جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵

اهالی سینما و انتخابات ۷ اسفند

شمقدری: فقدان قانون جامع فرهنگی و هنری در مجلس، چالشی جدی برای سینمای کشور است

جواد شمقدری

سینماپرس: جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی همزمان با 7 اسفحد روز برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نیز مجلس خبرگان رهبری گفت: فقدان قانون جامع فرهنگی و هنری در مجلس شورای اسلامی، چالش جدی برای سینمای کشور است.

این فیلمساز کشورمان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: ما در حوزه سینمای خلاء های قانونی بسیاری داریم که بخشی از آنها مربوط به عدم وجود قوانین کامل در حوزه سینما است.

وی افزود: تنها حدود ۴ ماده قانونی مصوب در رابطه با سینما در مجلس وجود دارد که این ماده ها هم به موضوعات جزئی پرداخته اند و بحث هایی چون عوارض فروش فیلم، هزینه بازبینی فیلمها واجازه تشکیل شرکت های تهیه و توزیع فیلم   را مطرح نموده اند که  برای چالش های سینما کارآیی ندارد.

این کارشناس امور فرهنگی خاطرنشان کرد: امیدواریم قانون جامعی در این دوره مصوب شود که حدود و ثغور مسائل نظارتی و مسئولیت پذیری سینماگران را مشخص نماید تا ما دیگر شاهد پدیده دخالت اشخاص و بعضی مجموعه ها در تصمیم گیری ها از یک سو و فرار مسئولان سینمایی در اخذ  تصمیمات محکم و قاطع از سوی دیگر در حوزه سینما نباشیم.

شمقدری سپس با تأکید بر اینکه سازوکار قانونی باید در سینمای کشور جریان داشته باشد اظهار داشت: سینما باید از فضاسازی های سیاسی و رسانه ای دور باشد چرا که تجربه ثابت کرده این نوع جریانات نتایج خوبی برای هنر هفتم نداشته اند و همواره از چارچوب نظرات کارشناسی خارج شده و تنها ناظر به اختلافات سلیقه ای و سیاسی شده اند که ضررهای زیادی را برای کلیت سینما در پی داشته است.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» در ادامه این گفتگو یادآور شد: در دوره ای که من به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور حضور داشتم تلاش های مستمری صورت گرفت تا شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند با تصویب سند سینما که بیش از دو سال بر روی آن کار شده بود، راه را برای ایجاد یک چارچوب قانونمند برای امور سینمایی باز کند و سامانی به دخالت ها و هرج و مرج ها بدهد؛ چرا که ساماندهی قانونی این حوزه، جزو ضروریات سینمای کشور محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو افزود: مجلس شورای اسلامی در همه حوزه ها نقشی تعیین کننده دارد و قطعاً در حوزه تخصصی کار ما نیز می تواند نقشی موثر ایفا کند؛ در این میان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بایستی مباحث فرهنگی را به طور دقیق رصد کرده و در مورد آن ها تصمیم گیری کند و نقشی فعال در عرصه فرهنگی و هنری کشور داشته باشد تا ما با اشراف کامل این کمیسیون بتوانیم شاهد نتایج مفیدی در کشور باشیم.

شمقدری سپس با دعوت از آحاد مردم برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از شاخصه های حضور مردم در عرصه حاکمیتی حضور در انتخابات است و انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه نمایندگانی از سوی مردم گرد هم می آیند و جدا از مباحث قانون گذاری، نگاهی نظارتی روی دولت دارند و به نوعی سرنوشت کشور را تعیین می کنند بسیار مهم و حیاتی است.

این مدیر فرهنگی در خاتمه این گفتگو افزود: مجلس شورای اسلامی، عزت، استقلال و استحکام نظام را قوام می دهد و ما باید با انتخاب اصلح ترین افراد نمایندگانی را انتخاب کنیم که پایه های کشور را بیش از پیش مستحکم کنند چرا که نمایندگان ضعیف می توانند پایه های کشور را سست کرده و موجبات ضعف کشور را در تمامی عرصه ها فراهم سازند.

نظرات

  • پارسایی ۱۳۹۴/۱۲/۰۷ - ۱۲:۴۲
    0 0
    واقعا این موضوع فقدان قانون وچاش های آن درحوزه فرهنگ وهنر موجبات تاسف شدید ونه نتها مانع بلکه بستری برای بسیاری از مسائل وحتی نابودی فرصت ها وضرورتهای فرهنگی هنری وسینمایی شده مسئله فرهنگ همیشه یک شعاربوده وهست هنر و سینما سلیقه بی تجربه ها وبد تجربه ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.