دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷

همراه با نخستین روز جشنواره فیلم فجر

اظهارات «مهدی گلستانه» درباره «نقطه کور»/شک و بی‌اعتمادی در خانواده‌ها فراگیر شده است

مهدی گلستانه

سینماپرس: مهدی گلستانه کارگردان جوان سینما که سومین اثر سینمایی اش با عنوان «نقطه کور» عصر امروز در نخستین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش در می آید در رابطه با این فیلم گفت: «نقطه کور» فیلمی در مذمت شک و بی اعتمادی در خانواده ها ست، متاسفانه این مساله به شدت فراگیر شده و در صورت اپیدمی شدن می تواند ضربات جبران ناپذیری را به بنیان خانواده ها وارد سازد.

کارگردان فیلم سینمایی «نازنین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در طول تاریخ همواره شاهد بوده ایم که قضاوت های زودهنگام و ناآگاهانه باعث اتفاقاتی شده که هرگز هیچ یک از آن اتفاقات جبران پذیر نبوده اند. من معتقدم سینماگران بایستی با ساخت فیلم های خود به مخاطبان آگاهی بدهند و من در این فیلم تلاش کردم آن ها را از سرنوشت بدی که قضاوت های ناآگاهانه می تواند در زندگی شان به وجود بیاورد آگاه سازم تا ما دیگر شاهد اتفاقات ناگوار بر اساس قضاوت های زودهنگام نباشیم.

وی ادامه داد: من همواره علاقه عجیبی به فیلمنامه هایی دارم که بر اساس درام اجتماعی شکل گرفته اند و خانواده بستر اتفاقات و سیر وقایع داستان آن ها را تشکیل می دهند. معتقدم که ما از زاویه خانواده همواره در سینمای کشورمان کوتاهی کرده ایم و نیاز داریم با تولید آثار شاخص در این زمینه یک فرهنگ سازی عمومی ایجاد کنیم؛ از این رو زمانی که می خواستم سومین اثر سینمایی ام را بسازم بعد از مطالعه فیلمنامه های فراوان تنها فیلمنامه ای که باب سلیقه ام بود «نقطه کور» به قلم احسان بیگلری بود که ضمن پراختن به موضوعی خانوادگی داستان خود را در ابعاد روانشناختی روایت می کرد و از این رو می توانست برای مخاطبان ملموس و باورپذیر باشد.

گلستانه خاطرنشان کرد: داشتن بار سنگین روانشناختی در فیلمنامه «نقطه کور» باعث می شد ما در اجرا و تولید این فیلمنامه بار سنگین تری را بر دوش بکشیم اما من مایل بودم در اولین تجربه تهیه کنندگی سینمایی ام یک گام بزرگ بردارم و با مطرح کردن یک چالش جدی و اساسی فیلمی بسازم که بتواند با وقایع روز جامعه مطابقت داشته و برای مخاطبان خود باورپذیر باشد. از این رو تمامی سختی ها و دشواری ها را با طیب خاطر به جان خریدم و مبادرت به تولید این اثر سینمایی کردم.

این فیلمساز جوان گفت: برای اینکه هیچ حفره احتمالی از منظر روانشناسانه در سومین فیلمم وجود نداشته باشد از ابتدای کار با یک روانپزشک به عنوان مشاور پروژه همکاری داشته ام.

وی درهمین خصوص اضافه کرد: دکتر افشین یدالهی از زمان بازنویسی فیلمنامه تا روزهای پایانی فیلمبرداری همواره در کنار من بودند و «نقطه کور» را از ۲ منظر درام در فیلمنامه و همینطور مسائل روانشناختی ارزیابی می کردند.

وی افزود: خوشبختانه ما قبل از آغاز فیلمبرداری ۳۰ جلسه تمرین و دورخوانی با حضور بازیگران کار داشتیم که دکتر یدالهی در تمامی این جلسات حضور جدی و فعال داشتند و در واقع در این جلسات بود که ما بازنویسی نهایی فیلمنامه را بر اساس توانمندی بازیگران فیلم انجام دادیم و به یک لحن و آهنگ برای کلیت فیلم دست پیدا کردیم و حتی کوچکترین حرکات فیزیکی بازیگران در روند داستان نیز مورد توجه مان قرار گرفت تا همه چیز کاملا رئال باشد و ما شاهد هیچ گونه رفتار غیرطبیعی از سوی بازیگران مان نباشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «دردسر بزرگ» در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: تمامی توجه به جزئیات در روند تولید «نقطه کور» به دلیل آن بود که من معتقدم سینما بدون مخاطب معنا ندارد و ما باید در سینما برای توده های مردم بتوانیم فیلم بسازیم. خوشبختانه بنا به بازخوردهایی که در برخی اکران های خصوصی داشتم همه طیف ها توانسته اند با این فیلم ارتباط برقرار کنند و اطمینان دارم که این اثر سینمایی در زمان اکرانش می تواند مخاطبانی گسترده از مرفه ترین تا ضعیف ترین اقشار جامعه را داشته باشد و همه افراد در هر رده ای را با خود درگیر کند.

گلستانه در پاسخ به این سوال که بازیگران این فیلم سینمایی بر چه اساسی انتخاب شده اند و چرا بازی محمدرضا فروتن تداعی گر نقش آفرینی او در فیلم سینمایی «قرمز» ساخته فریدون جیرانی است و آیا با توجه به موفقیت این فیلم در گیشه تعمدی در این رابطه بوده است اظهار داشت: من هیچ ایرادی نمی بینم که بازی محمدرضا فروتن در این فیلم شبیه به سایر آثار پیشین او شده باشد چرا که معتقدم فروتن توانایی بسیاری در زمینه بازیگری دارد و همواره در پی آن است تا به بهترین شکل ممکن در فیلم هایش نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: من از همان ابتدا این نقش را برای فروتن در نظر گرفته بودم و البته با اینکه برخی افراد بر این باور هستند که این بازیگر در ایفای نقش های روان پریشانه کلیشه شده است مخالفم. معتقدم که او هر بار بازی جدیدی را از خود در آثارش به نمایش می گذارد که می تواند برای مخاطبان تازگی داشته باشد.

این کارگردان جوان خاطرنشان کرد: برای انتخاب بازیگران این فیلم سینمایی ۳ رکن اساسی برای من وجود داشت؛ اول آنکه بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش می کنند انگیزه تغییر داشته باشند و بخواهند که از کلیشه ها دوری کنند، دوم آنکه بپذیرند که بایستی مانند اجرای یک نمایش صحنه ای حداقل در ۳۰ جلسه تمرین و دورخوانی حضور داشته باشند و سومین نکته اینکه به هیچ عنوان هنگام بازی در این اثر با هیچ پروژه دیگری قرارداد نداشته باشند و تمامی وقت شان را برای بازی در این فیلم معطوف کنند.

گلستانه افزود: خوشبختانه وقتی که ما این فیلترها را برای تولید اثرمان به وجود آوردیم به تعداد انگشت شماری از بازیگران سینما دست پیدا کردیم که همگی آن ها جزو بهترین ها بودند و ما توانستیم چیدمان خوبی را برای فیلم مان ببندیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو جشنواره فیلم فجر را غافلگیر کننده توصیف کرد و گفت: جشنواره فیلم فجر در طول سال های برگزاری اش ثابت کرده که غیرقابل پیش بینی اسنت و هیچ گاه معلوم نیست که چه فیلم هایی در این جشنواره موفق به دیده شدن می شوند. در هر صورت من امیدوارم که فیلم ما بتواند در این مهمترین رویداد سینمایی کشور به بهترین شکل ممکن دیده شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد و امیدوارم که بتوانیم نظرات مثبت بخش اعظمی از مخاطبان را نسبت به فیلم مان شاهد باشیم.

این فیلمساز در ادامه این گفتگو با بیان اینکه در زمان ساخت این فیلم همواره بر لب تیغ خطوط قرمز حرکت می کردیم اظهار داشت: من وسواس زیادی به خرج دادم تا «نقطه کور» خطوط قرمز را رد نکتد؛ سوژه این فیلم ملتهب است و در سراسر آن تعلیق های زیادی وجود دارد و قطعا با اضافه کردن یک دیالوگ یا حتی یک اشاره کلیت این فیلم می توانست دچار خدشه شده و روند دیگری را طی کند اما خوشبختانه ما توانستیم به سلامت از این مرحله مهم عبور کنیم و فیلم مان برای دریافت پروانه نمایش هم با هیچ مشکلی روبرو نشد.

وی در خاتمه متذکر شد: «نقطه کور» فیلمی کلاسیک نیست و من از قواعد سینمای کلاسیک برای ساخت آن بهره نبردم چرا که معتقدم دیگر زمانه ای رسیده که سینمای کلاسیک نمی تواند نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کند. به نظرم وقت آن رسیده که فیلمسازان داستان های باورپذیر و جذاب خود را به سبک و شیوه های جدید در سینما روایت کنند تا مخاطبان استقبال خوبی را از آثارشان داشته باشند.

گفتنی است؛ محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، مریم بوبانی، خاطره اسدی، نیکی مظفری، علیرضا زمانی نسب، سیداحمد محمدی، سارا ربیعی، سجاد شهرابی، یلدا نوریان، مهدی پارسا در «نقطه کور» ‌به ایفای نقش پرداخته اند. یونا تدین، نیوشا جهانی، نیوشا گودرزی، ‌ حسام رحیمی منش، نرگس و نیلوفر یزدان پرست نیز به عنوان بازیگران خردسال در این فیلم حضور دارند.

 در خلاصه داستان این فیلم به قلم احسان بیگلری با همکاری پریسا هاشم پور آمده است: خسرو که ۲۳ روز را بر پهنه دریا و به دور از خانواده گذرانده با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت مثل خوره ذهنش را می خورد، وارد خانه‌اش در تهران می‌شود. پس از ورود خسرو به خانه، تمامی ذهنیت‌هایش عینیت می‌یابند. او قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست، اما ...

عوامل فیلم سینمایی «نقطه کور» ‌ عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: مهدی گلستانه، مجری طرح: پیمان جعفری. مدیر برنامه ریزی: علی افشین راد، دستیار اول کارگردان: رضا شریفی، منشی صحنه: شهره فهیمی، برنامه ریز: رضا غفارنژاد مولایی، دستیار کارگردان: مریم مجیدی، مدیر تولید: وحید مشاری، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، تدوین:خشایار موحدیان، دستیار تدوین:وحیده طوسیان، دستیاران فیلمبردار: وحید ابراهیمی، اسماعیل واشقانی، کرین و تراولینگ: محسن بجنوردی، گروه فیلمبرداری: سیاوش مزروعی، امیرحسین گوران، ایمان سرلک، مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان، دستیار صدابردار: آرش نجفیان، طراح صحنه و لباس: آنیتا جواهرچی، ‌ دستیاران صحنه: رامین غفوری، فرهاد ابراهیمی، امیر کلهری پور، گروه لباس: گلاره دربندی، بهاره توزیع، طراح گریم:‌ مهرداد میرکیانی، اجرای گریم: خلیل نظری، لیلا پرهیزکاری، یاسمن محب اهری، عکس: علی نیک رفتار، فیلم پشت صحنه: فرهاد فرهنگ، مدیر هنری تبلیغات: میثم میرزایی، مشاور رسانه ای:‌ احسان عباسی، مشاور روانپزشکی فیلمنامه: افشین یداللهی.

«نقطه کور» پس از «دردسر بزرگ» و «نازنین» سومین فیلم بلند سینمایی مهدی گلستانه محسوب می‌شود.

نظرات

  • ۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۱۰:۰۷
    0 0
    شک و بی اعتمادی در برخی خانواده های روشنفکرزده اپیدمی شده و حالا با انعکاس و تعمیم آن به جامعه می خواهند بگویند جامعه ما دچار این مشکل است .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.