یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

نقد فیلم های در حال اکران از نگاه «آذین»

آشفته بازار اکران آثار متوسط و بی‌محتوا در سینماها/ آقایان! فیلم‌سوزی تا کِی؟

خبر خاصی نیست-آدم باش-نقش نگار

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «آدم باش» به کارگردانی مجید جوانمرد، «خبر خاصی نیست» به کارگردانی مصطفی شایسته و «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی گفت: در میان فیلم های تازه اکران شده هیچ اثر شاخص و بامحتوایی دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر سال با نزدیک شدن ایام دهه فجر و برگزاری جشنواره فیلم فجر اکران در سینمای ایران به آشفته بازاری از فیلم هایی تبدیل می شود که در  طول سال پشت در اتاق انتظار اکران مانده اند. امسال هم به نظر می رسد تعداد زیادی از فیلم های سینمای ایران قربانی بی سیاستی اکران و فیلم سوزی مدیران شده اند.

وی ادامه داد: در میان فیلم های به نمایش درآمده اگرچه اثر شاخص و بامحتوایی به چشم نمی خورد اما همین اندازه که در شرایط نامساعد اکران شده اند یک بار دیگر وضع اسفناک اکران در سینمای ایران را در مقابل چشم های اهالی فرهنگ و هنر و مخاطبان قرار می دهد.

آذین سپس در رابطه با جدیدترین ساخته مجید جوانمرد اظهار داشت: فیلم «آدم باش» یک کمدی متوسط از یک فیلمساز مهجور مانده است که پس از سال ها کار فیلمسازی و آزمودن عرصه های مختلف تولید فیلم به ناچار در حوزه کمدی سازی طبع آزمایی کرده است. داستان فیلم و پرداخت آن چیزی شبیه فیلمفارسی های قدیمی است و بازی ها و موضوع و ساختار آن پرداخت استاندارد سینمایی ندارد.

این منتقد باسابقه سینما خاطرنشان کرد: «آدم باش» به منظور سرگرم کردن مخاطب و شانس آزمایی کارگردان در گیشه ارائه شده است و حضور بازیگران شناخته شده هم نتوانسته فیلم را سرپا نگه دارد. مجید جوانمرد کارگردان با ذوقی است اما جزو فیلمسازانی است که اوضاع نابسامان مدیریتی سینما و همچنین شلوغ بازی های باندهای سینمایی او را منزوی کرده است.

وی افزود: این کارگردان پیشتر با ساخت آثار اجتماعی توان خوبی از خود ارائه کرده بود و اینکه به کمدی سازی روی آورده نشان دهنده تلاش او برای حضور مجدد در سینما است. در همین ارتباط ذکر این نکته ضروری است که کمدی سازی در سینما نیاز به تبحر و تخصص دارد. لذا فیلمسازی که می خواهد چنین اثری را تولید کند باید اصول و قواعد کمدی سازی را بداند تا موفق به ساختن یک اثر سرگرم کننده طنز شود؛ به علاوه او بایستی معادلات سینمایی و فروش را هم بشناسد و ضرورت ساختن آثار کمدی را هم دریابد.

لازم به ذکر است «آدم باش» زندگی مردی را روایت می کند که در برقراری ارتباط با آدم ها دچار مشکل است و در عوض تعامل بسیار خوبی با حیوانات دارد. او سال ها دور از ایران زندگی کرده و حالا که بازگشته احساس می کند هیچ یک از مردم را نمی شناسد. اکبر عبدی، امین حیایی، نیوشا ضیغمی، سیروس گرجستانی، مرتضی ضرابی و... در این اثر سینمایی نقش آفرینی کرده اند.

این منتقد سینما همچنین در رابطه با دومین اثر سینمایی مصطفی شایسته در مقام کارگردان نیز اظهار داشت: مصطفی شایسته به همراه مرتضی شایسته از سینماگران شناخته شده ایران هستند و برخی از تولیدات دیدنی سینما حاصل همکاری آن ها و تولید آثار سینمایی در مقام تهیه کننده است. از روزگاری که مصطفی شایسته تصمیم گرفت در جایگاه کارگردانی بایستد نگاه او بین حوزه تجاری و فرهنگی و اجتماعی به نوسان درآمد. او با نخستین ساخته خود «من همسرش هستم» علاقه خود به بازگویی مسائل خانوادگی به زبان سینما را به جامعه سینمایی نشان داد و اگرچه این فیلم او را وارد جرگه فیلمسازان کرد اما نوید ظهور یک کارگردان اندیشمند را به سینمای ایران ننمایاند.

وی افزود: «خبر خاصی نیست» دومین فیلم او فیلم خاصی نیست یک تجربه خانوادگی معمولی دیگر از این تهیه کننده-کارگردان است که برخی دغدغه های طبقه متوسط جامعه شهرنشین را با محوریت موضوع سوء تفاهم به تصویر کشیده است. «خبر خاصی نیست» یک اثر متوسط در همان رده فیلم قبلی شایسته است و او را در فیلمسازی در حال درجا زدن نشان می دهد. شایسته برای قد بلند کردن در میان فیلمسازان ایران نیاز به دانش سینمایی تخصص در کارگردانی و مشاوره در فیلمسازی دارد. فیلم دوم او هم از نظر قصه و فیلمنامه و کارگردانی و بازی ها همچنین روایت داستان هایش حرف تازه ای برای گفتن ندارد.

گفتنی است «خبر خاصی نیست» قصه دو خواهر است که همراه با دختران جوان خود زندگی آرامی را می‌گذرانند، اما برگزاری یک مهمانی خانوادگی و حضور مردی جوان، زندگی این دو خانواده را دستخوش چالش و بحرانی جدی می‌نماید. افسانه بایگان، رویا تیموریان، بیتا سحرخیز، بیتا احمدی، امیرحسین آرمان و رضا کیانیان در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده اند.

آذین سپس به ساخته پر سر و صدای علی عطشانی اشاره کرد و گفت: علی عطشانی از فیلمسازان نواندیش ماجراجو و طغیانگر سینمای ایران محسوب می شود او که اغلب آثارش توأم با جنجال رسانه ای روبرو شده در حرکت جدید فیلمسازی خود باز هم موفق شده جنجالی کاذب و حتی خطرناک در عرصه فرهنگ و سینما ایجاد کند.

وی ادامه داد: «نقش نگار»برای عطشانی گامی به جلو تلقی نمی شود. این فیلم هیچ ویژگی ساختاری و اعتبار محتوایی و امتیاز سینمایی ندارد و حتی از ساخته های پیشین این فیلمساز عقب تر ایستاده است. فلسفه ساخت «نقش نگار» نمایش و اظهار شیفتگی فیلمساز به ناصر ملک مطیعی بازیگر قدیمی و سینمای اغواگر فیلمفارسی و نشان دادن نقش پول سالاری یک تئوریست اقتصادی در سینمای ایران است.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو متذکر شد: به عبارتی «نقش نگار» برای احیای یک بازیگر معروف سینمای قبل از انقلاب اسلامی تولید شده است. این فیلم داستانی عاشقانه و سطحی را در قالب و ساختاری متوسط و بازی های معمولی تر به تصویر کشیده است از همین رو هیچ نکته شاخصی در سینما برای خود ثبت نمی کند. «نقش نگار» می توانست یک عاشقانه اجتماعی دیدنی باشد چنانچه فیلمساز فیلمش را به پای کیش شخصیت و تعظیم به سرمایه سالاری قربانی نمی کرد.  

در خلاصه داستان جدیدترین ساخته عطشانی آمده است: فرزاد بدون هماهنگي پدرش قصد ازدواج با نگار دارد. رضايت موقت پدر همه چيز را برای مراسم خواستگاری محيا می كند اما گذشته نگار همه شرايط را دچار تغيير می كند و ... بهرام رادان، آتيلا پسياني، گوهر خير انديش، الهه حصاري، سعید چنگیزیان، رضا ناجی و ناصر ملک مطیعی در این فیلم سینمایی بازی کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.