سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲

اعتراض یک کارگردان/ در جشنواره امسال بوی قانون‌شکنی و تبعیض می‌آید

فجر34

باشگاه خبرنگاران جوان: نسبت به جشنواره‌ای که قانون‌شکنی در آن رخ می‌دهد، باید مشکوک شد.

کریم لک‌زاده کارگردان سینما و فیلم سینمایی «قیچی» که با این فیلم در بخش هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره فیلم حضور دارد، در خصوص روند کیفی جشنواره تا به این لحظه گفت: هنوز نمی‌توان در مورد عملکرد جشنواره قضاوت کرد و نظر قطعی داد؛ اما نکته عجیب برای من و دیگر دوستان این است که برخی فیلم‌ها مانند «دختر» که در حال فیلمبرداری است، چه طور به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کردند و چه کسی در این باره تصمیم گیرنده بوده. تصمیمی که بوی قانون‌شکنی و تبعیض می‌دهد. پس نسبت به جشنواره‌ای که قانون‌شکنی به این بزرگی در آن رخ می‌دهد باید مشکوک شد!

وی افزود: از دیگر مشکلات جشنواره فجر امسال، به خصوص در بخش هنر و تجربه ورود چهار فیلم سودای سیمرغ پس زده شده، به این بخش است که باید به مسئولان گفت در این میان حق کسانی که از ابتدا فرم هنر و تجربه را پر کردند و ساختار و محتوای آن‌ها مختص این بخش است ضایع شده و در اصل با این کار ارزش هنر و تجربه را زیر سوال بردند؛ چرا که حاشیه‌ امنی شد برای فیلم‌هایی که از بخش سودای سیمرغ کنار گذاشته شدند.

وی ادامه داد: امسال چون خودم در جشنواره حضور دارم، به طور قطع از طرف فیلمسازانی که حق آن‌ها با ورود فیلم‌های سودای سیمرغ به بخش هنر و تجربه خورده شد، صحبت خواهم کرد و می‌گویم چرا باید به خاطر راضی نگه داشتن برخی افراد حق‌خوری شود. جسور باشید و فیلم بی‌کیفیت را کنار بگذارید.

لک‌زاده درباره ویژگی‌های «قیچی» عنوان کرد: اگر تعریف از «قیچی» حمل بر خودستایی نباشد، سعی کردیم فیلمی متفاوت و دغدغه‌مند بسازیم و این فیلم از جمله فیلم‌هایی بود که از همان ابتدا پذیرفته شد که جای بسی خرسندی است.

این کارگردان در خصوص رقابت «قیچی» با دیگر فیلم‌های حاضر در بخش هنر و تجربه جشنواره فجر تصریح کرد: چون دیگر فیلم‌ها را ندیدم، در پاسخ به این سوال سکوت می‌کنم و تا زمان برگزاری جشنواره صبر خواهم کرد.

وی درباره دغدغه و دل‌مشغولی که باعث شد، دست به ساخت «قیچی» بزند عنوان کرد: موضوع فیلم در جنوب ایران می‌گذرد. به این خاطر از علت‌هایی که به من در ساخت «قیچی» کمک کرد و دغدغه شد آشنایی با جغرافیای جنوب ایران، قهرمان‌محور بودن فیلم و علاقه‌ای که به این موضوع دارم، است.

لک‌زاده در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: از عوامل فیلم نهایت تشکر و قدردانی دارم؛ چون تقریبا با یک گروه سازنده فیلم کوتاه، حرفه‌ای و دوست داشتنی «قیچی» را ساختم و در راستای ساخت آن زیر بار تشریفات آدم‌های نامدار نرفتم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.