پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

گپ سینماپرس با مستندساز شناخته شده

تأکید «مهرداد اسکویی» بر حفظ و تقویت مسئولیت اجتماعی مردم در قبال یکدیگر/ از تلخی و سیاهی بیزارم!

مهرداد اسکویی

سینماپرس: مهرداد اسکویی مستندساز مطرح کشورمان که با فیلم «رویاهای دم صبح» در بخش سینما حقیقت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در ارتباط با این فیلم گفت: «رویاهای دم صبح» به زعممن فیلمی شریف و سالم است و من تنها می خواستم با این فیلم مشکلات بخشی از جامعه را به مخاطبان بازگو کنم.

کارگردان مستند «دماغ به سبک ایرانی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس با بیان اینکه مسئولان ارشد سازمان زندان ها بعد از تماشای دومین اثر از ۳گانه ام با عنوان «آخرین روزهای زمستان» وی را برای ساخت فیلمی در رابطه با دختران کانون اصلاح و تربیت تشویق کردند تأکید کرد: من همواره از تلخی و سیاهی در فیلم ها به ویژه آثار مستند بیزارم و خوشبختانه تاکنون و به خصوص بعد از نمایش فیلم در جشنواره سینماحقیقت بسیاری از اهالی سینما و منتقدان این فیلم را پسندیدند و «رویاهای دم صبح» را اثری شریف و انسانی قلمداد کردند.

وی تاکید کرد: من معتقدم یک مستندساز اجتماعی بایستی باید نسبت به جامعه پیرامون خود دغدغه داشته باشد و همواره با نگرانی به اتفاقاتی که حول محور زندگی اش به وجود می آید نگاه کند تا بتواند به یک جهان بینی دست پیدا کرده و آثاری تولید کند که تلنگری بر جامعه زده و آن ها را نسبت به خطرات آگاه سازد.

کارگردان مستند «خانه مادری ام مرداب» با تاکید بر اینکه مهمترین عامل از جلوگیری آسیب ها و بزه های اجتماعی مقوله پیشگیری است اظهار داشت: من معتقدم هریک از ما بایستی با مسئولیت های فردی و اجتماعی مان کاری کنیم تا انسان های نزدیک به ما دچار آسیب نشوند؛ این مسیری است که می تواند در صورت محقق شدن باعث گردد تا جامعه در مسیر آرامش حرکت کرده و همه بتوانند به بهترین شکل ممکن زندگی کنند؛ هرچند این اتفاق شاید در ابتدا کمی آرمان گرایانه به نظر برسد اما دور از انتظار نیست.

اسکویی ادامه داد: فیلمسازان و به ویژه سازندگان آثار مستند نیز وظیفه دارند تا ذهن مخاطبان خود را به شدت درگیر کرده و دیدگاه های آنان را نسبت به اتفاقات یومیه زندگی شان و آنچه در پیرامون شان رخ می دهد ارتقا بخشند. آگاهی داشتن در این مسیر بسیار مهم است و در غیر این صورت می تواند باعث شود تا فیلمسازان راه خود را به خطا بروند به عنوان مثال من در «رویاهای دم صبح» حتی با اضافه کردن یک دیالوگ و یا یک تصویر می توانستم فیلمم را به سمت تلخی و سیاهی پیش ببرم اما به دلیل داشتن آگاهی از آنچه وظیفه انسانی و هنری خود می دانستم در این ورطه گرفتار نشدم.

کارگردان مستند «بیوه مرد» ادامه داد: آنچه هدف اصلی من از ساخت این فیلم بود نشان دادن جایگاه ویژه و مهم خانواده به مخاطبان «رویاهای دم صبح» و از طرف دیگر توجه به نوجوانانی بود که به دلایل مختلف اعم از طلاق، اعتیاد، دزدی، زندان رفتن و... والدین شان بود که آن ها را به راه بزه کشانده بود. من در این اثر مستند نگاهی کاملا مسئولانه داشتم.

گفتنی است؛ عوامل تولید فیلم مستند ۷۶ دقیقه‌ای «رویاهای دم صبح» به این شرح هستند: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: مهرداد اسکویی، تصویربردار: محمد حدادی، صدابردار: پارسا کریمی، صداگذار: حسین مهدوی، تدوینگر: امير اديب‌پرور، آهنگساز: افشين عزيزی، مدیر تولید: وحيد حاجی‌لويی، عکاس: صادق سوری، دستیاران کارگردان: عليرضا قاسمی، سياوش جمالی و عطا مهراد.

خانه مادری‌ام مرداب، از پس برقع، دماغ به سبک ايرانی، روزهای بی‌تقويم، آخرين روزهای زمستان، از جمله آثار برجسته‌ی مهرداد اسکویی است که جوایز ملی و بین‌المللی زیادی را برای این مستندساز به همراه داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.