یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

در گفتگوی قاسمی با سینماپرس مطرح شد؛

«سگ و دیوانه عاشق»؛ فیلمی در ارتباط با خطاهای انسانی/ همه باید تاوان اشتباهات خود را بدهند

علی محمد قاسمی در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: علی محمد قاسمی مستندساز و مدیر فیلمبرداری سینما که دومین فیلم بلندش با عنوان «سگ و دیوانه عاشق» برای حضور در بخش هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده در رابطه با این اثر سینمایی گفت: این فیلم در رابطه با اشتباهات آدم ها است و به مخاطبانش گوشزد می کند که همواره در طول زندگی باید تاوان اشتباهات خود را بپردازند.

فیلمبردار فیلم سینمایی «جامه دران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در نسل های مختلف بشری همواره اشتباهات زیادی وجود داشته و تمامی انسان ها در زندگی شان دچار لغزش ها یی شده اند که اثرات خوبی در زندگی شان نداشته است.

وی ادامه داد: «سگ و دیوانه عاشق» رفاقت ها، مرام ها و منش های قدیمی را به مخاطبان خود یادآوری می کند و نگاهی متفاوت به مقوله مهم «عشق» در زندگی دارد؛ من معتقدم سینما با قابلیت های بسیار ویژه خود می تواند به روح و روان انسان ها نزدیک شود و تأثیرگذاری جدی روی آن ها داشته باشد. به همین دلیل من در دومین ساخته سینمایی ام تلاش کردم تا به موضوعات مهمی که در زندگی همه انسان ها وجود دارد توجه نشان دهم.

قاسمی سپس با بیان اینکه جغرافیا در این اثر سینمایی بسیار مهم است اظهار داشت: هرچند که معتقدم داستان این فیلم می تواند در هر گوشه ای از جهان اتفاق بیفتد اما با توجه به شناخت خوبی که از منطقه تالش داشتم روایت فیلم را بر اساس احوالات و زندگی آدم های آن منطقه بیان کردم و تمامی بخش های این فیلم در قهوه خانه های بین راهی کوهستان های تالش می گذرد که در آنجا فضایی به شدت وحشی حاکم است که انسان ها را در کام تنهایی شان فرو برده و معتقدم که این فضای خاص به زبان تصویری فیلم من کمک شایانی کرده است.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: «سگ و دیوانه عاشق» طی ۶۰ جلسه در ۲ سال فیلمبرداری شد که تنها دلیل وقفه ما عدم داشتن بودجه مکفی برای ساخت این فیلم بود اما خوشبختانه گروهی که مرا برای ساخت این فیلم یاری می کردند با همراهی و همدلی باعث شدند تا این فیلم به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شود.

وی افزود: در «سگ و دیوانه عاشق» فرم و محتوا در کنار یکدیگر برای من حائز اهمیت بودند و این مسأله بر خلاف ساخته های پیشینم است که در آن ها فرم از محتوا برایم مهمتر بود؛ هرچند که معتقدم این اثر سینمایی یک ادامه منطقی در امتداد ساخته های مستند و کوتاه من است که برخی از آن ها در جشنواره های معتبر جهانی مانند جشنواره فیلم «کن» حضور داشتند و مورد توجه نیز قرار گرفتند.  

وی ادامه داد: من در امتداد ساخته های قبلی ام در این فیلم سینمایی نیز از بازیگران چهره به معنای عامی که در سینمای تجاری وجود دارد استفاده نکردم چرا که باور داشتم تمامی بازیگرانم آنقدر خوب و پرانرژی هستند و آنقدر درست انتخاب شده اند که بتوانند این فیلم را به خوبی به مخاطبان خود عرضه نمایند.

این مستندساز ادامه داد: ما این روزها مشغول انجام آخرین مراحل صداگذاری و اصلاح رنگ و نور برای این فیلم هستیم و ظرف چند روز آینده نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تحویل خواهیم داد.

گفتنی است؛ این فیلمساز متولد سال ۱۳۴۹ در شهر ملاير است كه آغاز فعاليت سينمايي‌اش، به سال ۱۳۶۴ بازمي‌گردد. در پرونده فيلمسازي قاسمي، كارگرداني فيلم‌هاي مستند و داستاني كوتاه و نيمه بلندي چون: باد سرخ، بيگانه و بومي، موج برساحل، تا آن اندازه دور، جنگ آرام، پيتزا ميامي و... و فيلم سينمايي يادداشت برزمين (۱۳۸۴) به چشم مي‌خورد. وي كه سابقه فيلمبرداري و تدوين بيش از ۱۲۰ فيلم كوتاه و مستند و فيلمبرداري ۴ فيلم سينمايي را در كارنامه دارد، در يكصد جشنواره معتبر داخلي و بين‌المللي (از جمله كن فرانسه، ونيز ايتاليا، كلرمون فران فرانسه، پوسان كره و...) حضور يافته و جوايز زيادي را نيز كسب كرده است. علي‌محمد قاسمي در حال حاضر، در تدارك توليد فيلم مستند- سينمايي «گزارش شنبه» با موضوع زندگي و رزم شهيد سيدعلي اندرزگو مي‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.