پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴

مهدویان در نشست خبری «ایستاده در غبار» بیان کرد

«ایستاده در غبار» یک فریم صحنه و عکس مستند ندارد/ اثری درباره «امام موسی صدر» خواهم ساخت

محمدحسین مهدویان

سینماپرس: کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» گفت: فیلم «ایستاده در غبار» یک اثر مستند محسوب نمی‌شود زیرا در طول مدت این فیلم حتی یک فریم صحنه و عکس مستند وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «ایستاده در غبار» با حضور عوامل آن از جمله محمدحسین مهدویان کارگردان، هادی حجازی‌فر بازیگر و محمدرضا شجاعی طراح لباس در سالن سعدی برج میلادی برگزار شد.

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در این نشست خبری گفت: من در این فیلم از بازیگران حرفه‌ای استفاده نکردم اما بازیگرانی که در این فیلم به کار گرفته شدند نابازیگر نبودند، بلکه بازیگران حرفه‌ای تئاتر بودند.

وی افزود:‌ پیرامون حساسیت‌هایی که در اطراف این قبیل فیلم‌ها وجود دارد باید بگویم این دست فیلم‌ها معمولاً دارای حساسیت‌های خاص خود هستند و تجربه کار قبلی من این موضوع را نشان داده که همیشه می‌توان به سراغ موضوعات خاصی برای ساخت فیلم رفت.

این کارگردان ادامه داد: زمانی که فیلم‌نامه «ایستاده در غبار» را آماده کردم منتظر بودم تا این فیلم‌نامه پذیرفته نشود، اما وقتی آن را به ارشاد بردم دیدم که از آن استقبال کردند. این نکته نشان می‌دهد دوستان ما در ارشاد با کلیت این موضوع موافق هستند اما شاید منتظر بودند تا کارگردانی با یک رویکرد جدیدی به جنگ بپردازد. در حقیقت باید اشاره کنم گاهی اینگونه برداشت می‌شود که ما فیلم‌سازان افراد جسوری نیستیم و محتاط هستیم ولی خلاف این موضوع صادق است.

مهدویان خاطرنشان کرد: در راه ساخت این فیلم تهیه‌کنندگان فشارهای زیادی را تحمل کردند و در آینده هم این فشارها را تحمل خواهند کرد. در حقیقت بخشی از این وظیفه ذاتی تهیه‌کنندگان استقبال از این فشارها است.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون نحوه پرداخت به شخصیت جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان در این فیلم گفت: شخصیت متوسلیان در فیلم «ایستاده در غبار» براساس یک پژوهش ساخته شده در حقیقت فردی را که در این فیلم به عنوان متوسلیان می‌بینیم درک، فهم و روایت ما از این بزرگوار است.

این کارگردان اضافه کرد: البته خانواده احمد متوسلیان هنوز فیلم «ایستاده در غبار» را ندیده‌اند که به زودی آن را مشاهده خواهند کرد. این فیلم در سه روز نخست جشنواره سی و چهارم فیلم فجر جزء فیلم‌های برتر در حوزه آمارهای مردمی است.

مهدویان افزود:‌ پیرامون واکنش‌های متفاوت و بعضاً مختلفی که مخاطبان نسبت به این فیلم داشتند، باید این نکته را بیان کنم که با عنوان یک کارگردان نمی‌توانم تمام طیف‌های مختلف مردم را راضی کنم اما می‌توانم یک طیف را در ساخت این فیلم راضی از سالن خارج کنم.

وی تصریح کرد:‌ فیلم «ایستاده در غبار» در یک روند قانونی و بدون فشار در بخش سودای سیمرغ قرار گرفته و خوشحال هستم که هیأت انتخاب این فیلم را برای حضور در این بخش پذیرفته‌اند. این فیلم با هفت رأی توسط هیأت انتخاب برگزیده شد تا در جشنواره حضور داشته باشد.

کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» یادآور شد: فیلم «ایستاده در غبار» یک اثر مستند محسوب نمی‌شود زیرا در طول مدت این فیلم حتی یک فریم صحنه و عکس مستند وجود ندارد.

مهدویان در پایان گفت:‌ پیرامون ساخت اثری در مورد امام موسی صدر نیز باید به این نکته نیز اشاره کنم سرگذشت زندگی امام موسی صدر بسیار جالب است و اگر شرایط ساختن آن فراهم شود آن را تولید خواهم کرد.

پوریا ذوالفقاری منتقد سینما نیز در سخنانی گفت:‌ فیلم «ایستاده در غبار» یک راه جدیدی را در ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی در سینمای ایران باز کرده است.

وی افزود: در جنگ ما ادبیاتی حاکم است که خیلی نمی‌شود با الگو گرفتن از جنگ‌های دیگر کشورها اقدام به ساختن فیلم‌های جنگی کرد. براین اساس آقای مهدویان تلاش کرده تا به عنوان یک کارگردان این موضوع را با سینما به مخاطبان و دست‌اندرکاران بیان کند.

این منتقد سینما ادامه داد: برای ساخت یک فیلم جنگی خوب ابتدا باید سینما را بلد باشیم زیرا سراغ سینمای جنگ آمدن نیازمند تحقیق و پژوهش‌های کاملی است. البته شخصیت‌ها عناصر جذابی در استقبال مخاطبان از فیلم‌ها هستند ولی تضمین‌کننده موفقیت و خوب ساخته شدن این فیلم‌ها نیستند.

ذوالفقاری تصریح کرد: «ایستاده در غبار» یکی از اتفاقات مهم جشنواره سی و چهارم فیلم فجر است زیرا این راه جدید نیاز به بررسی و تحقیق دارد.

محمدرضا شجاعی طرح صحنه و لباس نیز در این نشست خبری گفت:‌ حضور در فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» دومین تجربه همکاری من با آقای مهدویان بود. زیرا او در مقوله جنگ کارهای پژوهشی فراوانی انجام داده و همانند یک مجتهد است.

وی افزود:‌ موفقیت‌هایی که در حوزه طراحی صحنه و لباس در فیلم «ایستاده در غبار» حاصل شد براساس اطلاعاتی بود که از آقای مهدویان کارگردان اثر گرفتیم.

شجاعی تصریح کرد: کارگردان این فیلم کمتر به تخیل و بیشتر به استنادات پژوهشی اتکا داشت و این باعث شد تا حضور در این پروژه برای من مهم و جالب شود.

وی در پایان گفت:‌ مهدویان به جای رویکرد تجلیلی از حاج احمد متوسلیان یک رویکرد تحلیلی را در برابر ایشان در پیش گرفت و نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که این فیلم سینمایی در فاصله 50 جلسه فیلم‌برداری شد که این عامل نقطه قوت و خوبی برای این کار محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.