سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲

در نشست خبری مطرح شد؛

سعید اسدی: جشنواره تئاتر «فجر» کمپانی تئاتر نیست/ بارها به مرز سکته رسیده‌ام!

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر باید محلی برای اجرای آثاری باشد که از پیش آماده شده‌اند، نه این‌که خودش به عنوان تهیه‌کننده و کمپانی وارد عمل شود.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور سعید اسدی، دبیر جشنواره و دبیران سایر بخش‌های جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

سعید اسدی در این نشست گفت: کمتر از ۱۰ روز دیگر به آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باقی مانده است. از هشت ماه گذشته کارهای اجرایی جشنواره آغاز شده است و در این مدت با همراهی و همدلی نهادهای مرتبط توانسته‌ایم کارها را پیش ببریم.

او با دعوت از خانواده تئاتری به اخلاق و مدارا با یکدیگر گفت: از زمانی که دبیری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را پذیرفته‌ام تلاش کرده‌ام که در شیوه برگزاری این دوره، رویکردی کیفیت گرایانه داشته باشیم و با برگزاری سمینارهای پژوهشی به بار علمی جشنواره بیفزایم.

او افزود: دبیری جشنواره تئاتر فجر کار بسیار دشواری است و من در این مدت به خاطر برنامه‌های متعدد این جشنواره بارها به مرز سکته رسیده‌ام.

به گفته اسدی در این دوره از جشنواره با نمایش‌هایی با موضوعات متنوعی چون رویکرد اجتماعی، مبارزه با افراط‌گرایی، مسائل بومی و ملی و دینی روبرو بوده‌ایم و همان گونه که تئاترها با تنوع موضوع روبرو بوده‌اند در شیوه و تکنیک اجرا نیز شاهد این تنوع بوده‌ایم.

او افزود: از ۲۵ آبان ماه بخشی از برنامه‌های جشنواره تئاتر فجر آغاز شده است و تا به امروز شاهد برگزاری کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی، سمینار پژوهشی، نمایشنامه‌خوانی و برگزاری جشنواره تئاتر استانی بوده‌ایم.

او با اشاره به بخش تولیدات تازه در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر گفت: در این بخش ۱۵۸ متن مورد ارزیابی قرار گرفت که از میان آن‌ها ۳۰ متن پذیرفته شد که با انصراف‌ها، ۲۶ متن به مرحله نیمه نهایی راه یافت و در نهایت ۱۰ متن به بخش نهایی رسید.

اسدی با اشاره به بخش نسل نو گفت: در این بخش ۵۲ نسخه تصویری مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت هشت اثر از میان آن‌ها پذیرفته شد و در بخش مسابقه تئاتر خیابانی ۲۱۵ نمایش مورد ارزیابی قرار گرفتند که از میان آن‌ها ۳۲ طرح پذیرفته شد و در نهایت هشت نمایش به بخش مسابقه راه یافت.

اسدی با اشاره به بخش خیابانی هم گفت: در این بخش ۲۱۵ طرح رسید و در نهایت هشت نمایش انتخاب شدند. در بخش میهمان خیابانی نیز ۱۴ اثر از جشنواره مریوان در کنار چهار نمایش دیگر اجرا خواهند شد.

 

به گفته دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در بخش نمایشنامه‌نویسی ۳۰۴ اثر به جشنواره رسید و ۱۰ اثر انتخاب شدند که بخشی از نمایشنامه‌های این دوره در تالار مشاهیر، نمایشنامه‌خوانی و نقد شدند و نمایشنامه‌های برگزیده نیز در قالب کتابی منتشر خواهند شد. در بخش مرور تئاتر ایران نیز ۲۰۰ اثر به دبیرخانه رسید و در نهایت ۳۵ اثر به صحنه می‌رود.

اسدی افزود: در بخش مرور رخدادهای استانی ۲۷۱ اثر به جشنواره رسید که ۱۰ نمایش در بخش مرور جشنواره اجرا می‌شود و ۱۴ نمایش نیز در قالب فجر استانی به صحنه می‌رود، ضمن اینکه در بخش میهمان ۱۵ نمایش دعوت شدند.

 

 او با اشاره به برگزاری سمینار پژوهشی جشنواره تئاتر فجر گفت: در طول دو روز ۱۶ مقاله در این بخش به همراه دو نشست پژوهشی برگزار شد که متن کامل مقالات این بخش در کتاب مستقلی منتشر خواهد شد.

 او با اشاره به بخش عکس گفت: در بخش مسابقه عکس ۵۵۵ اثر از ۱۱۳ عکاس به دبیرخانه جشنواره رسید و در نهایت ۵۷ عکس از ۳۶ عکاس برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شدند که آثار این عکاسان در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. همچنین کتاب عکس جشنواره نیز منتشر خواهد شد.

به گفته اسدی در بخش هویت بصری و پوستر با توجه به اتفاقاتی که در این دوره از جشنواره شاهد بوده‌ایم، رویکرد نوگرایانه‌ای در پذیریش و داوری پوسترها دیده می‌شود.

او در ادامه با اشاره به کارگاه‌های آموزشی که بسیار هدفمندانه برگزار شدند، گفت: برای برگزاری این کارگاه‌ها مخاطب خاص تعریف کرده بودیم و بخشی از شرکت‌کنندگان این کارگاه‌ها دعوت شده بودند اما جای افسوس دارد که بخش عمده خانواده تئاتر نسبت به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها احساس بی‌اعتنایی می‌کنند و در این برنامه‌ها شرکت نمی‌کنند.

به گفته اسدی: در بخش بین المل با ۲۲۵ تقاضا روبرو بوده‌ایم که با توجه به محدودیت‌هایی برای اجرای تئاتر خارجی در ایران داریم تنها ۱۵ نمایش برای اجرا در این بخش پذیرفته شدند. در انتخاب آثار این بخش دو رویکرد داشتیم اول معرفی آثار یک کشور که این بخش با همراهی سفارت لهستان و در قالب هفته تئاتر لهستان برگزار شد و در بخش تئاتر ملل هم توجه ویژه‌ای به تکنولوژی‌های جدید اجرا و تنوع درام‌ها داشتیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به داورانی که نمایش‌های این دوره را داوری می‌کنند گفت: اسامی داوران بخش‌های مختلف جشنواره به‌زودی اعلام خواهد شد.

او درباره این که قرار بود جشنواره تئاتر فجر به وسعت یک شهر برگزار شود، گفت: در این دوره از جشنواره تئاتر فجر تلاش کرده‌ایم از امکانات موجود بهترین استفاده را بکنیم و امسال نسبت به دوره‌های پیش از تعداد نمایش‌ها کاسته شده، از این رو ضرورتی نداشته که سایر سالن‌های تئاتر درگیر جشنواره شوند. ضمن این که این شعار محقق نخواهد شد چون در بخشی از مناطق تهران اگر امکانات لازم برای روی صحنه بردن نمایش موجود باشد خود گروه‌های تئاتری تمایلی به این ندارند که در این مناطق نمایشی روی صحنه ببرند.

اسدی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی پرتال تئاتر ایران گفت: با راه‌اندازی این پرتال شاهد اخبار سراسری تئاتر خواهیم بود و به‌زودی نیز سایت جدید جشنواره تئاتر فجر رونمایی و اطلاعات سایت پیشین به این سایت منتقل می‌شود.

او دربخش دیگر سخنانش یادآور شد: از میان آثاری که در این دوره در بخش داخلی روی صحنه می‌روند تنها چهار نمایشنامه خارجی حضور دارند و از میان ۷۸ نمایش صحنه‌ای شاهد حضور ۱۰ کارگردان و ۱۱ نمایشنامه‌نویس زن هستیم که این آمار خوبی است.

اسدی در این مراسم از برگزاری جشنواره در تالار سنگلج خبر داد و گفت: از آن‌جا که امسال پنجاهمین سال تأسیس تماشاخانه سنگلج است، جشنواره تئاتر فجر نیز در سی و چهارمین دوره خود، با بزرگداشت این تماشاخانه به عنوان یکی از نمادهای تاریخ تئاتر ایران کار خود را آغاز می‌کند. مراسم افتتاحیه با حضور میهمانان ویژه در این تماشاخانه برگزار خواهد شد و در این مراسم بخشی از جوایز جشنواره هم اعلام می‌شوند. باید اعلام کنم که در این دوره از جشنواره از تعداد جوایز کاسته خواهد شد و برای همین رقابت برای دریافت جایزه سخت‌تر است.

به گفته اسدی در این دوره از جشنواره شاهد بزرگداشت بزرگان تئاتر کشور خواهیم بود که به مرور اسامی این بزرگان اعلام می‌شود.

اسدی افزود: امیدوارم برنامه‌های ما ادامه پیدا کند، چون تداوم حضور افراد مهم نیست بلکه استمرار خط مشی‌ها اهمیت دارد. هر چند که خود من هم میراث‌دار دبیران جشنواره بوده‌ام و بخش از برنامه‌هایی که در این جشنواره پیگیری کردم نظم و سامان دادن به برنامه‌ها بوده است.

او با بیان این مطلب که جشنواره تئاتر فجر بی شک متأثر از تحولات اخیر جهان است، گفت: اما تاکنون این اتفاقات تأثیر جدی بر جشنواره تئاتر فجر نگذاشته است و هیچ گروه انصرافی نداشته‌ایم اما برای دعوت گروه و کمپانی‌ها با مشکل روبرو بوده‌ایم.

اسدی در ادامه درباره وضعیت تالارهای قشقایی و مولوی که در حال بازسازی هستند، گفت: چند روز پیش از تالار مولوی بازدید کردیم که خوشبختانه در بازسازی آن اتفاقات خیلی خوبی افتاده و همکاران فنی جشنواره هم با آن‌ها در ارتباط هستند. به احتمال قوی این تالار تا زمان برگزاری جشنواره کاملاً آماده خواهد بود، هر چند به دلیل اینکه در این مدت اجرایی در آن انجام نشده، قدری ریسک دارد اما با انجام کارهای فنی مشکلی نخواهیم داشت و تا زمان برگزاری جشنواره حتماً دوباره این سالن را از نظر فنی ارزیابی خواهیم کرد.

او با اشاره به وضیعت تالار قشقایی گفت: حضور این تالار در جشنواره بسیار ضروری است چرا که مجموعه تئاترشهر به نوعی کاخ جشنواره است. به همین دلیل مراحل تکمیلی آماده‌سازی این تالار با سرعت در حال انجام است و برای احتیاط بیشتر، سه روز اول جشنواره در این تالار نمایشی نداریم تا تست فنی انجام شود و سپس اجرای نمایش در این سالن قطعی شود.

اسدی درباره وضعیت ممیزی در این دوره از جشنواره و نیز درباره استفاده از نمایشنامه‌های ایرانی گفت: خوشبختانه با همکاری شورای نظارت و ارزشیابی مشکلی در حیطه ممیزی نداشته‌ایم. در جشنواره امسال فقط در یک بخش بود که به قانون گذشته لزوم اجرای نمایشنامه‌های ایرانی پای‌بند بودیم اما در دیگر بخش‌ها این محدودیت وجود نداشت، بنابراین توصیه‌ای نبود که گروه‌ها ملزم باشند متون ایرانی را اجرا کنند و خود گروه‌ها نمایشنامه‌های ایرانی پیشنهاد کرده‌اند.

 او درباره نظارت بر تماشاخانه‌های خصوصی و اینکه این تماشاخانه‌ها برای میزبانی از گروه‌ها پول می‌گیرند، گفت: همان طور که می‌دانید تماشاخانه‌های خصوصی در بخش به علاوه فجر جشنواره فعالیت می‌کنند. امسال با توجه به رشد تماشاخانه‌های خصوصی تصمیم گرفتیم فرصتی برای نشان دادن قابلیت این تماشاخانه‌ها در ایام جشنواره فراهم کنیم. تماشاخانه‌ها در طول سال فعالیت می‌کنند و در ایام جشنواره فرصتی در اختیار آن‌ها گذاشته شد که تا از میان نمایش‌هایی که روی صحنه رفتند تعدادی را برای رپرتوار در کنار جشنواره تئاتر فجر انتخاب کنند.

او افزود: در این بخش از گروه‌های تئاتری حمایت مستقیمی نکرده‌ایم و بودجه‌ای در اختیار آن‌ها نگذاشته‌ایم اما بودجه‌ای برای حمایت از تماشاخانه‌ها اختصاص داده‌ایم. هزینه‌ای که تماشاخانه‌ها از گروه‌های تئاتری می‌گیرند براساس توافقی است که میان گروه‌ها و تماشاخانه‌ها صورت گرفته است. در این بخش شش تماشاخانه جشنواره تئاتر فجر را همراهی خواهند کرد.

دبیر جشنواره درباره کم شدن آثار بخش «تازه‌ها» در این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره باید محلی برای اجرای آثاری باشد که از پیش آماده شده‌اند، نه این‌که خودش به عنوان تهیه‌کننده و کمپانی وارد عمل شود. در سال‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر حالت تهیه‌کننده پیدا کرده بود و همین امر به مشکلات جشنواره می‌افزود اما امسال نگاه‌مان این بود که کمیت آثار تازه کم شود و به جای آن کیفیت این آثار بالا برود.

اسدی ادامه داد: در سال‌های گذشته مدیران سالن‌ها مجبور می‌شدند به نمایش‌هایی که در بخش تازه‌ها روی صحنه رفته بودند زمان اجرا بدهند و در میان این نمایش‌ها آثار ضعیفی هم به چشم می‌خورد که با در اختیار گذاشتن زمان اجرا برای این نمایش‌ها، فرصت و امکانات از گروه‌های دیگر دریغ می‌شد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره برآورد بودجه این دوره از جشنواره گفت: خوشبختانه تا امروز بابت بودجه مشکل ویژه‌ای نداشته‌ایم. در حال حاضر قسط اول کمک هزینه تمام بخش‌ها پرداخت شده و به مرور نیز مابقی اقساط را پرداخت می‌کنیم. در روزهای آتی بخشی دیگری از قسط جشنواره پرداخت خواهد شد و بخشی از بودجه جشنواره از طریق منابع دیگری تأمین خواهد شد. رقم کامل بودجه جشنواره را پس از جمع‌بندی نهایی به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانیم. اما با این همه بودجه این دوره نسبت به دوره‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

 اسدی همچنین از ساخت و رونمایی اپلیکیشن موبایل برای این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: این اپلیکیشن رسمی با همراهی سایت تیوال ساخته شده که همه می‌توانند آن را روی موبایل‌هایشان نصب کنند و از طریق آن تمام اطلاعات اجراها را به دست آورند و امکان خرید الکترونیکی بلیت را هم داشته باشند. ضمن این‌که امسال بیشتر بلیت‌های جشنواره به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود.

اسدی از ساخت یک موسیقی ویژه برای جشنواره نیز خبر داد و افزود: این موسیقی توسط سعید ذهنی آهنگساز و هنرمند تئاتر ساخته شده و به عنوان آرم جشنواره در مکان‌های مختلف پخش خواهد شد.

به گفته او، استفاده از ظرفیت مجازی در سایت آپارات یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره امسال است که بر مبنای آن گزارش‌های تصویری جشنواره هر روز روی این سایت منتشر می‌شود، همچنان که سایت تیوال هم مجله خبری دیداری و شنیداری منتشر خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به حمایت جشنواره از دانشجویان تئاتر گفت: در این دوره از جشنواره شش هزار بلیت با تخفیف ویژه در اختیار دانشجویان گذاشته خواهد شد.

به گفته مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره برنامه افتتاحیه و اختتامیه جشنواره برای اولین بار به صورت زنده در سایت آپارات پخش می‌شود و شبکه خبر برنامه زنده برای جشنواره دارد، ضمن اینکه رادیو تیوال نیز همزمان با جشنواره فعالیت‌های آن را منتشر می‌کند.

امیر اسمی دبیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره گفت: این بخش در سه بخش عمده شامل گرافیک در اجراهای جشنواره که خود دربرگیرنده مسابقه ایران و بین‌الملل می‌شود، بخش غیررقابتی درباره هویت بصری در گروه‌های تئاتر و بخش اصلی که شامل مسابقه پوستر است، برگزار خواهد شد.

او افزود: ۱۳ داور ایرانی و خارجی آثار بخش پوستر را ارزیابی می‌کنند. کامبیز درم‌بخش، ساعد مشکی، قباد شیوا، پارسوا باشی، محسن ولیحی، مهدی پاکدل، امیر اسمی، رنه وانر، کاری پیپو، گیته کت، الکساندر فالدین و فلیکس اشتودینکا داوری آثار این بخش را بر عهده خواهند داشت. بخش پوستر در عمارت مسعودیه برگزار می‌شود و همزمان با جشنواره یک گالری در این عمارت آغاز به کار خواهد کرد. نشست‌های بخش پوستر نیز در عمارت مسعودیه برگزار خواهد شد.

 در پایان نشست، سعید اسدی، دبیر جشنواره سی‌و‌چهارم گفت که تبلیغات محیطی جشنواره تئاتر فجر از از ۲۵ دی‌ماه در مکان‌هایی مانند ایستگاه‌های مترو و شرکت اتوبوس‌رانی و فضاهای شهری آغاز خواهد شد و رادیو و تلویزیون هم در ایام جشنواره برنامه‌هایی درخصوص جشنواره تئاتر فجر خواهد داشت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.