جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

گام اول برای بهبود وضعیت پوشش چهره‌های هنری

فجر34

مشرق: اینجا معمولا بعد از فلان افتتاحیه و بهمان اختتامیه عکس‌های بازیگران و چهره‌ها که پخش می‌شد خیلی‌ها ناراحت می‌شدند که چرا هنرمندانی که باید الگوی جامعه باشند با لباس‌های نامناسب در مجامع رسمی حاضر می‌شوند. حرف هم درست بود. مربوط به این دولت و دولت قبل هم نیست. این یک درد کهنه است.

امشب اختتامیه سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد و از همین حالا خیلی‌ها کنجکاوند بدانند بازیگران و کارگردان‌ها با چه پوششی در این مراسم حاضر خواهند شد. اصولا لباس و پوشش چهره‌های مطرح و شناخته شده در مراسم مهم فرهنگی هنری از مواردیست که همیشه در بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه بوده‌است و در کشورما تا چند سال پیش اهمیتی به آن داده نمی‌شد.

 

جدال برندها

عکس تزیینی


اینجا معمولا بعد از فلان افتتاحیه و بهمان اختتامیه عکس‌های بازیگران و چهره‌ها که پخش می‌شد خیلی‌ها ناراحت می‌شدند که چرا  هنرمندانی که باید الگوی جامعه باشند با لباس‌های نامناسب در مجامع رسمی حاضر می‌شوند. حرف هم درست بود. مربوط به این دولت و دولت قبل هم نیست. این یک آسیب قدیمی است که باید درمان شود. هنرمند، در یک مراسم رسمی که مثلا در دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در کشور جمهوری اسلامی‌ایران برگزار می‌شود نباید با لباس‌هایی که مناسب چنین مراسم‌هایی نیست حضور داشته‌باشد. آن هم با این توجیه که ما آزادیم و هر لباسی بخواهیم و دوست داشته‌باشیم می‌پوشیم. بی‌توجه به این‌که ممکن است آن بازیگر صرفا بابت یک هوس و تصمیم موردی، فلان لباس را فقط یکبار بپوشد، اما همان لباس برای علاقمندان او تبدیل می‌شود به لباس محبوبی که از آن به بعد همیشه آن را خواهد پوشید. البته معمولا گروه زیادی از هنرمندان هم شایسته و باوقار در مراسماتی از این دست حاضر می‌شوند که محبوبیتشان هم با همین پوشش چندبرابر می‌شود.
 

جدال برندها

لباسهای طراحی شده برای هنرمندان در اختتامیه جشنواره تئاتر


خیلی‌ها حتی برگزار کنندگان مراسم‌هایی از این دست وقتی می‌دیدند فلان بازیگر با لباس‌های آنچنانی آمده‌است از همه بیشتر ناراحت می‌شدند.چراکه می‌دانستند حاصل تمام زحماتشان برای برگزاری یک مراسم خوب احتمالا با بی‌توجهی و بدپوشی او هدر خواهد رفتند. می‌دانستند چند فریم عکس از پوشش او کافیست تا همه زحمتها را به باد بدهد. با این وجود عملا تا چند سال پیش کار معقولی برای حل این مشکل صورت نمی‌گرفت.
شرایط گاهی تا اندازه‌ای بغرنج می‌شود که نتیجه جمع بندی منتقدان این اتفاق و وجود پوشش‌های نامناسب در مراسمات رسمی فقط یک گزینه است. تعطیلی و برگزار نشدن مراسم‌هایی از این دست. اتفاقی که شدنی نیست و باید راهی برای آن جست.
 

جدال برندها


از آن سو در مراسم اسکار چندسال پیش که اصغر فرهادی جایزه گرفت، یکسری عکس از میان عکس‌هایی که هربار پخش می‌شد، نشان می‌داد که آنها چقدر لباس برایشان اهمیت دارد. در گزارشی که همان ایام در نشریات سینمایی اروپایی منتشر شد آمده بود که میان چند برند مهم برای اینکه فرهادی تولیدات برند آنها را بپوشد با یکدیگر مجادلات زیادی داشته‌اند.
همان ایام نشریات داخلی نیز این خبر را بدین شکل منتشر کردند:
" در مراسم هشتاد و چهارمين جايزه اسكار اصغر فرهادي و پيمان معادي با لباس‌هاي طراحي‌شده توسط برند بسيار لوكس ايتاليايي "ارمنه جيلدو - زني يا" و ليلا حاتمي با لباسي با طراحي لوكس‌ترين برند آلماني "اسكادا"حضور پيدا كردند.
لباس اصغر فرهادي و پيمان معادي شامل كت و شلوار «تاكسيدو»ي رسمي و مشكي‌رنگ به همراه ژيله و پاپيون سفيد (و مشكي) با پيراهن‌هاي هم‌رنگ بود. اين درحالي بود كه نام اصغر فرهادي و پيمان معادي با جمله اختصاصا توليد شده، داخل لباس درج شده بود.برند «ارمنه جيلدو – زني يا» لوكس‌ترين برند مردانه جهان بيش از يكصد سال در توليد مرغوب‌ترين پارچه‌ها و نيم‌قرن نيز در دوخت شيك‌ترين پوشاك سابقه دارد.
 

جدال برندها


برند «اسكادا» نيز كه در توليد پوشاك لوكس زنانه آلماني در جهان مطرح است، طراحي و توليد لباس ليلا حاتمي را بر‌عهده داشت. از ويژگي‌هاي لباس وي، استفاده از پارچه بسيار نفيس با طراحي ايراني بود.
شاید از همین سال بود که متولیان فرهنگی به این نتیجه رسیدند که شاید بشود راهی برای سامان دادن به وضعیت پوشش هنرمندان در مراسم‌های رسمی یافت.
 

جدال برندها

لباس طراحی شده خانم امیرسلیمانی برای اختتامیه جشنواره تئاتر


شاید کارگروه ساماندهی مدولباس از همان وقت بود که به فکر افتاد تا راهی پیدا کند برای آنکه بتواند این بخش از طراحی لباس را در مسیر درست تری هدایت نماید. تلاشی که امسال در اختتامیه جشنواره تئاتر نمودهای مناسبی از آن دیده شد و امید به منطقی‌تر و زیبا و شکیل شدن هرچه بیشتر در مراسمان رسمی آینده را چندبرابر کرد.
 


جدال برندها


امسال و در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر این اتفاق مشهود بود و می‌شد رد ساماندهی به پوشش مدعوین را دید. پوشش‌هایی که حالا با وجود این راهکار شکیل‌تر شده بود و موجبات نقدهای معمول سال‌های گذشته نشد.
 

جدال برندها


امروز اختتامیه جشنواره فیلم فجر است. شاید از حالا یکی از بخش‌هایی که مردم منتظر دیدن آن هستند نوع پوشش هنرمندان است. امسال حضور خانم مهتاب کرامتی موجب شد تا در افتتاحیه بعضی پوشش‌ها منطقی و مناسب باشد و البته بعضی هنرمندان هم حاضر نشده بودند تن به پوششی جز آنچه خود می‌پسندیدند دهند و بازهم همان عکسها و ابراز منطقی و درست ناراضیتی و ... به‌هر حال از سال آینده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به‌نظر می‌رسد در همه جشنواره‌های فجر و مراسمات رسمی چهره‌های فرهنگی هنری را با لباس‌هایی زیباتر، شکیل‌تر معقول‌تر و متناسب‌تر با عرف و شرع خواهیم دید.
 

جدال برندها


گویا برای سال‌های آینده تدارک گسترده‌ای برای بهینه ساختن وضعیت پوشش‌ها در تمام هنرها صورت گرفته است. اصلاح وضعیتی که صدالبته همراهی بسیاری از هنرمندان نقش عمده‌ای در آن داشته است. اتفاق بزرگی که می‌تواندآفت بدپوشی بعضی چهره‌های معروف و مدشدن آن شیوه پوشش را رفع و اصلاح نماید.
 

گام اول برای بهبود وضعیت پوشش چهره‌های هنری



مریم معصومی بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است: هر فردى لباس و سبك خودش رو داره، استايلى كه مدتهاست من انتخابش كردم و براي اولين بار، من پوشيدم مورد توجه شخص من بوده و خواهد ماند و بسيار از انتخاب اين سبك خوشحالم، طراح لباس من سالها در اين زمينه مطالعه و تجربه داشتن و لباس افراد مهمى را در خارج از ايران طراحى كردن، من تا به امروز طراحان بسيارى را ديدم و لباسهايشان را خريدم اما تنها به همان يكبار پوشيدنشان بسنده كردم.
 

جدال برندها


هادی مرزبان کارگردان تئاترنیز معتقد است: تئاتر ارتباط نزدیکی با سایر مسائل اجتماعی از جمله «مد» دارد چرا که آینه زندگی جامعه است؛ اگر سیاست گذاران کلان تئاتر را باور داشته باشند و بدانند که به وسیله آن می‌توانند تمام مشکلات جامعه را حل کنند؛ اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. تئاتر را می‌توان نوعی آموزش غیر مستقیم دانست که از طریق آن می‌توان مردم را ترغیب به هنجارهای مشخص و دوری از رفتارهای نامتناسب با فرهنگ یک جامعه کرد. این بستر مساعد در زمینه مد نیز راهگشاست چراکه از طریق آن می توان جامعه را متوجه ارزش استفاده از پوششی برگرفته از هنر غنی ایرانی کرد.
 

جدال برندها


الهام پاوه‌نژاد بازیگر سینما و تلویزیون نیز با اشاره به اهمیت پوشش در زندگی اجتماعی افراد می‌گوید: اگر هنرمندان ایرانی در پوشش خود از برندهای ایرانی استفاده کنند؛ می توانند در استفاده مردم از این محصولات راهگشا باشند. چراکه هنرمندان در کانون توجه توده جامعه قرار دارند و رفتارها و نوع پوشش آن‌ها نا خودآگاه به عنوان الگو در جامعه مورد توجه قرار می گیرد. همین ویژگی هنرمندان را متعهد می سازد تا بیشتر نسبت به رفتار و گفتار و پوشش خود حساسیت نشان دهند. این الگو پذیری ناخودآگاه به ویژه در پذیرش سبک تازه ای از پوشش می‌تواند به مثابه یک امکان مورد نظر قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.