دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰

مهمترین رویداد سینمایی از نگاه سینماگران/۳

سیدزاده: امیدوارم جشنواره فیلم فجر زمانی بتواند در اندازه و قواره «فجر انقلاب اسلامی» خودنمایی کند

سید سعید سیدزاده

سینماپرس: سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما با اتمام جشنواره فیلم فجر گفت: امیدوارم این جشنواره زمانی بتواند در اندازه و قواره «فجر انقلاب اسلامی» خودنمایی کند تا ما این احساس را داشته باشیم که در یک جشن واقعی متعلق به انقلاب شرکت می کنیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اضافه کرد: متأسفانه در کشور ما وضعیت به گونه ای است که هر دولتی و گروهی که سر کار می آیند بر اساس خواسته های خود در سینما عمل می کند و همین امر باعث شده تا هنر هفتم از دغدغه های نظام و انقلاب اسلامی فاصله جدی بگیرند.

وی افزود: مدیران و مسئولان فرهنگی به همین دلیل اغلب  نمی توانند هنرمندان را در مسیر درستی که منتهی به انقلاب و حفظ آرمان و ارزش های آن می شود هدایت کنند.

وی ادامه داد: ما همواره شاهد آن هستیم که جشنواره های معتبر جهانی که در رأس آن ها جشنواره هایی نظیر «کن»، «ونیز»، «برلین» و... قرار دارند بر اساس موضوعات و تم های مورد نظر دولت هایشان مبادرت به ساخت فیلم می کنند اما متأسفانه جشنواره فیلم فجر ما بر اساس انقلاب اسلامی شکل نگرفته و تمامی این ها به دلیل عدم داشتن آگاهی نسبت به این موضوع پر اهمیت است.

سیدزاده در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: در سال های ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر برخی افراد به فیلم های فیلمسازانی چون عباس کیارستمی ایراد می گرفتند و این نوع فیلم ها را مغایر با اهداف انقلاب اسلامی می دانستند حال اینکه برخی آثار 8تلخ و سیاه امروز جلوتر از جریان شبه روشنفکری گام برداشته و فیلمهای ضد انقلابی آنها دیگر قابل تحمل نیست.

این تهیه کننده سینما سپس با بیان اینکه مسئولان فرهنگی و سینمایی اهداف انقلاب اسلامی را به درستی به جوانانی که به تازگی وارد عرصه فیلمسازی شده اند تبیین نکرده اند اظهار داشت: من معتقدم ما نیاز داریم تا به جوانانی که وارد عرصه حرفه ای فیلمسازی می شوند در ابتدای امر اهداف انقلابی را تفهیم کنیم تا آن ها فیلم های خود را در این مسیر تولید کنند؛ قطعاً اگر هدایت گری درستی در این زمینه وجود داشته باشد ما شاهد تولید فیلم هایی نخواهیم بود که رسماً با نظام و انقلاب به صورت کینه توزانه برخورد می کنند.  

تهیه کننده فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» سپس خاطرنشان کرد: مهمترین نکته ای که برای دستیابی به ارزش های والای انسانی و انقلابی در سینما وجود دارد این است که ما مقابل هم نایستیم و همه سینماگران با هر نوع دیدگاه فکری دست به دست هم دهیم تا از این رهگذر بتوانیم ارزش های والای انسانی و انقلابی را در سینمای کشورمان احیاء کنیم.

وی ادامه داد: ما نباید با تولید فیلم هایی که اصل انقلاب را زیر سوأل می برد دشمن را شاد کنیم. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ما بتوانیم با هدف گذاری صحیح و تربیت فیلمسازانی که عشق به نظام و انقلاب ارزشمند اسلامی دارند مبادرت به ساخت آثاری کنیم که بر اساس منافع کشورمان تولید می شوند.

سیدزاده در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه جشنواره ها منبعث از اندیشه های یک نظام فکری شکل می گیرند گفت: هر جشنواره ای یک هدف اصلی دارد و قطعاً جشنواره فیلم فجر هم که برآمده از انقلاب شکوهمند اسلامی است بر این اساس شکل گرفته که بتواند اهداف انقلابی را در آثار خود به نمایش بگذارد اما من معتقدم این نوع انتخاب ها و داوری ها است که مشخص می کند که فیلمساز در آینده کاری اش به کدام سمت هدایت شود و ما در این هدایت گری دچار مشکل بوده ایم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پنالتی» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما برای دستیابی به نظام جمهوری اسلامی انقلاب کردیم و در این راه خون ها دادیم و از سوی دیگر در ۸ سال دفاع مقدس برای حفظ عقاید و آرمان های ارزشمند خود با دشمن جنگیدیم. به همین دلیل باید جشنواره ای داشته باشیم که بر اساس اهداف نظام و انقلاب اسلامی شکل گرفته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.