جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶

آرش آقابیگ در گپی با خبرنگار ما:

طراحان جلوه های ویژه همواره مورد بی مهری مدیران سینمایی بوده اند

آقا آقابیک

سینماپرس: آرش آقابیک طراح جلوه های ویژه سینما ضمن انتقاد از مدیران سینمای کشور گفت: متاسفم که یکی از تخصصی ترین کارهای سینمایی در جشنواره فیلم فجر دیده نشد. هر چند که طراحان جلوه های ویژه همواره با بی مهری و نوعی بی احترامی مدیران روبرو بوده اند.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: در حالی که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، جایزه ای به فعالان جلوه های ویژه میدانی تعلق نگرفت و این بخش از اهالی سینما به طور کلی توسط مدیران سینمایی و هیات داوران نادیده گرفته شدند، امسال نیز در سی و چهارمین دوره جشنواره شاهد اتفاق عجیب ادغام جوایز جلوه های ویژه میدانی و بصری با یکدیگر بودیم که اصلا از نظر تخصصی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و تداخل این جوایز با یکدیگر تنها بی دانشی و بی خردی مسئولان را نشان می دهد.

وی در همین راستا ادامه داد: ما طراحان جلوه های ویژه میدانی همیشه بدون حمایت دولت فیلم ها را حمایت می کنیم اما این اقدام آن ها باعث دلسردی ما برای ادامه کارمان در سینما می شود.

وی افزود: فعالان جلوه های ویژه همواره یکی از آسیب پذیر ترین اقشار سینمایی محسوب می شوند که دولت باید به آن ها نگاه حمایتی جدی داشته باشد اما متاسفانه شرایط سینمای ما به گونه ای است که تنها کسانی که در ویترین قرار دارند دیده می شوند و سایر افرادی که از فن، تجربه و مهارت خود استفاده می کنند تا یک فیلم سینمایی به تولید برسد مورد بی مهری قرار می گیرند.

آقابیک سپس با بیان اینکه من به عنوان یک جوان فعال در عرصه جلوه های ویژه میدانی امسال با ۱۱ فیلم بلند سینمایی در جشنواره حضور داشتم اما حتی یک تقدیر نمایشی هم از من صورت نگرفت اظهار داشت: مدیران سینمایی به دلیل اینکه نگاهی کم ارزش به سایر حرف و رشته های فنی سینمایی دارند اصلا از خود سوال نمی کنند که چگونه یک جوان توانسته ظرف مدت کوتاهی در تولید این تعداد زیاد از فیلم های سینمایی مشارکت کند؟

این طراح پرکار جلوه های ویژه خاطرنشان کرد: گویا وضعیت در سینمای کشور ما به گونه ای است که برخی دست های پیدا و پنهان در صدد هستند تا یکی از علمی ترین و تخصصی ترین حرفه های سینمایی در کشور را در سیاست گذاری هایشان حذف کنند که قطعا این مهم به ضرر کلیت سینما تمام خواهد شد.

وی در ادامه این گفتگو یادآور شد: سالیان دراز در کشور ما هر فیلمسازی که مایل بود در فیلمش حتی یک پلان برفی داشته باشد به دلیل نبود امکانات نمی توانست این کار را انجام دهد که عباس شوقی در فیلم «اشک سرما» به کارگردانی عزیزالله حمید نژاد با ابداع یک وسیله توانست برای اولین بار این مساله را حل کند. بعدها من این وسیله را پیشرفته تر کردم و بدون اینکه ریالی از نهادهای دولتی حمایت شوم اقدام به خرید تجهیزاتی کردم که باعث شد طی سال های اخیر حتی در فصل تابستان هم به طبیعی ترین شکل ممکن بتوانیم صحنه های برفی را در فیلم ها به وجود بیاوریم؛ ایده، طراحی و خلاقیت و نوآوری طراحان جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران زبانزند خاص و عام است و به همین دلیل است که آثار سینمایی امروز ما می تواند با تولیدات سینمای جهان رقابت کند.

آقابیگ پرسید که آیا این موارد توسط مدیران سینمایی نباید دیده شود؟ آیا آن ها نباید از افرادی که بدون داشتن تحصیلات آکادمیک و حمایت های دولتی تنها با اتکا بر توان و تجربه شان توانسته اند تولیدات سینمای کشور را به رشد و اعتلا برسانند توجه کنند؟

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «عصر یخبندان» تاکید کرد: همکاران من افرادی هستند که در تمامی زمینه ها از جمله گریم، فیلمبرداری و... تبحر کافی دارند و بارها شده که به مسئولان این رشته ها کمک فکری می کنند اما خوب به دلیل بی اطلاعی و کم دانشی که این روزها در سینمای کشور ما حاکم شده ما به طور کل نادیده گرفته شدیم و فاجعه در هم کردن جوایز جلوه های ویژه میدانی و بصری در جشنواره فجر نمونه آن بود.  

گفتنی است؛ آرش آقابیک متولد ۷ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران طراح جلوه های ویژه در سینما و تلویزیون است. وی تحصیلات خویش را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات شاخه شبکه در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۱۳۸۹ به پایان رساند.  آقابیک فعالیت های هنری خویش را بطور نا پیوسته از سال ۱۳۷۹ بعنوان دستیار جلوه های ویژه نزد آقای عباس شوقی اغاز نمود و از سال ۱۳۸۲ بطور پیوسته و حرفه ایی در این حرفه فعالیت خویش را ادامه داد. آقابیک با عنوان دستیار جلوه های ویژه بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ در بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی فعالیت کرده است.  در سال ۱۳۹۰ وی با سمت مدیر جلوه های ویژه و بطور مستقل مشغول به کار شد. سپس در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر (سی و دومین دوره) کاندید بهترین جلوه های ویژه میدانی در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی شد. وی از آن دوره تا کنون به عنوان پر کارترین طراح جلوه ویژه مشغول به کار می باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.