دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱

بهرنگ دزفولی زاده:

در انجمن عکاسان خانه سینما به روی همه علاقمندان به عکاسی باز است

نشست خبری انجمن عکاسان خانه سینما

سینماپرس: بهرنگ دزفولی زاده بازرس انجمن عکاسان خانه سینما امروز در نشستی اظهار داشت: در انجمن عکاسان سینما برای عکاسانی که دوست دارند در این رشته فعالیت کنند به هیچ عنوان بسته نیست.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه ای انجمن عکاسان سینمای ایران روز دوشنبه ۲۱ دی ماه با حضور علی نیک رفتار رئیس، محمد فوقانی عضو و بهرنگ دزفولی زاده بازرس انجمن عکاسان خانه سینما به همراه فرهاد اصلانی بازیگر، یونس صباحی  رئیس شورای مرکزی انجمن مدیران تولید و مصطفی احمدی رئیس شورای مرکزی انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان با محوریت بررسی امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران در خانه سینما شماره ۲ برگزار شد.

علی نیک رفتار در ابتدای این جلسه با اشاره به سابقه انجمن عکاسان سینما از مهجور بودن این صنف طی سالهای گذشته سخن گفت و افزود: تمام سعی ما این است که تلاش های همکارانمان در این صنف بهتر دیده شود و در همین راستا فعالیت های خوبی انجام شده است که یکی از مهمترین اتفاقات تشکیل کمیته امنیت شغلی در انجمن بود.

وی یاداور شد: سال گذشته تعداد عکاسان عضو صنف مشغول به کار ۲۰ درصد بود. بعد از این فعالیت ها نتیجه بر عکس شد و امسال ۷۰ درصد از عکاسان صنف مشغول به کار هستند. طبق تفاهم نامه ای که با مدیران تولید و دستیاران و برنامه ریزان تنظیم شد، رعایت حقوق عکاسان عضو صنف در نظر گرفته شده است.

مصطفی احمدی نیز در ادامه صحبت های صباحی افزود: نقش تهیه کنندگان اهمیت زیادی دارد. واقعیت این است که همیشه اصرار داریم حضور دولت در موضوعات صنفی کمرنگ شود اما هر جا کم می آوریم از دولت کمک می گیرم این خوب نیست. متاسفم که در برنامه سینمایی که از رسانه ملی پخش می شود آدرس غلط به مردم داده می شود و گفته می شود برای اینکه سینما یاد بگیرید، مدتی مجانی دستیاری کنید! در صورتی که دستیاری کارگردان یک حرفه است و باید تمام مشاغل در جای خود محترم باشند.

فرهاد اصلانی نیز که در این نشست به جهت صحبت در مورد جایگاه عکاسی فیلم در سینما حضور داشت نیز گفت: از زمان شروع کارم در تلویزیون در حدود ۳۰ مجموعه کار کرده‌ام، ولی فکر می‌کنم حتی ۳۰ فریم عکس هم از آن‌ها ندارم و از این بابت متأسفم. در آن دوره، تلویزیون، تهیه‌کننده و کارگردان به عکس اهمیت نمی‌دادند و اگر هم بود با سماجت گریمورها چند عکس ثبت می‌شد. البته به مرور شرایط بهتر شد. مثلا عکس‌های خوبی از مجموعه «مختارنامه» وجود دارد. در یکی از مجموعه‌هایی که کار می‌کردم، بسیاری از لوکیشن‌ها جزو میراث فرهنگی بودند، اما حتی چند عکس هم از این مجموعه نداریم.

وی ادامه داد: در ابتدا به‌دلیل نقش‌های پرچالشی که انتخاب می‌کردم، تعامل خوبی با عکاس‌ها نداشتم؛ اما بعدها که درک بهتری از سینما پیدا کردم از صمیم قلب ارزش عکس را فهمیدم. اکنون شاهد هستیم که صفحه‌های مجازی و مجله‌ها و مطبوعات سینمایی پر از عکس‌های جلوی صحنه و پشت صحنه شده‌اند و دیدن آن‌ها واقعا لذت‌بخش است.

اصلانی همچنین ادامه داد: من از کار با عکاس‌ها لذت می‌برم. وقتی کار در یک پروژه را شروع می‌کنم، از عکاس خواهش می‌کنم یکی از عکس‌هایی را که از من در سکانس‌های اولیه گرفته، در اختیارم بگذارد تا آن را تمام مدتی که در پروژه مشغول به کار هستم، کنار تلویزیون خانه‌ام بگذارم و از نقش جدا نشوم. امیدوارم بعد از این، به عکس اهمیت بیشتری داده و جدی گرفته شود.

محمد فوقانی از اعضای شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای نیز اظهار داشت: کلمه امنیت، با خودش مفهوم اعتماد می آورد وامنیت شغلی به خودی خود آسایش به همراه می آورد و قدرت خلاقیت هنرمند را دو چندان می کند. انشالله این اتفاق خوب برای صنوف دیگر نیز رخ بدهد.

در بخش دیگری از این نشست بهرنگ دزفولی زاده نیز ضمن اشاره به تشکیل کمیته امنیت شغلی افزود: زمانی که قرار شد کمیته امتیت شغلی را برقرار کنیم حقیقتا مسیر دشواری را باید طی می کردیم. متقاعد کردن تهیه کنندگان و مدیران دولتی برای حفظ امنیت شغلی عکاسان صنف کار راحتی نبود. اما خوشبختانه همکاری دوستان باعث شد تا امروز به این حرکت افتخار کنیم و خوشحال باشیم که در صنف انجمن عکاسان سینما چنین حرکتی انجام شده است.

دزفولی زاده افزود:در انجمن عکاسان سینمای ایران برای عکاسانی که دوست دارند در این رشته فعالیت کنند به هیچ عنوان بسته نیست. دوستان می توانند با سریال یا فیلم تلویزیونی شروع کنند و پس از ان با تایید شورای مرکزی در پروژه ها حاضر شوند. در حال حاضر ما لیستی از عکاسان عضو صنف به همراه شرایط گواهی موقت دراختیار تهیه کنندگان گذاشتیم و بر اساس شرایطی که در نظر گرفته شده است می توانند فعالیت کنند.  

صباحی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: عکس مادر سینما است. صرفا دوربین دست گرفتن عکاسی نیست و ایا هر دوربینی که از یک فیلم سینمایی عکس می گیرد را می توان عکس سینما دانست؟ در اینجا بحث عکس به عنوان هنر و حرفه ای گری در سینما مطرح است. عکس حرفه ای در سینما بسیار موثر است بخصوص در جذب مخاطب و هویت بخشی به اثر سینمایی. به نظر من وقت ان رسیده که  صنوف سینمایی بر اساس یک نظام دستمزدی تعریف مشخصی برای خودشان قائل باشند و این وضعیت ساماندهی شد در غیر اینصورت مشکلات باقی خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.