یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴

شنیده های سینماپرس از توجه داوران به یک فیلم موهن

سخنی جدی با جنتی و ایوبی/ آیا سیمرغ های «فیلم فجر» حرمت آرمانهای امام(ره) و شهدا را حفظ خواهند کرد؟

ایوبی و جنتی

سینماپرس: آیا جشنواره ای که با نام و یاد شهدا آغاز می شود و رئیس سازمان سینمایی آن را به شهدای انقلاب و اسلام اهدا می کند سیمرغ هایش را بر دوش سازندگان فیلمی به اصطلاح تلخ اجتماعی می نشاند که در لایه های زیرین و پنهانی خود سرشار از نشانه های سیاسی علیه جامعه اسلامی ایران و آرمانهای شهداست؟!

به گزارش خبرنگار سینماپرس، شنیده ها حاکیست سرانجام پس از چند شب و روز متوالی تماشای فیلم، جلسه اولیه جمع بندی نظرات هیات داوران جشنواره فیلم فجر دوره سی و چهارم عصر امروز در موزه سینما برگزار می شود.
این خبر در حالی بگوش میرسد که گفته می شود هیات داوران جشنواره بدون در نظر گرفتن زوایای پنهانی، سیاسی و زیرکانه فیلم سینمایی" ابد و یک روز" که از بخش فیلم اولی ها به بخش اصلی راه پیدا کرد، قصد دارد بخشی از جوایز و سیمرغ های خود را به این فیلم به کارگردانی سعید روستایی، تهیه کنندگی سعید ملکان و مهمتر از آنها با حضور بازیگرانی چون پیمان معادی، نوید محمدزاده و ...اختصاص دهد.
اگرچه از هم اینک میتوان بسیاری از جوایز را همچون سنوات گذشته بر مبنای ویژگیها و توانمندی های آثار سینمایی نمایش دهنده در طول ۱۰ روز جشنواره فیلم فجر حدس زد، اما نگاه ویژه داوران به محتوا و مضمون فیلمها، همواره از جمله موارد حساس و پراهمیتی بوده که نمیتوان تآثیر آن را در اهدای سیمرغ ها به برگزیدگان فیلم فجر انکار کرد.
آثار ارائه شده در جشنواره فجر امسال تا به امروز، غیر از چند مورد کاملا انگشت شمار که اتفاقا اغلب مورد حمایت سازمان سینمایی نبوده اند، همگی چنانچه یکی از اعضای هیات انتخاب پیش از آغاز جشنواره عنوان نمود در زمره آثار تلخ اجتماعی یا همان سیاه نمایی های مرسوم ارزیابی می شوند. اما به صراحت میتوان ادعا کرد برخی از آنها از جمله "ابد و یک روز" تنها در پوشش اجتماعی بر پرده سینما به نمایش گذاشته شده و در لایه های زیرین خود چنان اهداف سیاسی را به مخاطب داخلی و خارحی انتقال داد که کمتر کسی به واسطه ریتم تند و بازی نسبتا قابل قبول بازیگرانش متوجه آن شدند. حال اینکه فیلم به زعم بسیاری از اهالی فن و نویسندگان متبحر و باتجربه و در عین حال آشنا به نمادها و نشانه گذاری ها در سینما، سرشار از نگاه ناعادلانه و غیرمنصفانه نسبت به شرایط جامعه ایران اسلامی است که امید می رود داوران محترم جشنواره این ریزبینی و رمزگشایی ها را در آرای خود مد نظر قرار دهند تا مبادا با اهدای نابجای سیمرغی، هزینه ای سنگین بر دوش متولیان فرهنگی دولت یازدهم تحمیل نمایند.
بی تردید در صورت صحت این خبر، جنتی و ایوبی به عنوان مسئولان اصلی مهمترین جشنواره منتسب به انقلاب اسلامی و مزین به نام فجر به خوبی میدانند که نمیشود جشنواره را در روز افتتاحیه و طی پیامها و سخنرانی های متعدد به شهدای انقلاب اهدا کرد و در پایان این رویداد، سیمرغ را بر دوش سازندگان فیلمی بنشانند که بر خلاف آرمانهای شهدا عمل کرده و سخن گفته اند.
" ابد و یک روز" در داستان به اصطلاح اجتماعی خود اگرچه از تلخی ها و تبعات اعتیاد و وضعیت فلاکت بار خانواده ای پایین دست سخن میگوید اما بیانگر جامعه ای ویران و آلوده به انواع مصائب و معضلات لاینحل است؛ تا حدی که دختر خانواده به نشانه سرزمین و مام وطن به مهاجر متمول بیگانه فروخته می شود و غیرت و ناموس ایرانی و به تعبیری دیگر غرور ملی کشور به همین راحتی بر پرده سینما و در برابر نگاه مخاطبان غیرتمند به باد می رود!؟
بی شک هیات انتخاب و رئیس سازمان سینمایی که سعی می کند به همه چیز خوشبین باشد تا مبادا دیپلماسی عمومی اش در قبال سینماگران کشور مخدوش گردد در زمان مقتضی می بایست پاسخگوی تولید این فیلم در دوران مدیریتی خود و راهیابی آن به جشنواره فیلم فجر باشند اما آیا وزیر ارشاد که بارها به دریافت کارت زرد از نمایندگان ملت مفتخر شده اند!! میدانند که اهدای جایزه به این فیلم سیاه که در آن حتی بزرگ خانواده نیز در فساد و تباهی خانه نقش دارد جز دهن کجی به نظام و حاکمیت و ساحت همه بزرگان پاک دست این سرزمین هیچ چیز دیگری به همراه ندارد؟

وزیر خسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بداند برگزیده شدن این فیلم در هر بخش از جشنواره سینمایی انقلاب اسلامی، نادیده گرفتن همه تلاشهای امیدوارانه نسل دلسوز انقلاب در رفع معضلات و مشکلات جامعه هست که خود را در سطوح مختلف وقف این سرزمین نموده اند تا مبادا ضعف ها و کاستی های طبیعی جوامع در حال توسعه همچون ایران، دستاویز  و مورد سو استفاده رسانه ها و محافل معاند خارج نشین واقع گردد.
سینماپرس همچنان امیدوار است داوران جشنواره امسال که همگی از آگاهان فهیم عرصه سینما هستند با درایت و بصیرت به آثار نگریسته و از توجه به فیلمهای مسئله دار و مسئله ساز بر اساس فضاسازی های مرسوم رسانه ای پرهیز نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.