سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳

منتقد پیشکسوت رو در رو با خبرنگار سینماپرس

می توان در فیلم ها با وجود مشکلات اجتماعی، امید و شادی را نیز به تصویر کشید

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینمای ایران گفت: اکثریت تولیدات سینمای ایران به سمت نشان دادن تلخی ها و ناکامی ها سوق پیدا کرده، هرچند که این تلخی ها و ناامیدی ها در بخشی از جامعه ما وجود دارد اما معتقدم که ما می توانیم در فیلم ها امیدها، روشنی ها و شادی ها را نیز به تصویر بکشیم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما همان زندگی است و فیلمسازان ما نیز بایستی به بهترین شکل ممکن زندگی را در آثارشان به تصویر بکشند. قطعا همانطور که در جامعه مسائلی مانند اعتیاد، فقر، فحشا، فرار دختران و خیانت زوجین نسبت به یکدیگر وجود دارد مسائل روزمره شادی هم وجود دارد که می تواند دستمایه تولید آثار سینمایی قرار بگیرد.

این منتقد قدیمی سینمای کشور ادامه داد: من معتقدم نشان دادن تلخی ها و ناامیدی ها می تواند ثمرات بدی را برای آینده سینمای کشور در پی داشته باشد. اینکه برخی از فیلمسازان ما طی ۷-۸ سال گذشته پیرو یک خط و فضای داستانی خاص در سینما قرار گرفته اند و اغلب تولیدات شبیه به یکدیگر شده می تواند باعث شود تا مخاطب کمتر از آثار سینمایی استقبال کند.

گیتی سپس با تاکید بر اینکه ما نیاز به تربیت فیلمسازانی داریم که بتوانند در تمامی ژانرها مبادرت به ساخت فیلم نمایند اظهار داشت: متاسفانه برخی از ژانرها مانند کمدی در سینمای کشور ما به فراموشی سپرده شده اند و مخاطبان هم دیگر از این گونه آثار هیچ استقبالی نمی کنند چرا که اکثریت فیلم هایی که در این زمینه تولید می شوند از ضعف های تکنیکی و محتوایی زیادی رنج می برند و بعضا با دیالوگ های بسیار زننده می خواهند مخاطب را به خنده وا دارند.

وی ادامه داد: ما در سینما به جنس کمدی هایی نیازمندیم که بتواند ضمن نشان دادن معضلات و مشکلات، خنده ای بر لب مخاطبان بیاورد و آن ها را به سالن های سینما بکشاند.

این منتقد خاطرنشان کرد: در حال حاضر با نیم نگاهی به وضعیت تولید در سینمای کشور متوجه می شویم که بخش اعظمی از ژانرها یا رسما به فراموشی سپرده شده اند و یا اینکه در حد یک یا دو درصد از تولیدات ما را شامل می شوند.

وی ادامه داد: سینمای ما ضمن پرداختن به موضوعات اجتماعی، نیاز به تولید فیلم های سیاسی، خانوادگی، کودک و نوجوان، دینی و امثالهم نیز دارد تا از این رهگذر بتوان مخاطبان با دیدگاه ها و سلیقه های گوناگون را به سالن های نیمه خالی سینماها کشاند.

گیتی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: در هر صورت من مخالف نشان دادن تلخی های اجتماعی که در جامعه وجود دارد نیستم اما این هشدار را به فیلمسازان می دهم که تلاش کنند در تولید آثارشان به سمت سیاه نمایی نروند تا ما از این طریق آب به آسیاب بدخواهان و فرصت طلبان این عرصه نریزیم و بتوانیم کشورمان را به خوبی برای مخاطبان جهانی به تصویر بکشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.