پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

در نشست خبری مطرح شد

کارگردان «ابد و یک روز»: نه تنها به اُسکار و برلین بلکه به سیمرغ هم فکر نکردم و نمی‌کنم

سعید روستایی

سعید روستایی کارگردان فیلم سینمایی «ابد و یک روز» گفت: زمانی که فیلمنامه می‌سازم و یا کارگردانی می‌کنم به هیچ جایزه و جشنواره‌ای فکر نمی‌کنم. من می‌دانستم که در «ابد و یک روز» می‌خواهم واقعیت یک اجتماع را بسازم.

به گزارش سینماپرس، سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم «ابد و یک روز» در نشست رسانه‌ای که صبح امروز ۱۵ بهمن‌ماه با حضور سعید روستایی کارگردان و فیلمنامه‌نویس، غزاله معتمد طراح صحنه و لباس، پیمان معادی، پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده بازیگران این فیلم سینمایی و رامتین شهبازی منتقد جلسه در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، گفت: یک گله و سؤال اساسی از سیاستگذاران برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر دارم. نمی‌دانم بر اساس چه رویکردی، سیمرغ فیلمنامه بخش «نگاه نو» حذف شد. به اعتقاد من وجود جایزه‌ای مربوط به فیلمنامه «فیلم اول»، انگیزه‌ و تلاشی مضاعف برای کارگردان «فیلم اول» ایجاد می‌کند.

ملکان تاکید کرد: حذف جایزه فیلمنامه از بخش «نگاه نو» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی رخ داد که بسیاری از مسئولان و سیاستگذاران کلان امور سینمایی شعار می‌دهند که فیلمنامه مهم است.

 سعید ملکان درباره دلایل به سرانجام نرسیدن ساخت فیلمنامه «مقصد» به کارگردانی بهرام بیضایی، گفت: در سال ۱۳۹۳ برای دریافت پروانه ساخت فیلمنامه «مقصد» ۶ ماه در وزارت ارشاد رفت و آمد کردم و همه تلاشم این بود که برای این فیلمنامه پروانه ساخت بگیرم تا بهرام بیضایی بتواند در سرزمین خود و برای مردم فیلم بسازد اما این تلاش نتیجه نداد.

وی ادامه داد: هر چه جلو می‌رفتیم اخباری ضد و نقیض درباره پروانه ساخت این فیلم می‌شنیدیم تا جایی که از رسانه‌ها باخبر شدیم که موافقت اصولی برای ساخت فیلمنامه «مقصد» صادر شده ولی چنین نبود و هیچ موافقت اصولی برای ساخته شدن فیلمنامه بیضایی صادر نشده بود و من دلم می‌سوزد که چرا بیضایی نتوانست به ایران بیاید.

ملکان درباره همکاری با سعید روستایی گفت: در درجه اول باید از پیمان شادمانفر که فیلمنامه را خواند و برای من فرستاد، تشکر کنم. زمانی که فیلمنامه را خواندم، خواستم با سعید روستایی ملاقات داشته باشم. فیلم‌های کوتاه او را دیدم و از ساختارش لذت بردم، رفته‌رفته با هم پیش رفتیم تا اینکه «ابد و یک روز» ساخته شد.

سعید روستایی در ادامه گفت: همیشه با نگاه به ساخت فیلم بلند، فیلم‌های کوتاهم را می‌ساختم. پیش از «ابد و یک روز» فیلمنامه دیگری نوشته بودم که به دلایلی ساخته نشد و تصمیم گرفتیم فیلمنامه «ابد و یک روز» را بسازم. زمانی که شادمانفر فیلمنامه را خواند به من توصیه کرد که این فیلمنامه را حتما باید با سعید ملکان بسازم.

در ادامه جلسه نوید محمدزاده بازیگر نقش محسن در فیلم «ابد و یک روز» درباره بازی در نقش یک معتاد گفت: همیشه دوست داشتم که در زندگی ریسک کنم و بازی در نقش یک معتاد، ریسک کارنامه کاری من بود.

وی یادآور شد: در سینمای ایران بازیگران بسیاری بودند که نقش معتاد را بازی کردند که برخی از آنها شاهکار شده و برخی دیگر به درستی از آب درنیامده اما نقش‌هایی از این دست همیشه وجود دارد و در آینده نیز نقش‌هایی از این دست خواهیم دید. من به شخصه معتقد هستم که دیگر نقش معتاد بازی نخواهم کرد. محسن فیلم «ابد و یک روز» تنها یک بار برای من اتفاق افتاد.

وی درباره کم کردن وزن خود گفت: در طول یک ماه گذشته ۱۱ کیلو وزن کم کردم و از همان لحظه به خودم گفتم باید تمام مشخصات یک معتاد از وزن کم تا لحن صدا و گفتار در شخصیت محسن را جاری کنم، چون فقط نمی‌توان به دیالوگ متکی بود. به همین دلیل با همه تلاش سعی کردم محسن معتاد را به خوبی بازی کنم.

سعید روستایی هم در تکمیل صحبت‌های نوید محمدزاده گفت که هنگام نگارش فیلمنامه، محسن را برای نوید محمدزاده نوشتم.

پیمان معادی نیز درباره نقش خود در فیلم «ابد و یک روز» گفت: یک روز من و نوید با هم گپ می‌زدیم و ابراز تمایل کردیم که دوست داریم با یکدیگر در یک فیلم سینمایی کار کنیم. درست ۲۴ ساعت بعد از این گپ و گفت، نوید به من زنگ زد و گفت که فیلمنامه‌ای به دستش رسیده که نقش مقابلش من هستم و خیلی تعجب کردم. فیلمنامه «ابد و یک روز» به دستم رسید و متوجه شدم چند نفر دیگر هم از من می‌خواهند که این فیلمنامه را بخوانم. وقتی که فیلمنامه را خواندم به واقعیت تلخی پی بردم که متحیر شدم. با سعید روستایی قرار گذاشتم و از ابتدا فهمیدم که با او همکاری خواهم کرد.

سعید ملکان در پاسخ به این پرسش که چرا کارگردانی نمی‌کند؟ گفت: برای خودم چارچوب گذاشتم و معتقدم تا جایی که می‌توانم به فیلمسازان جوان کمک کنم تا وارد سینما شوند، اجازه ساخت فیلم ندارم. البته شاید یک روز فیلم خودم را نیز بسازم. یکی از نکات مهم سینمای ایران این است که نسل فیلمسازان در حال عوض شدن و پوست انداختن است و باید آنها را حمایت کرد. البته بگذریم که برخی از آدم‌ها حیات و بقایشان در ایجاد بحران است و به اَشکال مختلف بحران ایجاد می‌کنند تا زنده بمانند.

پریناز ایزدیاد بازیگر نقش سمیه در این فیلم سینمایی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: در مسیری بودم که اگر آن مسیر را ادامه می‌دادم اتفاق‌های بدی برای من می‌افتاد و به بیراهه می‌رفتم. به لطف خدا و اعتماد سعید ملکان، به پروژه «ابد و یک روز» پیوستم و توانستم در این فیلم بازی کنم و خوشحالم از اعتمادی که به من شد.

سعید روستایی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه به اُسکار، گلدن‌گلوب و دیگر جایزه‌های جهانی فکر کرده است؟ گفت: زمانی که فیلمنامه می‌سازم و یا کارگردانی می‌کنم به هیچ جایزه و جشنواره‌ای فکر نمی‌کنم. من می‌دانستم که در «ابد و یک روز» می‌خواهم واقعیت یک اجتماع را بسازم. پیش از ساخت این فیلم سینمایی، روی فیلمنامه‌های مستندی با موضوع اعتیاد کار کردم. من پدری را می‌شناختم که ۱۱ پسر معتاد داشت. با مردی مواجه شدم که پسربچه‌های دوقلویش، مواد را در خود قایم کرده بودند تا پدرشان گیر نیفتد. می‌خواهم بگویم که در جامعه اقشاری از این دست متاسفانه وجود دارند و واقعیتی است که نمی‌توان چشم روی آن بست. من نه تنها به اُسکار، برلین و یا جوایز دیگر جهان فکر نمی‌کنم بلکه هرگز به سیمرغ هم فکر نکردم و نمی‌کنم. فقط این را می‌دانم که هیچ چیز جز واقعیت نساخته‌ایم.

پیمان معادی در پاسخ به نقدهای مطرح شده درباره این فیلم سینمایی گفت: در کارنامه کاری خودم تجربه ساخت چند فیلم موفق را داشتم اما معتقدم این نقدها و گاهی تخریب‌هایی که اتفاق می‌افتد، کمک می‌کنند که فیلم به خوبی دیده شود، بنابراین از نقدهای غیرمنصفانه گلایه‌ای ندارم.

وی در پایان گفت: سعید ملکان تهیه‌کننده‌ای بود که به راستی فیلم را تهیه کرد. در تمام مراحل و جزء به جزء فیلمنامه حضور پررنگ داشت و خوشحالم که با این تهیه‌کننده حرفه‌ای کار کردم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.