن هر مخاطبی باقی بماند اما متاسفانه این امر رخ نداده است.

گفتنی است؛ «پی ۲۲» با نام قبلی «مرواریدهای خلیج فارس» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حسین قاسمی جامی است. فیلم «پی ۲۲» بر اساس مستند ناوچه جوشن ساخته شده است. این رویداد در تاریخ فروردین سال ۶۷ در درگیری با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.