یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

تمام برنامه‌های صداوسیما، تبلیغات می‌شود؟

صدا و سیما

تسنیم: اظهار نظر فردی نمایندگان مجلس درباره بودجه صدا و سیما در حالی است که اعضا کمیسیون فرهنگی در جلسه‌ای که با حضور معاونین سازمان برنامه و بودجه و صدا وسیما برگزار شده بود، با اتفاق نظر کاهش بودجه سازمان صداوسیمادر لایحه بودجه را غیرعادی می دانستند.

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت در بودجه سال ۱۳۹۵ صدا وسیما مکلف خواهد شد تا ۵۳ در صد از بودجه خود را راسا تهیه نماید که این امر راهی جز افزایش آگهی‌های تجاری برای کسب در آمد، برای سازمان باقی نمی‌گذارد.

از آنجایی که دولت در لایحه پیشنهادی سال آینده، سهم خود در تامین بودجه صدا و سیما را تنها ۲۸. ۱ درصد افزایش داده، رسانه ملی ناچار به افزایش ۲۵ درصدی بودجه‌اش از طریق فروش آگهی‌های تبلیغاتی شده است. بر این اساس ۴۷ درصد بودجه این دستگاه از سوی دولت تامین می‌شود و مسوولان صداوسیما باید ۵۳ درصد دیگر را از طریق فروش آگهی بدست بیاوردند که این عامل می‌تواند ضمن داشتن آثار سوء، به ترویج مصرف گرایی جامعه نیز بیانجامد.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص نقش رسانه ملی در مبارزه با نفوذ فرهنگی و جنگ نرم دشمنان، با نگاهی گذرا به سهم درآمد رسانه ملی از اعتبارات هزینه‌ای کمک دولت در یک دهه گذشته تا به امروز، می‌توان دریافت که، تخصیص اعتبار به صدا و سیما همچنان رو به کاهش بوده ونمی تواند به نقش بی‌بدلیل خود در این مسیر بپردازد.

با نگاهی مقایسه‌ای بین ارقام موجود می‌توان دید که درسال ۸۴ سهم دولت در تأمین اعتبارات سازمان صدا وسیما ۷۱ درصد بوده اما هرقدر که جلو‌تر رفته، این نسبت در سال ۹۴ به چیزی در حدود ۴۷ درصد رسیده است.

رشد بودجه صدا و سیما در لایحه ۹۵، فقط ۱ درصد!
در شرایطی که برخی وزارتخانه‌ها و دستگاههای دولتی شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی اعتبارات در بودجه سال ۹۵ هستند و بودجه عمرانی آن‌ها تا ۹۰ درصد افزایش یافته است، بودجه سازمان صدا و سیما که بزرگ‌ترین و فراگیر‌ترین رسانه کشور به شمار می‌آید تنها ۲۸. ۱ درصد رشد داشته واین رقم در حالی اختصاص یافته که سهم بودجه وزارت ورزش و جوانان ۶۱. ۷۰ درصد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۱۹. ۱۵ درصد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۴. ۳۱ درصد، سازمان تبلیغات اسلامی ۵۹. ۱۲ درصد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۸۹. ۴۴ درصد افزایش داشته است.

دولت با علم به تبعات منفی پخش آگهی از شبکه‌های سازمان، بخش اعظم مسئولیت تامین بودجه را بر مبنای درآمدهای حاصل از این موضوع پی ریزی نموده و این تصمیم در حالی اتخاذ شده که دولت رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان میزان درآمد اختصاصی صدا و سیما در سال ۹۴ را به رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است. که در واقع دولت با این افزایش ۲۵ درصدی درآمد اختصاصی، فرصتی را برای این رسانه فراهم کرده تا با قبول تبعات منفی پخش آگهی بازرگانی از شبکه‌های صدا و سیما، به تحصیل درآمد جهت تامین بودجه خود بپردازد.

افزایش بودجه عمرانی کل کشور، آری! رسانه ملی، خیر!
بودجه عمرانی سازمان صدا و سیما در قانون سال ۱۳۹۴، رقمی بالغ بر ۳۱۶۰ میلیارد ریال است وعلیرغم افزایش ۲۵درصدی بودجه عمرانی کل کشور در لایحه بودجه ۱۳۹۵، نسبت به قانون سال ۱۳۹۴، سهم سازمان با کاهش ۸۸. ۲۰ درصدی به رقمی معادل ۲۵۰۰ میلیارد ریال تقلیل یافته است. این در حالی است که دولت بر اساس قانون الحاق برخی موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۹۴، موظف شده از ابتدای سال ۱۳۹۵، سهم بودجه عمرانی سازمان صدا و سیما را با هدف تکمیل سیگنال رسانی دیجیتالی تلویزیونی افزایش دهد.

متاسفانه این کاهش ۸۸. ۲۰ درصدی در بودجه عمرانی در حالی است که انحصاری بودن فعالیت‌های رسانه ملی در کشور و لزوم بروز رسانی تجهیزات و زیرساخت‌های سازمان جهت مقابله با شبکه‌های معاند خارجی اقتضاء دارد نسبت به بودجه عمرانی رسانه ملی بصورت جامع تری نگریسته شود.

اختصاص بیشترین بودجه سهم نهادهای متعلق به قوه مجریه
در حالی که رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید دارد که بودجه رسانه ملی یک دوم کل بودجه فرهنگی تمام کشور است و این موضوع سهم عمده سازمان صدا وسیما را در معادلات بودجه‌ای نشان می‌دهد اما دکتر ساسان شاه ویسی رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی دانشگاه تهران تاکید دارد که نهادهایی که به قوه مجریه تعلق داشته و یا به آن نزدیک هستند، از بیشترین بودجه تخصیصی برخوردار‌اند و سازمانی مانند صدا و سیما که در مسیر مستقل و هدفمند حرکت می‌کند، از کمترین سهم بودجه سالانه برخوردار شده است.

تبلیغات بی‌حساب و کتاب، آفت رسانه
بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، نگاه غیرعلمی دولت را، عامل تبعیض در تخصیص بودجه سالانه دانست وگفت: دولت در اشتباهی بزرگ بیش از نیمی بودجه صدا و سیما را وابسته به تبلیغات و فعالیت‌های خوداتکایی دانسته و این در حالی است که ۱۵ سال پیش سهم بودجه رسانه ملی از بحث تبلیغات تنها یک هشتم بود.

نماینده تهران افزود: اگر صدا و سیما رسانه ملی ومتعلق به نظام و زیر مجموعه ارگانهای دولتی است باید بودجه‌ خود را بصورت کامل از دولت دریافت کند.

عضو کمیسیون فرهنگی تبلیغات بی‌حساب و کتاب را آفت رسانه دانست و گفت: این روش تاثیر سوء بر سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی دارد و مصرف‌گرایی را رواج می‌دهد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه نه تنها دولت بلکه مجلس هم در بودجه‌نویسی سازمان صدا و سیما نگاه مثبتی ندارد، تاکید کرد: سال گذشته تلاش‌هایی از سوی مجلس صورت گرفت تا حداقل بخشی از بودجه فرهنگی استان‌ها به صدا و سیما اختصاص یابد اما امسال این اتفاق هم رخ نداد.

تاثیر کاهش قیمت نفت بر اعتبارات بودجه‌ای دستگاه‌ها
سید هادی حسینی عضو عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه صدا و سیما فرصت و ظرفیت بزرگی برای کشور است، و می تواند در دانشگاه، حوزه علمیه و مرکز نشر قرآن و مفاهیم اسلامی تاثیر بزرگی داشته باشد گفت: بی‌توجهی به بودجه سازمانی با کار کرد‌های بزرگ فرهنگی ضربه بزرگی به کشور است و قطعا صحیح نیست.

نماینده مردم قائمشهر با اشاره به اینکه به عنوان عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، تلاش مجدانه‌ای را برای ارتقا بودجه سازمان خواهد شد در خصوص تامین اعتبار مورد نیاز سازمان صدا و سیما از محل پخش آگهی‌های بازرگانی گفت: هر چند یکی از محل‌های درآمد رسانه ملی تبلیغات است و کسب درآمد از این طریق ایرادی ندارد، اما صدا و سیما باید تنها بخشی از بودجه مورد نیاز خود را از محل آگهی‌ها کسب کند، و بقیه نیاز‌ها باید توسط دولت تامین شود چرا که رسانه ملی نهادی حاکمیتی است.

عدالت بودجه‌ای در حق صدا وسیما رعایت نشده است
لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس محدود کردن صدا و سیما در قالب سازمان‌های فرهنگی، ‌را دسته بندی غلطی دانست و گفت: سازمان صدا وسیما موظف به آموزش عمومی در بخش‌هایی چون سلامت، ‌ بهداشت، سواد، رفتارهای اجتماعی و حتی سوانح رانندگی است که تاثیرات آن تنها به امور فرهنگی مربوط نمی‌شود و همه اقشار جامعه را شامل می‌شود.

نماینده تهران افزود: انصاف نیست که بودجه این سازمان همانند بودجه سازمان‌های فرهنگی دیده شود حال آنکه حتی این عدالت نیز در حق صدا و سیما رعایت نشده و خیلی کمتر از دستگاه‌های دیگر، شامل رشد بودجه‌ای شده است.

وی افزود: عدالتی که نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تدوین لایحه بودجه به آن اشاره دارد، در افزایش یک درصدی بودجه صدا و سیما دیده نمی‌شود.

نظر مساعد اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بر افزایش بودجه رسانه ملی
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس درگفتگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به کاهش بودجه صدا وسیما در سالهای اخیر ‌و تخصیص نیافتن بودجه ناکافی مصوب، گفت: این عامل باعث شده فشارهایی زیادی به رسانه ملی وارد شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس تاکید کرد: نمایندگان تلاش خواهند کرد تا در کمیسیون‌های برنامه، بودجه و محاسبات ویا تلفیق نسبت به تقویت بودجه سال آینده سازمان صدا و سیما توجه لازم را داشته تا ارقام بودجه دولت از سوی نمایندگان، در مجلس افزایش یابد.

این نماینده در پاسخ به این سوال که نظر سایر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص افزایش بودجه رسانه ملی چیست، گفت: عمدتا نظر اعضای کمیسیون بر افزایش بودجه صدا و سیما است، اما از رئیس رسانه ملی در خواست می‌کنیم که حضور بیشتری در مجلس داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تامین ۵۳ درصدی سهم بودجه سازمان، توسط صدا وسیما افزود: این امر موجب افزایش حجم آگهی‌های تجاری در رسانه ملی و  افزایش فرهنگ مصرف گرایی در جامعه، وتبلیغ آن خواهد شد که این اتفاق با اهداف اصلی رسانه ملی در تضاد است.

اتفاق نظر اعضا کمیسیون فرهنگی بر کمبود بودجه صداو سیما
اظهار نظر فردی نمایندگان مجلس درباره بودجه صدا و سیما در حالی است که اعضا کمیسیون فرهنگی در جلسه‌ای که با حضور معاونین سازمان برنامه و بودجه و صدا وسیما برای بررسی بودجه این دستگاه برگزار شده بود، با اتفاق نظر کاهش بودجه سازمان صداوسیمادر لایحه بودجه ۹۵ را غیرعادی دانسته و از سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواستند باتوجه به نقش و عملکرداین سازمان، نسبت به افزایش اعتبارات این سازمان اقدام کند.

در این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: کاهش اعتبارات این سازمان در سالهای گذشته موجب شد برخی از ماهواره‌ها تعطیل شود و این یعنی محروم کردن افرادی که در سراسر جهان تشنه دریافت پیام‌های نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی به اقدام رئیس سازمان صدا و سیما در تعطیلی برخی دفا‌تر این سازمان در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: ما می‌دانیم که مضایق بودجه‌ای و اعتباری موجب چنین اقدامی شده است ولی معتقدیم این اقدام موجب کندی ابزار رسانه‌ای و تضعیف آن می‌شود و باعث می‌شود که انزوای بین المللی را به خودمان تحمیل کنیم.

وی همچنین با اشاره به متوقف ماندن بسیاری از پروژه‌های فیلم و سریال فاخر از جمله حضرت موسی گفت: محدودیت بودجه سازمان صدا و سیما در این سال‌ها موجب شده بسیاری از فعالیت‌های محتوایی این سازمان متوقف مانده یا ناقص اجرا شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.