چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶

سینماپرس و آثار روز سوم برج میلاد

علیمردانی: موضوعات مطرح شده در «هفت ماهگی» عمومیت ندارند/ قصدم فقط هشدار است

هاتف علیمردانی در نشست خبری فیلم سینمایی«کوچه بی نام»

سینماپرس: هاتف علیمردانی از جمله فیلمسازانی است که فیلمهایش بازتابهای متفاوتی در جامعه داشته است. اگر چه وی معتقد است موضوعات مطرح شده در فیلم جدیدش «هفت ماهگی» عمومیت ندارد و تنها نگران است در صورت فراگیر شدن جامعه ما را به انحطاط بکشاند اما از تلخی بیش از حد و تمرکز بر روی برخی سوژه هایی که چندان جامعیتی ندارند نمی شود به راحتی گذشت.

کارگردان فیلم سینمایی «کوچه بی نام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در هر جامعه ای قطعا خوبی ها در کنار بدی ها وجود دارند و هیچ جامعه ای نمی تواند مدعی آن باشد که بدی در آن وجود ندارد؛ ما در کشورمان در دوران گذار از سنت به مدرنیته به سر می بریم و به تعبیری در حال پوست اندازی هستیم. این نکته به خودی خود باعث سست شدن برخی زیرپایه های جامعه شده و تغییری ماهوی در زندگی برخی افراد جامعه به وجود آورده است.

وی ادامه داد: شاید ما بارها در اصطلاحات روزمره مان از واژه «تازه به دوران رسیده ها» استفاده کرده باشیم؛ این فیلم نیز به نوعی در رابطه با افراد تازه به دوران رسیده است که اصالت خود را از دست داده و پیرو فرهنگ و رفتارهایی شده اند که کمترین سنخیتی با جامعه اصیل ایرانی ندارند.

وی خاطرنشان ساخت: «هفت ماهگی» در واقع هشداری اجتماعی است به این بخش از خانواده ها که قطعا تعدادشان در کشور ما بالا نیست و این مهم را گوشزد می کند که در صورت عدم تغییر در سبک زندگی شان شرف و انسانیت خود را از دست می دهند.

علیمردانی سپس با تاکید بر اینکه یک فیلمساز سینمای اجتماعی موظف است تا در مورد تمامی مسائل جامعه دقت نظر کافی داشته باشد اظهار داشت: ما باید هر مورد و اتفاقی در جامعه مان را مورد آسیب شناسی قرار دهیم و آن ها را به بهترین شکل ممکن به ثبت برسانیم؛ انکار اینکه در جامعه ما بدی ها و مسائل «مگو»ی بسیاری وجود دارد اصلا صحیح نیست و باعث می شود که پلیدی ها و زشتی ها در خفا روز به روز بیشتر رشد کرده و در آینده ای نه چندان دور دامان بخش اعظمی از افراد جامعه را نیز در بر بگیرد و بنا به ضرب المثل معرف هیزم های تر و خشک در کنار یکدیگر بسوزند!

این فیلمساز جوان سینما خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در تمامی جوامع بشری می توانیم شاهد آن باشیم این است که در همه آن ها زشتی ها و پلیدی ها روز به روز بیشتر می شوند اما این مساله در جوامعی که زیرساخت های فرهنگی درستی ندارند بیشتر جلوه گری کرده و خودنمایی می کند.

کارگردان فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» در پاسخ به این سوال که چرا علاقمند به بازگویی تلخی ها و سیاهی های جامعه است گفت: ما با چه زبانی باید این مهم را ثابت کنیم که قصد و هدف مان سیاه نمایی نیست؟؛ من یکی از مردم همین آب و خاک هستم و دلم برای کشورم، هم میهنان و نظام می تپد و اتفاقا از فیلمسازانی که تصویری سیاه از جامعه نشان می دهند بیزارم! اگر این موارد سیاهی است ما باید در صدد آن باشیم که آن ها را در جامعه مان از بین ببریم تا دیگر مانند قارچ بسط و گسترش پیدا نکنند.

علیمردانی افزود: من معتقدم یک فیلمساز اجتماعی بایستی دست بازتری برای تولید آثار هشدار دهنده و آموزشی داشته باشد؛ ما باید در کشورمان به این امر واقف باشیم که سینما یک رسانه تاثیرگذار است و می تواند به نوعی یک آموزشگاه و فرهنگسرا برای مخاطبان محسوب شود. از این رو باید به سمت تولید آثاری برویم که ضمن هشدار و تلنگر به آن ها بتوانیم روحیه امید را نیز در جامعه افزایش دهیم.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با نوع ساختار جدیدترین فیلمش گفت: در این فیلم سعی کرده ام که دکوپاژها، میزانسن ها و اجزای فیلم به یک فضای مستندگونه و واقعی نزدیک شود به گونه ای که قصه اصلی داستان در بطن فیلم جریان داشته باشد. خوشبختانه هیچ گونه زیاده گویی در «هفت ماهگی» دیده نمی شود و تنها بازی بازیگران در این فیلم مهم است.

وی سپس در رابطه با بازیگران آثارش اظهار داشت: در این فیلم نیز از حضور بازیگران شناخته شده سینمای ایران استفاده کرده ام و امیدوارم بازی آن ها در «هفت ماهگی» بتواند در جشنواره فیلم فجر به خوبی دیده شود.

علیمردانی سپس «هفت ماهگی» را بهترین اثر سینمایی خود برشمرد و گفت: این فیلم من منتقدپسند ترین اثرم است؛ من همواره در طول دوران فیلمسازی ام در تلاش بودم تا قدم به قدم به پیشرفت دست پیدا کنم و خوشبختانه این اتفاق محقق شده است. من همواره از اینکه مخاطب در آثارم احساس این را داشته باشد که با پز و ادای کارگردانی روبرو است مخالف بوده ام و خوشبختانه این مهم در آخرین فیلمم اصلا دیده نمی شود.

گفتنی است؛ عوامل تولید این فیلم سینمایی عبارتند از: کارگردان، نویسنده: هاتف علیمردانی/ تهیه کننده: منصور لشکری قوچانی/ مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری/ تدوین: امير اديب پرور/ مدیر تولید: پيمان جعفری/ صدابردار: محمود خرسند/ دستيار اول كارگردان و برنامه ریز: علی افشین راد/ منشی صحنه: زهرا تحقیقی/ موسیقی: افشین عزیزی/ صداگذار: محمود موسوی نژاد/ طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری/ عکاس: مهدی دلخواسته

بازیگران: حامد بهداد، باران كوثری، پگاه آهنگرانی، هانيه توسلی، احمد مهرانفر، فرشته صدرعرفايی، بهناز جعفری، محمدرضا علیمردانی، رضا بهبودی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.