پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

نویسنده فیلمنامه «یک شهروند کاملا معمولی» عصبانی شد!

جعفر پناهی*

فارس: جعفر پناهی که به دلیل «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به مدت ۲۰ سال از هرگونه فعالیت سینمایی منع شده است، پس از نقض این حکم برای چهارمین بار، نسبت به افشاگری خبرگزاری فارس واکنش نشان داد.

جعفر پناهی فیلمنامه نویس «یک شهروند کاملا معمولی» نسبت به افشا شدن طرح اغفال جشنواره سی‌وچهارم فجر و سازمان سینمایی واکنش نشان داد.

این محکوم دادگاه انقلاب که به تازگی برای چهارمین بار حکم قضایی خود را نقض نموده است در متنی سراسر توهین که در صفحه اینستاگرام خود نوشته آورده است: «در طول این سالها هرگز رغبتى به پاسخ دادن به یاوه سرایى جایی همچون خبرگزاری ضد ایرانى فارس، به خصوص با ادبیات خودشان را نداشتم. از این بابت از هم میهنانم عذر خواهى مى کنم. اما چند روزی ست که این خبرگزاری ضد مردمى دوباره به بهانه ی سینما، دهان گشوده تا فضای سینما را آلوده کند. لابد برای سرپوش گذاشتن بر رفتار کسانی که مرتکب بزرگترین دزدى ها در تاریخ کشورمان شدند و تنها فلاکت و تنگنا و تلخی را برای مردم یادگار گذاشتند و به یغما بردن همه دارایی و شرف مردم تنها افتخارشان است.

 

وی که به نظر می‌رسد از افشای خبر فیلمنامه‌نویسی‌اش برای فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به شدت عصبانی شده است در بخش دیگری از یادداشتش نوشته است: «حتما دستور دارند که معنی کلمات را عوض کنند و پسوندهایى را که خود لایق آن هستند به سینماگران غیر همسو با اهداف پلید انها، بچسبانند. تشخیص ِمصادیق "وطن فروش" و "ضدایرانی" بودن هم نیازی به تاریخ و گذر زمان ندارد. مردم قضاوت می کنند. خبرگزارى ای که تا دیروز به اوباش تحت فرمان خود دستور حمله به سینما و سینماگران مى داد و خانه سینما را پلمپ مى کرد و سینما مى سوزاند . امروز عوام فریبانه دل برای سینما مى سوزاند و کفن پوش به میدان آمده است! در مقابل این خبرگزارى ضد ایران و ایرانى، براى یک بار هم شده -که امیدوارم آخرین بار باشد - سکوت خود را شکستم تا به آنها بگویم مى دانیم شما وطن فروشان چنین ادبیاتى بر مىگزیند تا همچون داعش با ایجاد وحشت و ترس به نیات شوم خود برسید . اما این حنا رنگ خود را باخته و تاثیرش را از دست داده است . بهتر است چاره اى دیگر بجوئید.»

اسم جعفر پناهی به عنوان فیلمنامه‌نویس در پوستر رسمی فیلم «یک شهروند کاملا معمولی»

 

این محکوم دادگاه انقلاب اسلامی که پس از تکرار جرایم ضدایرانی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به 6 سال حبس تعزیری و 20 سال محرومیت از فیلم‌سازی، 20 سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، 20 سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و 20 سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد. این حکم در شعبه 26 دادگاه انقلاب صادر شد. حکمی که البته پس از آن بارها توسط وی نقض شد.

جعفر پناهی در پشت‌صحنه فیلم یک شهروند کاملا معمولی

واکنش هتاکانه و سراسر اتهام‌ پناهی در حالی اتفاق افتاد که خبرگزاری فارس بر مینای رسالت اطلاع‌رسانی خود در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی نسبت به حضور این عنصر خودفروخته در جشنواره فیلم فجر هشدار داده بود. اطلاع‌رسانی که با پاسخ شتابزده و توجیه‌ناشدنی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد مواجه شد.جوابیه‌ای که با اسناد متعدد و انکارنشدنی ارایه شده همچنان جزو عجیب‌ترین راستگویی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد محسوب می‌شود.

هرچند بنا به شنیده‌های خبرنگار سینمایی فارس یک مقام مسئول در قوه قضائیه پس از نمایش فیلم جعفر پناهی در برج میلاد موضوع نقض حکم وی را به شکل جدی در دستور قرار داده است. تصمیمی که شاید علت اصلی عصبیت و تندخویی این فرد سابقه‌دار شده است. 

پیش از این هم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی پیش از این در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی در مورد جعفر پناهی گفته بود: «جعفر پناهی یک مورد خاص است چون تنها فیلمساز ایرانی است که مشکل قضایی دارد و دولت و وزارت ارشاد کاری از دستش برنمی‌آید. از طرف خودم و دستگاه قضایی به دنبال راه حلی هستیم تا به شکل قانونی راه حلی برای مورد آقای پناهی پیدا کنیم.»

حرف‌هایی که اینک به نظر می‌رسد با تدبیر ویژه‌ای در حال انجام شدن است و راه برای نفوذ یک مجرم امنیتی را باز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.