یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵

کمال تبریزی: خودم دیگر سودای سیمرغ ندارم

کمال تبریزی در نشست خبری فیلم سینمایی«امکان مینا»

تسنیم: کمال تبریزی معتقد است جشنواره امسال از جهت برگزاری دچار مشکلاتی است ولی فیلم های متنوعی که امسال دیده ایم نوید روزهای خوبی در سینمای ایران است.

کمال تبریزی کارگردان فیلم سینمایی «امکان مینا» در پاسخ به این سئوال که چرا فیلمنامه «امکان مینا» کند و مطول است، گفت: بخشی از این کندی عمدی بود و ما از آرامش فیلم در صدد القای این نکته به مخاطب بودیم که با یک ملودرام لطیف عاشقانه روبروست.‌ اما از اواسط قصه مخاطب متوجه یک هنجار شکنی خطرناک می‌شود  که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، از آنجا ریتم کار تند می‌شود. بعد از آن دوباره کمی کند می‌شویم و هنگام تصمیم گیری نهایی و هنگامی که مهران به قتلگاه خودش می‌رود و به مرز جنون می‌رسد دوباره با یک ریتم تند مواجه می‌شویم.

تبریزی نقش مهران را بعنوان یکی از نقاط عطف فیلم، کسی دانست که برای اعاده حیثیت خودش و اثبات بعضی مطالب به معشوقش از جان خود می‌گذرد.

کارگردان فیلم سینمایی «امکان مینا» ادامه داد: طبق نظراتی که از مردم و اهالی رسانه‌ها گرفته ایم احتمالا برای اکران عمومی فیلم، تجدید نظری در تدوین آن می‌کنیم و کمی ریتم آن را تندتر می‌کنیم تا مسائل برای بیننده زودتر باز شود.

کمال تبریزی توجه به جریانات افراطی را در فیلم خود بسیار جدی دانسته و ادامه داد:‌ قصد ما این بود که توجه مخاطب را به این القائات جلب کنیم و از خطرناک بودن این تفکرات افراطی بدون منطق که در دهه‌های اخیر همواره وجود داشته اند و هم چنین تجربه‌های تاریخی ملت خودمان در این رابطه بگوییم. در واقع این فیلم نیاز به اطلاعات بومی ندارد و بستر اطلاعات این فیلم برای تمام مردم دنیا قابل درک است، ‌چرا که این شاخصه‌ها در تمام دنیا وجود ندارد. و حتی جوانان خودمان هم اطلاعات واثقی درباره فرضا گروهک مجاهدین ندارند، از این جهت می‌توانند مثل مخاطبان غیر ایرانی فیلم با آن ارتباط برقرار کنند.

کارگردان امکان مینا در رابطه با یکی از سکانس‌های فیلم و دیالوگ کاراکترهای اصلی فیلم درباره برخورد نظام با معاندین منافق، خاطرنشان کرد:  در آن قسمت از فیلم می‌خواستم بگویم  رفتارهای سیاسی که در یک کشور انجام می‌شود باعث کنش جوانهای آن سرزمین می‌شود و عملکرد آنها و برخورد آنها را منجر می‌شود. و شاید همین مساله باعث این می‌شود که یک جان از آن طرف دنیا به سوریه می‌آید و عضو داعش می‌شود.

تبریزی نقش مینا را کاراکتری غیر منفی دانست که روح آزادیخواهی دارد ولی در مصداق این آزادخواهی دچار خطا شده است و تصریح کرد:‌ این مسیر آزادیخواهانه باید کاملا آگاهانه انتخاب شود و این انتخاب آگاهانه در تمام ابعاد ایدئولوژیک، فرهنگی و اجتماعی آن باید باشد.

کمال تبریزی شخصیت پردازی در شخصیت‌های اصلی فیلم را کامل دانسته و گفت: مخاطب عام فیلم را دوست داشته و تنها نکته ای در رابطه با آن داشته همین مساله عدم انطباق ریتم فیلم در قسمتهای مختلف آن است که آن را هم برای اکران عمومی فیلم حتما اصلاح کرده و در ریتم آن تجدید نظر می‌کنیم. البته با توجه این نکته که گاهی اوقات ریتم کند برای درآمدن حس لازم در آن بخش از فیلم نیاز است.

کارگردان امکان مینا درباره احتمال برگزیده شدن فیلمش در اختتامیه جشنواره گفت: خودم که دیگر سودای سیمرغ ندارم ولی امیدوارم بازیگران جوان این فیلم برنده شوند و سایر عوامل فیلم هم لااقل کاندید شوند.

کمال تبریزی در پایان درباره کیفیت جشنواره فجر امسال تصریح کرد: تنوعی که امروز در سینمای ما به وجود امده بسیار برای من خوشایند است. این که دنیای فیلم‌ها با هم متفاوت است،‌امر دلپسند و مطلوبی است برای سینما. و همین تنع است که باعث حیات و پویایی سینما می‌شود و اگر همه فیلم‌ها در یک قالب باشند مطمئن باشید که مخاطب آن را پس می‌زند و نمی پذیرد. استقبالی هم که از فیلم‌ها می‌شود خیلی خب است و علیرغم آن که با یک جشنواره ای روبرو هستیم که به لحاظ برگزاری دچار مشکل است، اما محتوای جشنواره امسال ستودنی است و این که می‌بینید این همه بین مخاطبان عام و منتقدین و اصحاب رسانه و سینماگران بحث مطرح می‌شود و تبادل نظر صورت می‌گیرد، ‌این برای سینما خیلی خوب است و این یعنی پویایی سینما ایران. و امیدوارم سال آینده سال بهتری باشد برای سینمای ایران.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.