جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

فرشاد اکتسابی در گفتگو با سینماپرس:

فیلم مستند - داستانی«همراه با فرات» اطلاعات کاملی از کشور عراق به مخاطب خواهد داد

فرشاد اکتسابی

سینماپرس: فرشاد اکتسابی که جدیدترین اثر مستندش با عنوان «همراه با فرات» برای حضور در بخش فیلم های مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است در رابطه با این فیلم گفت: «همراه با فرات» روایتی تاریخی، اجتماعی و سیاسی از کشور عراق است و می تواند به مخاطبان خود آگاهی کاملی نسبت به این کشور همسایه بدهد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کشور عراق یکی از کهن ترین و متمدن ترین کشورهای منطقه است که چه در دوران صدر اسلام و چه پیش از آن و یا حتی در عصر حاضر شاهد ماجراهای مختلفی بوده که نام آن را در تاریخ ماندگار کرده است. از این رو معتقدم این فیلم می تواند این کشور تاریخی را که رمز و رازهای زیادی را در خود پنهان داشته به خوبی به همگان معرفی کند.

اکتسابی ادامه داد: «همراه با فرات» فیلمی است که توسط تلویزیون این کشور به تهیه کننده ایرانی سفارش داده شد و ما بعد از مشورت های فراوان به این نتیجه رسیدیم که بنا بر اهداف تلویزیون عراق این فیلم را به صورت روایت گونه به تولید برسانیم. البته از آنجا که شناخت اندکی در مورد کشور عراق داشتیم روند تولید این فیلم با مشکلات زیادی همراه بود.

این مستندساز خاطرنشان کرد: مخاطبان اصلی این اثر در اصل مردم کشور عراق هستند. لذا می بایست شناخت دقیقی به آداب و سنن، رفتارها و مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این کشور پیدا می کردیم که این امر دلهره زیادی را در زمان تولید برای ما به وجود آورده بود.

وی ادامه داد: بعد از گفتگوهای فراوان به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این اثر مستند را به صورت مستند - داستانی جلوی دوربین ببریم و روایت فیلم مان را از منظر یک فیلمساز عراقی بیان کنیم که سال ها در کشور خودش نبوده و در سال ۱۹۹۱ پس از حمله جورج بوش پدر به عراق و به خاک و خون کشیده شدن شیعیان جنوب این کشور همراه با خانواده اش به انگلستان پناهنده شده و در آنجا درس سینما خوانده و حالا برای شناخت زادگاهش به عراق مراجعت کرده است.

اکتسابی افزود: در واقع شخصیت اصلی این اثر مستند، حقیقی نیست اما آنقدر حضور و روایت سرگذشتش دلنشین است که مخاطب را به صورت جدی با خود همراه می سازد و احساس همذات پنداری مخاطب را بر می انگیزد.

این فیلمساز در خاتمه متذکر شد: هدف اصلی فیلم این است که به مخاطبان نشان دهد اگر در حال حاضر در این کشور بحران های جدی مانند داعش به وجود آمده، به دلیل آن است که از قبل در این کشور همیشه بحران وجود داشته و حرکات سیاسی و اجتماعی آن مانند «دومینو» تا سال های سال ادامه خواهد داشت؛ این فیلم با ریشه یابی صحیح و اصولی تولید شده و به نوعی اثری آموزشی و تحلیلی محسوب می گردد.

گفتنی است؛ عوامل تولید فیلم مستند ۸۹ دقیقه‌ای «همراه با فرات» به این شرح هستند: پژوهشگر و تهیه‌کننده: محمد داودی، کارگردان و تدوینگر: فرشاد اکتسابی، تصویربردار: مهراد امين‌کاظمی، صدابرداران: امير حاجی‌ده‌آبادی، حميد بختياری، صداگذار: حسن مهدوی، تدوینگر: امير اديب‌پرور، آهنگساز: اميد فتح‌الهی، نویسنده: مهدی تراب‌بيگی، گوینده: عادل فدعم، مدیر تولید: حميد مهندسی، عکاس: محمد مجلل، دستیاران کارگردان: حيدر الخفاجي - محمد الفتلاوي

فرشاد اکتسابی متولد سال ۱۳۴۹ در تهران و دارای مدرک کارشناسی سينما (کارگردانی) و تئاتر (ادبيات دراماتيک) است. در پرونده‌ی فیلمسازی او، ساخت مستندهای راز يک مجسمه، مجنونی از اسکانديناوی، سووز (شوش)، فرزند اصفهان، سعدی کارنو، ماست سياه است، تابوت خالی، سفر به سرزمين شگفتی‌ها، ۱۶۶ روز نوفل لوشاتو، چاپارهای کاغذی، غاردان خان، هزار فاميل، ده حادثه ماندگار، سفر به دره نيکبختی، در جستجوی سيمرغ، دکتر علی، ژاک دومورگان، جزيره گنج و... به چشم می‌خورد که جوایز مختلفی را تاکنون برای این فیلمساز به ارمغان آورده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.