یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

خاطرات «محمد کاسبی» از اجرای اولین نمایش انقلابی با حضور زنده یاد«سلحشور»/ حوزه هنری چگونه شکل گرفت؟

محمد کاسبی بازیگر در نشست خبری فیلم آسمان هشتم

سینماپرس: محمد کاسبی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با درگذشت زنده یاد فرج الله سلحشور کارگردان متعهد سینما و تلویزیون گفت: از فروردین ۵۸ و با اجرای نمایش «نهضت حروفیه» که در ستیز با سلطه طلبی، آگاهی انسان و برابری اجتماعی بود با سلحشور آشنا شدم و همین امر باعث بیش از ۳ دهه دوستی من با وی شد.

بازیگر سریال های تلویزیونی «خوش غیرت» و «خوش رکاب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من آن سال ها دانشجوی دانشکده هنرهای دراماتیک بودم و با تعدادی از هم کلاسی های خود از جمله: کاظم بلوچی، تاجبخش فنائیان، جلیل فرجاد، سعید کشن فلاح و... انجمن اسلامی در دانشکده تشکیل داده بودیم و بنا داشتیم که آثار هنری را در این انجمن بر اساس اهداف و ارزش ها و آرمان های انقلابی تولید کنیم.

وی ادامه داد: شهید حسین قشقایی نمایشنامه ای نوشته بود که همسر وی آن متن را برای ما فرستاد و ما تصمیم گرفتیم این نمایش را روی صحنه ببریم. برای اینکه بتوانیم از لحاظ کیفی اثر خود را بهتر به مخاطبان عرضه کنیم از نیروهایی خارج از تشکل اسلامی دانشکده دعوت کردیم تا در این اجرا به ما بپیوندند که این امر باعث ملحق شدن افرادی همچون مجید مجیدی و زنده یاد فرج الله سلحشور به جمع ما شد و تمرین های خود را شروع کردیم و توانستیم در فرودین ماه سال ۱۳۵۸ به مدت ۴۰ شب نمایش «نهضت حروفیه» را به عنوان اولین تئاتر بعد از انقلاب اسلامی در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببریم.

کاسبی سپس با بیان اینکه مرحوم سلحشور هنرمندی پایبند به ارزش ها و آرمان های انقلابی و ولایی بود و تمامی وقت خود را در راستای اعتلای هنر اسلامی صرف می کرد اظهار داشت: بعد از اجرای این نمایش دوستی عمیقی میان ما شکل گرفت و ایشان که در پی تأسیس پایگاهی برای هنرمندان ارزشی و متعهد انقلابی بود و می خواست نیروهای متکی به آرمان های نظام اسلامی را تربیت کند از من دعوت کرد تا با یکدیگر مجموعه ای را با عنوان «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» تأسیس کنیم که امروزه به عنوان «حوزه هنری» شناخته می شود.

این بازیگر مطرح افزود: خوشبختانه این مجموعه توانست با همت نیروهای متعهد انقلابی خود را ساماندهی کند و همین باعث شد تا در سال ۱۳۶۰ اولین فیلم سینمایی حوزه هنری با عنوان «توبه نصوح» با بازی زنده یاد فرج الله سلحشور تولید شود که در آن زمان این فیلم با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد و توانست جایگاه قابل قبولی را در سینما از آن خود کند.

بازیگر سریال تلویزیونی «خوش نشین ها» در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: سلحشور از آن به بعد همواره در راه ترویج اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی کوشید و جزو معدود افرادی بود که توانست تا آخرین لحظه حیات خود حال و هوای انقلاب اسلامی و سال ۱۳۵۷ را درون خود زنده نگه دارد و به اهداف و اعتقادات خود پایبند باشد؛ این حس و حال خدادادی نعمتی نیست که پروردگار به تمامی بندگان خود اعطاء کند و ما همواره در طول سال های پس از انقلاب شاهد بودیم که نیروهای متعهد به اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی دچار انحرافات زیادی در مسیر کاری خود شده اند.

کاسبی سپس با تأکید بر اینکه  ولایی و راسخ بودن در اهداف و آرمان ها از ویژگی های بارز زنده یاد سلحشور بود اظهار داشت: وی همیشه و در هم حال حس و حال ظلم ستزی، استکبارستیزی، تبعیض ستیزی و عدالت خواهی را درون خود داشت و از سوی دیگر علاقه زیاد وی به قرآن باعث شده بود تا بخشی از زندگی روزانه خود را با خواندن و مطالعه این کتاب آسمانی بگذراند.

بازیگر فیلم سینمایی «نطفه شوم» ادامه داد: طی تمامی سال های دوستی مان هرچند که در برخی عقاید با یکدیگر دچار اختلاف نظر بودیم اما هیچ گاه درگیری و کدورتی میان ما به وجود نیامد؛ فرج الله سلحشور انسانی بسیار آرام و دوست داشتنی بود؛ به خصوص افرادی که در اصول اساسی انقلابی با وی هم عقیده بودند هیچ گاه نمی توانستند دوری اش را تاب بیاورند و خوشبختانه از این دست هنرمندان از جمله جمال شورجه، شهریار بحرانی، مجید مجیدی و... در سینمای ایران کم نداریم.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم پروردگار یگانه در این سفر معنوی یار و یاور فرج الله سلحشور باشد و سینمای ایران بتواند ضایعه درگذشت این هنرمند را تحمل کرده و ما شاهد آن باشیم که هنرمندان جوان این مرز و بوم در پی ادامه راه این سینماگر متعهد و ارزشی برآیند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.