شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶

اولویت «فیلم فجر»؛ اجرا یا محتوا؟/۴

غلبه نگاه فرمالیستی بر مهمترین رویداد سینمایی/ انتقاد«هوشنگ توکلی»به انفعال مدیران فرهنگی

هوشنگ توکلی*

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه طی سال های اخیر نگاه فرمالیستی بر فضای فرهنگی هنری کشور به ویژه در برخی اتفاقات همچون جشنواره فیلم فجر حاکم شده که مناسب نیست و می تواند باعث انحطاط و تزلزل این مهمترین رویداد سینمایی کشور گردد.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «مدرس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه توجه برخی از مدیران سینمایی به این سمت و سو رفته که از اصل قضیه دور و به حواشی توجه کنند؛ این امری غلط است که هویت ایرانی اسلامی جشنواره فیلم فجر را از بین می برد و بالعکس فضای غربی و غیر بومی را بر سینمای کشور حاکم می کند.

وی با تأکید بر اینکه مدیران فرهنگی هنری کشور در دو سه  سال گذشته حالتی انفعالی دارند تصریح کرد: مدیران سینمای کشور در این مدت به جای استفاده از تجربیات پیشینیان خود به دلیل نگاه های حزبی و جناحی به آنچه که تنها خود فکر می کنند درست است توجه می کنند که همین امر باعث شده تا ما مرتب با طراحی ها و اشکال اجرایی جدید در جشنواره فیلم فجر روبرو شویم که در نهایت نفعی برای سینمای کشور در پی نداشته و حتی به نوعی سیاست های سینمایی کشور و جشنواره فیلم فجر را نیز زیر سوأل می برد.

توکلی تأکید کرد: ما در حال دور باطل هستیم و به جای آنکه سالانه پیشرفت داشته باشیم در حال درجا زدن هستیم. باید گفت هیچ دورنمایی برای سینمای کشور و اصل جشنواره متصور نیستیم و به همین علت است که نتوانسته ایم آنگونه که باید جشنواره فیلم فجر را در سطح بین المللی مطرح کنیم.

این بازیگر سینما خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ و هنر حوزه ای گرانبهاست که مدیریت های غلط فرهنگی در کشور ما آن را دچار تزلزل کرده اند.  من معتقدم ما تا زمانی که از این مرحله عبور نکنیم نمی توانیم توجه درستی به اصل اساسی جشنواره فیلم فجر به عنوان جشنواره انقلاب اسلامی داشته باشیم.

این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: جشنواره فیلم فجر زمانی بنیان نهاده شد که متولیان وقت سینمای کشور بر اساس آشنایی با فرهنگ، نیازها و اصل اساسی انقلاب اسلامی و توجه ویژه به توانمندی هنرمندان ایرانی آن را پایه گذاری کردند اما به دلیل وجود نگاه های حزبی و سیاسی پس از گذشت چند دوره از برگزاری،  متولیان وقت الگوهای غلط فرهنگ غرب و شرق را به جشنواره وارد ساخته و آن را نهادینه کردند و همین امر باعث شد تا در هر دولتی روند اجرایی جشنواره فیلم فجر با سلیقه و تفکرات جدید مدیران حاکم تغییر کند.

وی ادامه داد: من معتقدم برای دستیابی به اهداف و آرمان های اولیه جشنواره فیلم فجر ما به بسترسازی مناسب فرهنگی و ایجاد یک قانون و اساسنامه جدی نیازمندیم تا بتوانیم جشنواره فیلم فجر را بر اساس نیازهای انقلابی به پیش ببریم.

بازیگر سریال تلویزیونی «زیر تیغ» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این روزها متأسفانه هنرمندان ارزشی و دغدغه مند نسبت به آرمان های نظام و انقلاب همگی بیکار شده اند و تا زمانی که این دسته از هنرمندان نتوانند در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر دخالت جدی داشته باشند ما نمی توانیم شاهد تحول مثبت و اساسی در این زمینه باشیم.  در حال حاضر هم من شخصاً در انتظار رخداد معجزه ای هستم تا جشنواره فیلم فجر بتواند توسط نیروهای ارزشی و دغدغه مند اداره شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.