شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

يک شبکه ديگر تلويزيون هم HD شد

لوگوی آی فیلم

جوان: شبکه آي‌فيلم با فرکانس HD در سکوت خبري شروع به فعاليت کرد.

شبکه ‌آي‌فيلم مانند شبکه خبري پرس‌تي‌وي در گيرنده‌هاي ديجيتال داراي دو فرکانس شد. فرکانس اول يا فرکانس اصلي با کيفيت SD و فرکانس دوم با کيفيت HD در حال پخش برنامه است. مخاطبان تلويزيون مي‌توانند شبکه ‌آي‌فيلم HD را هم‌اکنون در شبکه ۳۴ گيرنده‌هاي ديجيتال دريافت کنند.


جالب است که اضافه شدن اين فرکانس توسط صدا و سيما اطلاع‌رساني گسترده‌اي نشده است. البته عملکرد ضعيف روابط‌عمومي شبکه ‌آي‌فيلم در ارتباط با رسانه‌ها، پيش از اين نيز باعث شده بود تا برنامه‌هاي اين شبکه کمتر از ديگر شبکه‌هاي تلويزيوني اطلاع‌رساني شود. مراسم راه‌اندازي شبکه ‌‌آي‌فيلم HD قرار بود روز ۱۹ بهمن‌ماه با حضور رئيس سازمان صدا و سيما برگزار شود.

طبق گزارش روابط‌عمومي صدا و سيما بعد از گذر از آنالوگ به ديجيتال كه شروع آن در هشت آبان سال ۸۸ اتفاق افتاد تا به امروز كشور داراي TS۲ بود كه هر كدام شامل ۱۰ شبكه تلويزيوني ديجيتال بودند كه اين شبكه‌ها با كيفيت SD دريافت مي‌شدند. پس از دستور دكتر سرافراز رياست محترم سازمان در خصوص ارتقاي كيفيت شبكه‌ها از SD به HD و همچنين راه‌اندازي شبكه آزمايشي HDنياز به بستر مناسب براي پخش اين شبكه‌ها احساس مي‌شد، بنابراين راه‌اندازيTS  سوم در كشور جزو ملزومات آن بود.

 مقارن با ايام يوم‌الله دهه فجر به حول و قوه الهي بسته سوم ديجيتال كشور با نام TS۳ در تهران و ساير مراكز صدا و سيماي استان‌ها راه‌اندازي شد كه به واسطه آن تهران و مراكز استان‌هاي كشور تحت پوشش TS سوم قرار خواهند گرفت. به اين منظور تأمين، نصب و راه‌اندازي ۴۹ دستگاه فرستنده ديجيتال در ايستگاه‌هاي ۳۳ مركز استان و مراكز مستقل سازمان در كل كشور انجام شد. اجراي اين پروژه توسط معاونت فني رسانه ملي طي دو ماه انجام شد. بسته TS۳ در اكثر استان‌ها شامل سه برنامه سيما به شرح HD ملي، پرس‌تي‌وي با فرمت HD و ‌آي‌فيلم HD است.

 پيش از اين اعلام شده بود شبکه مستند سيما قرار است با تغيير کيفيت تصاوير بعد از شبکه تهران، دومين شبکه‌اي باشد که تصاوير آن با کيفيت HD پخش خواهد شد، اما سازمان شبکه ‌آي‌فيلم را در اولويت قرار داد. تغيير لوگوي شبکه‌ آي‌فيلم نيز براساس نياز روز و تغيير کيفيت پخش اين شبکه صورت گرفته است. شبکه مستند سيما نيز که گفته مي‌شود به زودي به جمع HD شده‌ها خواهد پيوست، در حال تغيير لوگو است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.