دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰

واکنش کارگردان «نقطه کور» به اعتراض فیلمنامه‌نویس‌اش

مهدی گلستانه در نشست خبری فیلم سینمایی«نقطه کور»

مهر: مهدی گلستانه کارگردان فیلم سینمایی «نقطه کور» و امیر بوالی بازنویس فیلمنامه در پاسخ به اظهارات احسان بیگلری پور نویسنده فیلمنامه یادداشت نوشتند.

چندی پیش احسان بیگلری نویسنده فیلمنامه «نقطه کور» در گفتگو با خبرنگار مهر از بازنویسی این اثر گلایه داشت و عنوان کرد این تغییرات فیلمنامه را مخدوش کرده است. مهدی گلستانه کارگردان فیلم سینمایی «نقطه کور» و امیر بوالی بازنویس فیلمنامه این اثر در قالب یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفت به اظهارات احسان بیگلری پور نویسنده فیلمنامه واکنش نشان دادند.

مهدی گلستانه در این یادداشت نوشت:

«اندکی پس از اکران فیلم سینمایی «نقطه کور» در کاخ جشنواره، دوست عزیزم احسان بیگلری نویسنده فیلمنامه در مصاحبه ای با خبرگزاری محترم مهر مواردی را عنوان داشتند که جا دارد برای روشن شدن موضوع، مسائلی را به ایشان و جامعه مطبوعاتی یادآوری کنم.

دوست عزیزم، احسان بزرگوار!

لازم به یادآوری است جلسه ای را که من، شما و نماینده شورای پروانه ساخت در وزارت ارشاد داشتیم و اصلاحات مدنظر مجموعه اعلام شد از همان شب و در راه برگشت شخصاً اعلام کردی که نه حاضری اصلاحات را اعمال کنی و نه حاضری نسخه اصلاح شده تحویل بدی که پروانه ساخت را بگیریم و باز هم لازم به یادآوری است که بنده شخصاً همانطور که در تمام مصاحبه هایم هم گفته ام با دو مورد از سه مورد اصلاحیه وارده استثنائا موافق بوده و آنها را به نفع فیلمنامه می دانستم. شاید باز هم لازم به یادآوری است پس از تسویه حساب نهایی که طی مدت زمان خیلی کوتاهی رخ داد و جنابعالی کلیه حق و حقوق مادی و معنوی فیلمنامه مذکور را به بنده واگذار کردی، سوالی داشتی که معنی واگذاری حق و حقوق مادی و معنوی چیست؟ بنده خدمت شما عرض کردم مِن بعد هر اتفاقی برای فیلمنامه از جمله بازنویسی، چاپ، نشر و ... بخواهد بیفتد شخصا و رأسا اقدام می کنم و نیازی به جلب رضایت شما نیست.

شاید باز هم لازم به یادآوری است طی تماسی که جنابعالی بعد از اعلام فیلم های راه یافته به بخش های مختلف جشنواره با بنده داشتید، فرمودید با یکی از اعضای هیأت انتخاب (که بهتر است نام ایشان محفوظ بماند) تماس گرفته اید که تشکر کنید و ایشان به شما گفته اند «نقطه کور» بیش از هر فیلم دیگری که در جشنواره منور به اسم شماست، برای شخص احسان بیگلری آبرو خریده. شاید لازم به یادآوری است که بعد از تسویه حساب مالی ارتباط عاطفی شخص جنابعالی با فیلمنامه به طور کل قطع شد و اگر تماسی بود از طرف بنده بود.

در نهایت امیدوارم برای بزرگ کردن خودمان دست به هر کاری نزنیم چرا که سینما کوچکتر از این حرف هاست و متقابلاً بنده نیز بعد از این باید بهتر و بیشتر به دوستان نویسنده که قرار است باهم کار کنیم، معنی واگذاری کلیه حقوق را بیاموزم.»

پاسخ امیر بوالی (بازنویس) به اظهارات بیگلری

«برسد به دست برادرم احسان

اگر شکل اولیه فیلمنامه ای که من به مهدی گلستانه تحویل دادم، درست اجرا و کارگردانی می شد و چنین تغییرات نادرستی در آن ایجاد نمی شد، قطعاً فیلم بهتری را شاهد بودیم. فیلمنامه «نقطه کور» فیلمنامه خوبی بود ...

این عبارات را چند روز پیش احسان بیگلری در گفتگو با خبرگزاری مهر بازگو کرد و پس از آن، همین سخنان یا مشابه ِ آن در برخی نشریات، مانند بانی فیلم، نشر و بازنشر شد. واقعیت این است که هرگز اهل ِ واکنش ِ لحظه ای نبوده ام. حتی هنوز هم یک سوی ِ ذهنم سکوت را ترجیح می دهد. باور دارم که بیگلری از سر ِ صدق این واژگان را بیان کرده و در کلامش، غش نیست اما همه ما وقتی که متنی را می نویسیم به محصول ِ خود نگاهی از درون داریم و نمی توانیم از بیرون، ناظر ِ حُسن و عیبش باشیم. مانند نادیده گرفتن ِ نقص های کسی که دوستش داریم. امروز دو نسخه از «نقطه کور» وجود دارد. نسخه ای که احسان بیگلری نوشت و نسخه ای که بازنویسی شد و بر پرده نقره ای جان گرفت. میزان ِ کمّی ِ تغییرات را نمی دانم و گفتنش نیازمند خوانش ِ دوباره هر دو نسخه و قیاسی آماری است. این امر اگر چه وقتگیر است اما به دلیل ماهیت ِ عددی، قابل ِ حصول است ولی درباره تغییرات کیفی نمی توان بیانی متقن داشت. می توان ساده انگارانه، این سو ایستاد و گفت هر آن چه تغییر کرده در مسیر بهبود بود. این همان نگاه ِ از درون است که نه زایاست و نه قابل ِ اعتنا و اتکا. این که کدام نسخه بهتر است با عباراتی از این سنخ، به دام ِ تسلسلی بی فرجام می افتد که بیرون ِ حوزه استدلال می ایستد. به گمانم برای برونرفت از بحران ِ نسخه من بهتر بود یا نسخه تو، باید تا اکران ِ عموم منتظر ماند. آن زمان در نشریه های تخصصی چون فیلم نگار می توان بخش هایی از هر دو نسخه را منتشر ساخت (مانند سکانس های انتهایی و پایانبندی که از جمله شِکوه های احسان بیگلری است). همچنین می توان فهرستی دقیق از موارد ِ تغییر یافته را در مطلبی توصیفی بازگو کرد. آن زمان، افرادی از بیرون و ناقدانی باتجربه می توانند به داوری بنشینند. تا آن زمان، هر کلام ِ دیگری اطاله است. والسلام»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.