جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶

«بادیگارد»؛ دوباره ماجرای «موتوری‌ها» و «خیبری‌ها»؟

بادیگارد

تسنیم: با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر، یکی از بزرگترین کنجکاوی‌های این اتفاق بزرگ سینمایی، پی بردن به مسیر سالهای جدید حاتمی‌کیاست.

تب و تاب و هیاهو برای آغاز بزرگترین اتفاق سال سینمای ایران، مثل هر سال در حال اوج گرفتن است.

روند تقریبا منظم جشنواره در اعلام اسامی فیلم‌های بخش‌های مختلف مسابقه در موعد مقرر و اعلام امروز دبیرخانه جشنواره در ثابت ماندن این اسامی تا پایان جشنواره، روند تقریبا منظمی برای جشنواره به وجود آورده است که فرصت مناسبی برای تحلیل و بررسی پیش از نمایش فیلم‌هاست.

یکی از بزرگترین اتفاقات امسال جشواره فیلم فجر رونمایی از فیلم «بادیگارد» است.فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا، علاوه بر اهمیت ذاتی پرداختن به یکی از مهمترین برهه‌های تاریخی حیات معاصر ایرانی‌ها یعنی مساله هسته‌ای، به سبب مشخص کردن صریح‌تر و قاطع‌تر نسبت حاتمی‌کیا با دغدغه‌های تمام این سالهای بعد از انقلاب، فیلم بسیار مهمی به شمار می‌رود. حاتمی‌کیا، با گذر از دوران فیلمسازی تجربی در ابتدای فعالیت‌های سینمایی، خیلی زود لقب مشهورترین و محبوب‌ترین سینماگر خانواده‌های ایرانی را به خود اختصاص داد و فیلم‌های او خیلی زود به فیلم‌های مهمی نه تنها در سینمای ایران که به موضوعات موردبحثی در محافل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تبدیل شد و این شانسی بود که به صراحت می‌توان گفت در سینمای ایران فقط نصیب حاتمی‌کیا و یکی دو نفر دیگر مثل اصغر فرهادی شده است. به مدت چند سال ساخته‌های حاتمی‌کیا، دماسنج شاخصی برای نمایش دادن «وضعیت» جامعه ایرانی بود و این برگ برنده بزرگ حاتمی‌کیا در تمام این سال‌ها بود.

حاتمی‌کیا البته دوره‌های مختلفی در حیات سینمایی‌اش طی کرده است، اما هر گاه در جشنواره یا اتفاقی سینمایی حضور داشته است، این اتفاق را تحت تاثیر خودش یا ساخته‌اش قرار داده است. حالا در آستانه دوران جدید حیات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی تاریخ ایران، حاتمی‌کیا فیلمی دقیقا به روز ساخته است. فیلمی که پیش‌بینی می‌شود با اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر، موجی از واکنش‌ها و تاثیرات متفاوت به وجود بیاورد. در چند سال گذشته اظهارنظرهای حاتمی‌کیا که گوشه و کنایه‌هایی بعضا صریح به برخی از سیاست‌های کلان کشور داشت به شدت جنجال‌ساز شده بوده است و از این نظر، حساسیت‌ها در مورد این فیلم را به شدت بالاتر برده است.

به تازگی تیزری از این فیلم منتشر شده است که نشان می‌دهد خیلی از حدس و گمان‌ها در مورد فیلم جدید حاتمی‌کیا دور از ذهن نبوده است.

 

 

 

 

تکرار تعبیر خیبری‌ها یا موتوری‌ها، تعبیر حرف و حدیث‌دار فیلم «آژانس شیشه‌ای» شاید اذهان را به این گزاره نزدیک‌تر کند که حاتمی‌کیا امسال بعد از 2 دهه دوباره فیلمی تاریخ‌ساز ساخته است. فیلمی که از پرده سینماها فراتر خواهد رفت.

این عکس‌هایی است که تا به حال با حساسیت تام و کمال از فیلم منتشر شده است:

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.