جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳

اولویت «فیلم فجر»؛ اجرا یا محتوا؟/ ۸

نادر مقدس: برنامه‌های اجرایی نباید مانع از ارائه تولیدات بامحتوا در جشنواره فجر شود

نادر مقدس

سینماپرس: نادر مقدس کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر معتقد است توجه به برنامه های اجرایی نباید مانع از ارائه تولیدات خوب و بامحتوا برای مخاطبان در این رویداد مهم سینمایی کشور شود.

کارگردان فیلم سینمایی «ارتباط خانوادگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر در سینمای کشور ما همه چیز بر اساس ظواهر شکل می گیرد. در حالیکه در زمان آغاز به کار ما در سینما، اصلاً چنین هیاهوهایی وجود نداشت و تمامی فیلمسازان به اینکه تنها یک اثر خوب و با محتوا تولید کنند فکر می کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بدون توجه به اصل ساختار و یا مضمون یک اثر، برای ساده ترین چیزها از جمله یک «پوستر»، «آنونس» و... رونمایی و جشن می گیرند و برای هر فیلمی فرش قرمز پهن می کنند که البته من خیلی متوجه اینگونه فضاهای تبلیغاتی نمی شوم. این در حالیست که ما این روزها به تولیدات خوب و ارزشمند نیازمندیم و نباید اصل سینما را به فراموشی بسپاریم.

وی تأکید کرد: این موارد در حالی جای دفاع دارد و میتواند در سینمای ما تأثیرات مثبت داشته باشد که ما به سطح کیفی تولیدات خود نیز بیندیشیم و آثاری بسازیم که از کنار آن ها بتوانیم مخاطبان انبوهی که سال ها است با سینما قهر کرده اند را به سالن ها بکشانیم.

مقدس سپس با بیان اینکه برخی برنامه های تشریفاتی که در حاشیه جشنواره فیلم فجر برگزار می شوند ضرورتی برای سینما تلقی نمی شوند اظهار داشت: به زعم بنده بهتر است هزینه هایی که سال ها است برای برگزاری چنین مراسمی می شود صرف تولید در سینما شود.

وی یادآور شد: فراموش نکنیم که سازمان سینمایی وظیفه تولید، حمایت و پشتیبانی از آثار خوب را دارد و از سوی دیگر ما این روزها در سینمای کشورمان مشکلات عدیده ای همچون کمبود سالن به ویژه در شهرستان ها و موارد متعدد دیگری داریم که باید رسیدگی به این نکات در اولویت مسئولان سینمای کشور باشد.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: جشنواره های سینمایی می توانند تحرکی در روند تولیدات سینمایی ایجاد کنند و باعث تغییر و تحول در جشنواره ها شوند. از این رو حمایت صحیح و همه جانبه از جشنواره ها نیازی جدی برای سینمای ماست.

کارگردان فیلم سینمایی «شور عشق» یادآور شد: زمانی که جشنواره فیلم فجر شکل گرفت فیلم های خوبی در سینمای کشور تولید می شد که مورد استقبال مخاطبان و اهالی سینما واقع می شدند اما طی دهه اخیر متأسفانه تا حدودی روند تولیدات شاخص در سینمای کشور محدود شده و ما در کنار برخی تولیدات ارزشمند شاهد تولید فیلم هایی هستیم که اغلب کیفیت خوبی ندارند و باعث گریزان شدن مخاطب از سالن های سینما می شوند.

وی در عین حال متذکر شد: ما باید آگاه باشیم که جشنواره لزوماً معیاری برای استقبال مخاطبان از سینما محسوب نمی شود و دلیل آن هم تعداد زیاد فیلم هایی است که همه ساله در ایام جشنواره با استقبال بالایی از سمت مردم روبرو شده اما در نهایت در زمان اکران با شکست مواجه می شوند؛ از این رو مدیران سینمایی نباید ملاک عملکرد تولیدات و استقبال مخاطبان از سینما را بر اساس جشنواره فیلم فجر بدانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.