چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

به رغم بازی در فیلم سیاسی «عصبانی نیستم»

نوید محمدزاده: تنها خط قرمز من بازی در نقش‌های سیاسی است!

نوید محمدزاده در نشست خبری فیلم سینمایی«خشم و هیاهو»

سینماپرس: نوید محمدزاده بازیگر فیلم «عصبانی نیستم » در نشست خبری فیلم «خشم و هیاهو» اظهار داشت: تنها خط قرمز من برای بازیگری نقش‌های سیاسی است و هیچگاه در نقش‌های سیاسی بازی نمی‌کنم!

به گزارش سینماپرس،  نشست خبری فیلم سینمایی خشم و هیاهو با حضور هومن سیدی کارگردان، حسین سعدی تهیه‌کننده، نوید محمدزاده بازیگر و ... برگزار شد.  البته تعدادی از عوامل فیلم نظیر طناز طباطبایی بازیگر فیلم که قرار بود در این نشست حاضر شوند،  به خاطر مشغله‌های کاری حضور نداشتند. 

هومن سیدی کارگردان فیلم درباره تجربیات جدید خود در «خشم و هیاهو» گفت: دلم می‌خواست با حفظ مسیری که مدنظرم بود فیلم متفاوتی بسازم که از تجربیات قبلی‌ام دور است اما به هر حال این فیلم تجربه جذابی بود و امیدوارم که بعدها بتوانم فیلم‌های کامل‌تری بسازم.

هومن سیدی ادامه داد: یکی از نکاتی که در این فیلم به چشم می‌آید موضوع نقد رسانه‌هاست، البته من به شدت برای اصحاب رسانه احترام قائلم، منتها در همین جشنواره در حالی که من با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکرده‌ام مطالبی از زبان من منتشر شده که هیچ یک مال من نیست. هرچند که این عده از خبرنگاران بخش محدودی از اصحاب رسانه هستند اما همین عده به شدت تاثیرگذار هستند و هرچه را که دلشان می‌خواهد از زبان آدم‌های مشهور منتشر می‌کنند. 

کارگردان فیلم خشم و هیاهو درباره فیلمنامه این فیلم و شباهت آن به سریال آمریکایی afear, گفت: حقیقتش خود من بعد از آنکه فیلمنامه را نوشته بودم متوجه شباهت فیلمنامه به این سریال آمریکایی شدم وگرنه اقتباسی از این سریال در فیلمنامه من وجود ندارد چرا که این فیلمنامه را پیش از آشنایی با آن سریال نوشتم. 

هومن سیدی درباره گمانه‌زنی‌هایی که پیش از تولید فیلم درباره شخصیت اصلی داستان مطرح بود، تصریح کرد: صراحتا بگویم ابتدا قرار بود شخصیت اصلی فیلم یک بازیگر مشهور سینما باشد که به تازگی از دنیای تئاتر به سینما آمده است اما وزارت ارشاد به دلایلی که هنوز برای من مشخص نیست با این موضوع مخالفت کرد و هیچگاه قرار نبوده که این شخصیت فوتبالیست باشد. البته به لحاظ منطقی هم نمی‌توان از فیلمنامه استنباط کرد که حق با حنا یا خسرو است ممکن است بار عاطفی فیلم مخاطب را به طرف حنا سوق دهد اما به لحاظ منطقی حق با هیچکدام از اینها نیست و اتفاقا ممکن است حنا دروغ گفته باشد. 

در ادامه نشست سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم گفت: هدف ما از ساخت چنین فیلمی این بود که تلنگری به جامعه خود بزنیم که می‌بایست همواره مراقب رفتارهای‌مان باشیم و همواره در معرض خطریم و دنبال شباهت این فیلم به پرونده قتل جنجالی چند سال پیش کشور نبودیم.

وی ادامه داد: دلیل ارشاد برای مخالفت با بازیگر بودن شخصیت اصلی هجمه‌هایی بود که علیه این قشر هنری وجود داشت و اصرار داشتند که ما خودزنی نکنیم و حتی اصرار می‌کردند که شخصیت اصلی غیرهنری باشد که با تلاش ما با فیلمنامه فعلی موافقت شد. 

همچنین نوید محمدزاده  که برای این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است، در رابطه با تجربه مجدد همکاری با هومن سیدی گفت: هومن سیدی سینمای خاص خودش را دارد که طبیعتا با نگاه سایر کارگردانان متفاوت است. من هم سعی می‌کنم در فیلم او همان چیزی را بازی کنم که به نگاه او نزدیک است. این فیلم با «۱۳» بسیار متفاوت بوده و طبیعی بود که من نیز نقش متفاوتی را بازی کنم. ما برای این فیلم با هم رفاقت کردیم و نگاه خود را درباره این شخصیت به هم نزدیک کردیم. 

محمدزاده ادامه داد: شباهت این شخصیت به پرونده قتل جنجالی کشور برای من جذاب بود البته این اتفاق قبلا و در دنیای تئاتر هم برایم افتاده بود که نقش‌هایی را بازی کنم که چند سال قبل از آن توسط بزرگترین بازیگران تئاتر کشور بازی شده بود و خیلی‌ها من از ایفای چنین نقش‌هایی می‌ترساندند. در رابطه با موضوع رسانه‌ها در این فیلم هم باید بگویم بعضی وقت‌ها از قول من چیزهایی منتشر شده که بامزه است در حالی که همه می‌دانند من درباره ماجرای جشنواره فجر ۲ سال پیش هیچ صحبتی نکرده‌ام اما به نقل از من نوشته بودند که سیمرغ گرفتن کاری ندارد و هرچقدر که بخواهم سیمرغ می‌گیرم و ...  ببینید گفت‌وگوی خصوصی من با همکارانم هیچ وقت نمی‌تواند یک گفت‌وگو یا مصاحبه به حساب بیاید و باید بگویم دورانی که افراد با تخریب دیگران مطرح می‌کردند تمام شده است. 

وی در پایان اظهار داشت: تنها خط قرمز من برای بازیگری نقش‌های سیاسی است و هیچگاه در نقش‌های سیاسی بازی نمی‌کنم.

نیما حسنی‌نسب منتقد سینما ضمن اشاره به رویکرد جدید هومن سیدی و جایگزینی سینمای قصه‌گوی کلاسیک به جای سینمای تجربی ادامه داد: خشم و هیاهو خوشبختانه وارد کلیشه‌های مرسوم سینمای قصه‌گوی ایران نمی‌شود بلکه کماکان بداهت‌ها و بازیگوشی‌های خاص خودش را دارد اما قصه سراس‌تری دارد و حال و هوای متفاوتی نسبت به سایر کارهای سیدی تجربه می‌کند.

این منتقد سینما ادامه دادک مرتبت کردن یک فیلم سینمایی که حاصل تفکر یک گروه است به یک پرونده خاص جنایی در کشور به نظر من محدود کردن آن فیلم و تلاش آن گروه است چرا که هر فیلم جنایی ممکن است این طور باشد.

وی یکی از ویژگی‌های مهم فیلم را نقد برخی جریانات رسانه‌ای مطرح کرده و گفت: خشم و هیاهو به دنبال نقد رسانه‌هایی است که بیش از حد قانونی، عرفی و شرعی به دنبال انعکاس بیش از حد برخی مسائل هستند که اتفاقا بخشی از مشکل مدنظر فیلمنامه به خاطر این رسانه‌هاست و به نظر من این یک آزمون برای رسانه‌های جمعی ما است که چگونه با این فیلم برخورد می‌کنند.

حسنی نسب تصریح کرد: اخیرا جریانی به وجود آمده که بازیگران جان تئاتر به حوزه سینما وتلویزیون وارد می‌شوند که به نظر من این مسئله نیازمند آسیب‌شناسی جدی‌ای است اما نوید محمدزاده یکی از کسانی است که که تفاوت بین مدیوم نمایش روی صحنه و جلوی دوربین را به خوبی درک کرده که این اتفاق درباره بسیاری از این مدل بازیگران نیفتاده است.  ضمن آنکه کیفیت بازی‌های این فیلم بسیار خوب است، طناز طباطبایی نقش حنا را بسیار عالی بازی کرده است و نوید محمدزاده هم نشان داده که می‌تواند شخصیت‌های مختلفی را بازی کند، در واقع ما شاهد پوست‌اندازی نسلی در جشنواره امسال هستیم و با کارگردان‌های جوانی طرفیم که ذائقه بصری متفاوتی دارند و این را می‌شود در نوع روایت، موسیقی، میزانسن و نور آثار آنها و تفاوت فاحش تولیدات آنها با آثار سینماگران قدیمی ایران دید. 

گفتنی است فیلم سینمایی خشم  و هیاهو به کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی حسین سعدی با بازی نوید محمدزاده و طناز طباطبایی شب گذشته در سالن اصلی برج میلاد به نمایش درآمد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.