دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴

در نشست مدیران «شهر فرش» عنوان شد؛

ابراز گلایه از نحوه برخورد برخی افراد با سرمایه گذاران بخش خصوصی در سینما

نشست خبری شهر فرش

سینماپرس: شهاب حسینی بازیگر سینما و مدیر فرهنگی «شهر فرش» گفت: یکی از دلایل عدم جذب سرمایه در سینما در این سالها زیاده‌خواهی کسانی بوده که اگرچه سرمایه‌ها را جذب کردند ولی با رفتار خود باعث شده سرمایه‌گذاران برای بار دوم تمایلی به سرمایه‌گذاری نداشته باشند و به نوعی نقره داغ شدند!

به گزارش خبرنگار  سینماپرس، نشست خبری تشریح برنامه‌های فرهنگی مجموعه شهر فرش ظهر امروز با حضور سید شهاب حسینی مدیرفرهنگی این مجموعه و سید مهدی موسوی مدیر شهر فرش برگزار شد.

براساس این گزارش، شهاب حسینی با تشریح دلایل حضور خود به عنوان مدیر فرهنگی در مجموعه شهر فرش گفت: روز اولی که وارد این مجموعه شدم دیدم محیطی است که خانواده‌ها می‌توانند در آنجا جمع شوند و از بودن در این محیط خوشحال باشند و از سوی دیگر روشن اندیشی را در این مجموعه در خصوص کارهای فرهنگی دیدم و پس از صحبت به این نتیجه رسیدیم که بخشی از بودجه فرهنگی این مجموعه می‌تواند برای کارهای ماندگارتری نظیر ساخت فیلم اختصاص یابد و به دلیل اشتراکات به سرعت به توافق رسیدیم.

وی افزود: خوشبختانه در طی چند ماه گذشته فعالیت‌های خوبی را انجام داده‌ایم که حاصل آن مشارکت شهر فرش در تولید ۲ فیلم بوده است که فیلم اول «برادرم خسرو» است که شهر فرش ۴۰ درصد در آن مشارکت دارد و فیلم بعدی «خورشید نیمه‌شب» است که همه هزینه‌های آن را شهر فرش برعهده گرفته است.

وی افزود: «برادرم خسرو» در بخش نگاه نو جشنواره حضور دارد و امید زیادی به موفقیت این فیلم می‌رود بخصوص آنکه ناصر هاشمی پس از سالها دوری از بازیگری بعنوان نقش اصلی آن ایفای نقش کرده و بنده افتخار داشتم در کنار وی و پیمان قاضیانی در این فیلم به بازی بپردازم.

حسینی ادامه داد: همچنین فیلم «خورشید نیمه‌شب» نیز در حال حاضر در مرحله تدوین قرار دارد و به جشنواره فجر نرسید اما کارهای دیگری نیز در دست تولید داریم که فاز اول پروژه فرهنگی شهر فرش با ساخت یک فیلم دیگر تمام می‌شود و پس از آن به انتظار می‌نشینیم و بازتاب‌های این ۳ فیلم را می‌بینیم و چنانچه در هدف‌گذاری خود موفق بوده باشیم این مسیر را ادامه خواهیم داد.

این بازیگر سینما ادامه داد: ما با هنر صنعت سینما طرف هستیم؛ در حالی که خیلی‌ها به غلط تنها می‌گویند صنعت سینما. در حالیکه سینما به اعتقاد من با روح و روان افراد سر و کار دارد و البته در این سینما امروز معضل بزرگی به نام سرمایه داریم که در کنار معضلات دیگر قرار می‌گیرد، سرمایه باید جذب شود اما یکی از دلایل عدم جذب سرمایه در این سالها زیاده‌خواهی کسانی بوده است که سرمایه‌ها را جذب کردند و باعث شده سرمایه‌گذاران برای بار دوم تمایلی به سرمایه‌گذاری نداشته باشند و به نوعی نقره داغ شدند و این کوتاه نگری و منفعت‌طلبی باعث چنین وضعیتی شده است. در حالیکه تنها با همدلی و در کنار هم بودن سرمایه‌ها جذب سینما می‌شوند و از این طریق می‌توانیم باری را از دوش کشورمان برداشته و به اقتصاد کشور کمک کنیم و هم با حضور در جشنواره‌های مختلف نامی برای کشورمان به ارمغان بیاوریم.

حسینی با اشاره به قدمت ۳ هزار ساله فرهنگ و ادبیات در ایران گفت: ۳ هزار سال اندیشه در کشور ما وجود دارد و ما می‌توانیم این اندیشه را در قالب محصولات فرهنگی نظیر فیلم، کتاب و غیره عرضه کنیم و حتی حمایت از موسیقی و برگزاری کنسرت بزرگان موسیقی از دیگر برنامه‌های ما است که به زودی آن را اجرا خواهیم کرد.

این سینماگر در ادامه صحبت‌هایش درخصوص معیار انتخاب آثار برای سرمایه‌گذاری مجموعه شهر فرش گفت: شما می‌توانید در هر ژانری تولید اثر کنید و یک فیلمنامه خودش به شما می‌گوید که چقدر اندیشه در آن به کار رفته و اگر بتواند با شما ارتباط برقرار کند و راه نفوذش را به دل شما باز کند این فیلمنامه ارزش ساخته شدن را دارد.

وی افزود: اقتباس یکی از فعالیت‌های اصلی ما است به این دلیل که فیلمنامه همواره یکی از معضلات ما بوده و فیلمنامه‌نویسان به دلیل تعدد کارها هیچ وقت نمی‌توانند برای یک اثر وقت کافی بگذارند اما اقتباس در ادامه پیشرفت‌های بشری است و این آثار به دلیل اینکه یک بار امتحان خود را پس داده اند می‌توانند گذشته را به آینده پیوند دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» در ادامه بیان داشت: فیلم سینمایی «خورشید نیمه شب» اقتباسی است توسط شبیر شیرازی از نمایشنامه خرس‌های پاندا که خیلی‌ها معتقد بودند اقتباس این اثر سخت است اما او به خوبی توانست این کار را انجام دهد.

وی همچنین درخصوص عدم بازی در این فیلم و معرفی چهره‌های جوان به سینما گفت: از ابتدا قرار بود من در خورشید نیمه شب بازی کنم اما با توجه به شرایطی که پیش آمد تصمیم به استفاده از چهره‌های جوان‌تر گرفتند.

حسینی در ادامه به تشریح حمایت از آثار مثبت پرداخت و گفت: معیار من برای کار کردن با افراد این است که جوّگیر نباشند یعنی اگر فیلمنامه‌ای نوشته شده یا فردی می‌خواهد کارگردانی کند معیار او این نباشد که از گردونه عقب افتاده باشد بلکه باید دغدغه داشته باشد. من خودم وقتی «ساکن طبقه وسط» را ساختم این فیلم دغدغه‌ام بود و مثل بغض گلویم را گرفته بود و شاید هیچ‌وقت دیگر فیلمی تا زمانی که دغدغه‌ام نباشد نسازم.

این بازیگر سینما در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: من اگر فیلمنامه‌نویسی را پیدا کنم که براساس اشعار مولانا و داستان‌های سعدی فیلمنامه به روزی را بنویسد حتماً از او استقبال می‌کنم چرا که جوانان ما باید با فرهنگ گذشته خود آشنا باشند و این آثار می‌تواند پلی بین گذشته و آینده برقرار کند و امیدوارم روزی شهر فرش آنقدر به جاهای بالا برسد که بتواند خودش شاهنامه را تولید کند.

در ادامه این نشست خبری، حسینی در خصوص اینکه چقدر آثار تولید شده توسط شهر فرش با سینمای امید مطابقت دارد گفت: ما باید ابتدا باید تعریف خود را از امید روشن کنیم. شما می‌توانید در دل یک فیلم تلخ امید را جست‌وجو کنید به همین دلیل به اعتقاد من سینمای امید سینمایی است که در اوج تلخی می‌تواند امید و امیدواری را در دل مخاطب ایجاد کند.

شهاب حسینی همچنین در خصوص حاشیه‌های اخیر که منجر به استعفایش به عنوان مشاور دبیر جشنواره فیلم فجر شد، گفت: من اصلاً دلم نمی‌خواست که شهر فرش را وارد فضای پر حاشیه‌ای مثل جشنواره فجر کنم اما مسئله این است که بنده با چشم‌انداز امیدوارانه دعوت به همکاری شدم و با وجود مشغله‌های فراوانی که دارم احساس کردم می‌توانم باری را از روی دوش جشنواره بردارم و به همین دلیل وارد این مقوله شدم اما وقتی از سینمای امید صحبت می‌کنیم قطعاً اولین گام در راه امید این است که نسبت به یکسری از آثاری که در محاق قرار گرفته بودند و باعث ناامیدی کارگردانان آنها شده بود رفتار بهتری داشته باشیم و این خیلی ناراحت کننده است که فیلم محسن امیر یوسفی با وجود مجوز نمایش و ساخت توسط ارشاد، ۳ سال است که بلاتکلیف است در حالیکه حق قانونی این فیلم است که توسط هیأت انتخاب بازبینی شود و رأی هیأت انتخاب را داشته باشد در حالیکه در طی این ۳ سال مصلحت اندیشی‌های فردی شامل این فیلم بوده است.

وی ادامه داد: این فیلم در ۳ دوره مختلف این مشکلات را داشته است و به هیأت انتخاب نشان داده نشده و درخواست امیریوسفی هم نشان دادن این فیلم به هیات انتخاب بود اما موضع گیری آقای حیدری در جلسه مطبوعاتی من را به فکر فرو برد و باعث شد متوجه شوم این موضع‌گیری با اهداف از پیش تعیین شده ما همخوانی ندارد و بعد از اظهار نظر آقای حیدری ۳ روز صبر کردم تا بلکه ایشان نظر خود را اصلاح کند اما بعد از آنکه اتفاقی نیفتاد احساس کردم شاید بهتر باشد همان‌جا راهمان را جدا کنیم و به هر حال برای دوستانم در جشنواره آرزوی موفقیت می‌کنم.

بازیگر فیلم «درباره الی» ادامه داد: هدف از استعفای من به هیچ عنوان زورآزمایی نبود و حتی اگر آقای حیدری زودتر عذرخواهی خود را انجام می‌داد شاید من هم استعفایم را پس می‌گرفتم و همچنان کارم را به عنوان مشاور در جشنواره ادامه می‌دادم.

نظرات

  • ۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۱۷:۰۱
    2 13
    شما خودت رو خراب کردی طلبکارم شدی آقای فرصت طلب ؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.