جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳

گفتگوی سینماپرس با معاون ارشاد اصفهان

جشنواره«حسنات» با رویدادهایی چون «فیلم کوتاه تهران» رقابت می کند/ هدف، ترویج نیکوکاریست

محمدسعید عشاقی

سینماپرس: محمدسعید عشاقی دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه ملی «حسنات» گفت: با اینکه جشنواره ما جوان است و اساس آن از یک نهاد خیریه کوچک پایه گذاری شده و ساختار و نیروی سازمانی ندارد اما به لحاظ کمی و کیفی با جشنواره های مهمی همچون «فیلم کوتاه تهران» رقابت می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم کوتاه «حسنات» به دلیل موضوع خود که نیکی و نیکوکاری است تنها ظرف ۴ دوره برگزاری توانسته به اقبال دست پیدا کند و همه فیلمسازان توانسته اند در سطح ملی، این جشنواره را به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و هنری بشناسند.

وی افزود: به همین دلیل اینک که در آستانه برگزاری پنجمین دوره این رویداد هستیم نزدیک به ۲۲۰۰ اثر متقاضی حضور در جشنواره حسنات بوده اند که اتفاق بسیار مهمی محسوب می شود.

عشاقی ادامه داد: این در حالی است که در دوره گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران تعداد کمتر از این فیلم، متقاضی حضور در این رویداد قدیمی بودند؛ ما امسال از همه استان ها شاهد ارسال آثار به جشنواره حسنات بودیم که در این میان ۴ استان تهران، اصفهان، قم و خراسان رضوی پیشتاز ارسال آثار بودند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان سپس با تأکید بر اینکه ترویج امر خیر هدف اصلی جشنواره «حسنات» است اظهار داشت: نیکوکاری ریشه ای قرآنی دارد و مضمون اصلی آثار ارسال شده به این رویداد سینمایی امور خیر و نیک است.

عشاقی خاطرنشان کرد: جشنواره حسنات از سال ۱۳۸۹ با نیت گسترش فرهنگ احسان و نیکوکاری، همیاری و نوع دوستی و همدلی در میان یکایک مردم به وجود آمده که خوشبختانه طی این سال ها توانسته تأثیر شگرفی در رابطه با این امور مهم در سطح ملی داشته باشد.

دبیر جشنواره فیلم «حسنات» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: تجربه جهانی ثابت کرده ابزار هنر و استفاده از فیلم کوتاه به عنوان یک محصول فرهنگی مهم کمک می کند تا موضوعات مهم به خوبی دیده شده و بتوانند امور مهم را ترویج کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما هم توجه ویژه ای به آثار مستند، داستانی، فیلمنامه و پویانمایی در جشنواره حسنات داریم و مایلیم با عرضه این آثار، مردم را بیش از پیش به امور نیک تشویق و ترغیب نماییم.

عشاقی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به بخش های متنوع پنجمین جشنواره ملی «حسنات» گفت: در این دوره از جشنواره، در بخش های جنبی کارگاه های متعدد آموزشی داریم که در آن ها از اساتید مطرح و بنام سینمای کشور استفاده خواهیم کرد؛ همچنین جلسات نقد و بررسی فیلم های حاضر در جشنواره توسط منتقدان مطرح سینما انجام می شود و از سوی دیگر تندیس مهربانی به یاد زنده یاد زاون قوکاسیان که یکی از پایه گذاران اصلی جشنواره فیلم حسنات بود در این رویداد به برترین دانشجویانش اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: این تندیس مهربانی به عنوان یک سمبل و نهاد است که تنها برای ترویج احسان و نیکوکاری است و از سوی دیگر در این دوره از جشنواره طبق سنوات گذشته از نیکوکاران فعال در سطح ملی نیز تقدیر خواهیم کرد که امسال مهمترین تقدیرمان از یکی از موسسات خیریه که در زمینه حمایت از زنان خودسرپرست است خواهد بود.

عشاقی سپس از ۴ سالن سینمایی سوره حوزه هنری، سینمای خانواده، کتابخانه مرکزی و هنرسرای خورشید به عنوان سالن های نمایش دهنده آثار این دوره از جشنواره فیلم حسنات نام برد و اظهار داشت: مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره مانند سال ها قبل با حضور دست اندرکاران و اعضای برگزار کننده این رویداد مهم با حضور در گلزار شهدا آغاز می شود و جمعه ۱۴ اسفندماه نیز مراسم اختتامیه رسمی ما برگزار می شود.

دبیر جشنواره فیلم حسنات در ادامه از مهدی مسعودشاهی به عنوان مشاور هنری این رویداد نام برد و گفت: حضور ایشان با توجه به سابقه درخشان شان باعث شده تا ما جشنواره را هرچه بیشتر به سوی حرفه ای شدن پیش ببریم.

معاون فرهنگی کانون حسنات در بخش دیگری از این گفتگو به موضوعات این جشنواره اشاره کرد و گفت: مصادیق انسانی، اخلاقی و اسلامی احسان و نیکوکاری همانند نیک کرداری، درستکاری، راستگویی، صلح و دوستی، عشق، انسـان دوستی، ظلم ستیزی، مهربانی، دانش‌اندوزی، ایثـار، گذشت  و…  از جمله مضامین اصلی این دوره از جشنواره است.

عشاقی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: توجه به حقوق شهروندی از جمله فرهنگ همسایگی، همنوعی، همکاری، آیین شهروندی، قانون‌ مداری و احترام به حقوق دیگران و همچنین نمـادهای ماندگـار نیکوکاری، معرفی خیریـن و بازتاب حضور آنان در اجتماع، فرهنگ پذیری و آموزش فرهنگی به کودکان و نوجوانان، نقاط مشترک ادیـان الهی و... نیز در این دوره از جشنواره هدف اصلی ما است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.