شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳

نقش سینماگران در مقابله با نفوذ فرهنگی/ ۶

بیدل: استفاده از الگوهای ایرانی اسلامی می‌تواند مانع از نفوذ دشمن در عرصه فرهنگ و هنر شود

داود بیدل در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما در رابطه با مساله مهم نفوذ فرهنگی دشمنان و نقش اهالی سینما در راستای مقابله با این امر مهم گفت: استفاده از الگوهای ایرانی اسلامی می تواند از نفوذ فرهنگی دشمن جلوگیری کند و ما بایستی در تولید آثارمان فرهنگ و ارزش های خود را ترویج کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه بسیاری از فیلمسازان ما به جای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی از آثار سینمایی و فرهنگ غربی الگو برداری می کنند و در واقع دانسته و ندانسته خود را در دام جبهه فرهنگی غربی ها می اندازند که تمامی این مسائل به دلیل عدم شناخت و ناآگاهی آن ها است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیاز به سینمایی زنده و پویا دارد اظهار داشت: ما بایستی برای تولید آثار سینمایی در کشورمان هدفمندی داشته باشیم به نحوی که بتوانیم ابتدا در کشور و سپس در سطح منطقه و بعدها در سطح بین الملل آرمان ها و ارزش های والای خود را به جهانیان توسط آثار تصویری خود عرضه کنیم.

بیدل تأکید کرد: تمامی هنرمندان، مسئولان و مدیران سینمای ایران برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمنان نیاز به بصیرت دارند و این آگاهی و بینش تنها با مطالعه و پژوهش حاصل می گردد؛ سینماگران بایستی جریان ها و احزاب سیاسی در داخل و خارج از کشور را به خوبی بشناسند تا بتوانند بر اساس شناخت دقیق خود مبادرت به ساخت آثاری کنند که به جای دفاع از دشمنان نقش جدی در مقابله با آن ها ایفا کند.

این فیلمساز ادامه داد: یکی از دلایلی که طی سال های اخیر تولیدات سینمای کشور نتوانسته اند در راستای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمنان گام جدی و اساسی بردارند این است که آن ها سینمای قصه گو را رها کرده اند و در عوض به تولید آثاری پرداخته اند که تنها می تواند به کام برخی از شبه روشنفکران شیرین باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه نحوه مدیریت فعلی در سینمای ایران این گونه است که فیلمسازان را به سمت گرته برداری از فیلم های سینمای فرانسه و اروپا و تقلید کورکورانه از آثار روشنفکری آن ها هدایت می کند و این مسأله باعث شده تا مخاطب عام ایرانی دیگر از آثار سینمایی استقبال نکرده و از این طریق جبهه مهم سینما در کشور ما به عنوان یک رسانه و ابزار قدرتمند و تأثیرگذار از دست برود.

بیدل در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینمای ایران این روزها رسماً تأثیرگذاری خود را نه تنها در سطح جهان که حتی در داخل کشور نیز از دست داده است و دلیل اصلی آن هم منفعل عمل کردن مدیرانی است که در راستای مقابله با نفوذ فرهنگی و جنگ نرم دشمنان هیچ گامی برنمی دارند. لذا تا زمانی که رویه اداره سینمای کشور این گونه باشد ما نمی توانیم امیدی به اصلاح امور داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.