دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶

کارگردان یک نمایش ضد جنگ در گفتگو با ما:

«یک سیب برای دو نفر» با شیوه ای نو تبعات جنگ را برای مخاطبان تصویرسازی می کند

یک سیب برای دو نفر

سینماپرس: حمید ملاحسینی کارگردان نمایش «یک سیب برای دو نفر» که این روزها در تالار هنر روی صحنه است گفت: این اثر نمایشی با شیوه ای نو و با رعایت استانداردهای بین المللی، جنگ و تبعات آن را برای مخاطبان تصویرسازی می کند. تنها هدف ما این بود که پیام صلح و دوستی را با اجرای این نمایش به کودکان سراسر دنیا برسانیم.

این کارگردان جوان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این اثر نمایشی بر اساس طرحی از منوچهر اکبرلو منتقد سینما و تئاتر و بر اساس کار گروهی و تفکر بازیگران شکل گرفت که ما سعی کردیم با استفاده از «مولتی مدیا» به یک سبک و شیوه نوینی دست پیدا کنیم و از همین رو ۵۰ درصد «یک سیب برای دو نفر» به صورت فیلم برای مخاطبان نمایش داده می شود.

وی ادامه داد: این نمایش از اتفاقاتی می‌گوید که ممکن است برای بزرگسال ها پیش بیاید، بی‌ آن‌ که متوجه بشوند آن اتفاق‌ ها می‌ تواند ضربه بزرگی به کودکان‌ شان وارد کند. در حقیقیت داستان نمایش، نکته مهمی را به پدر و مادرها گوشزد می کند و از این رو مخاطبان ما نه تنها کودکان که بزرگسال ها نیز هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه تمرینات این اثر نمایشی یک سال به طول انجامید اظهار داشت: طی این مدت بخش های تصویری و نمایشی به صورت همزمان تمرین می شد و ما سعی داشتیم کاری انجام دهیم تا این اثر بی کلام نمایشی بتواند برای مخاطبان جذابیت آفرینی کند.

ملاحسینی خاطرنشان کرد: «یک سیب برای دو نفر» می خواهد این نکته مهم را به مخاطبان خود بازگو کند که همیشه اختلافات کوچک می تواند باعث جنگ های بزرگ در دنیا شود و خوشبختانه توانسته ایم این مطلب مهم را به دور از هرگونه شعارزدگی برای مخاطبان به نحوی به تصویر بکشیم که رضایت آن ها را به همراه داشته باشد.

کارگردان نمایش «به کفشات نگاه کن» افزود: مخاطبان نمایش ما بعد از ۲۰ اجرا رضایت خاطر خود را از تماشای این نمایش ابراز داشته اند و ما امیدواریم تا ۲۱ اسفندماه اجرای این نمایش ادامه به همین صورت ادامه یابد.

وی سپس در پاسخ به این سوأل که با توجه به فراگیر بودن مضمون این اثر نمایشی و اینکه جهان این روزها در یک جنگ همه گیر به سر می برد آیا قصدی برای اجراهای بین المللی «یک سیب برای دو نفر» ندارید گفت: متأسفانه مسئولان هنرهای نمایشی حتی از اجرای این تئاتر در داخل کشور هم حمایت چندانی نکردند و ما بنا به دغدغه های شخصی مان و علاقه ای که به تئاتر داریم با چنگ و دندان توانستیم تالار هنر را برای اجرای این نمایش مهیا کنیم و خودمان بدون کمک مدیران تئاتری با چند کشور از جمله رومانی، چک و اوکراین صحبت هایی برای اجرای این نمایش داشته ایم.

ملاحسینی ادامه داد: خوشبختانه کشورهایی که با آن ها وارد رایزنی شده ایم استقبال بسیار خوبی از ایده و سوژه این اثر نمایشی داشتند و امیدواریم که اجراهای ما در این کشورها بتواند بخشی از حقایق جنگی در کشورهایی نظیر سوریه، لبنان، عراق و... را برای جهانیان برملا کند.

این کارگردان جوان در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه تمامی تلاش خود را به کار بسته تا این نمایش برای مخاطبان کودک و نوجوان هیچ اثر سوئی از منظر روانشناسی نداشته باشد گفت: به همین دلیل ما سعی کردیم بخش های جنگی را به صورت انیمیشن و کارتونی در این نمایش به تصویر بکشیم تا وحشی گری ها و تلخی هایی که در جنگ وجود دارد روح و روان مخاطب هدف ما را آزار ندهد.

وی گفت: هدف ما این بود که به مخاطبان خود بگوییم جنگ همیشه آسیب‌ های بسیاری را با خود به همراه دارد؛ از جنگ‌های مرزی گرفته تا جنگ‌ها و اختلافات یک خانه.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه در این اثر نمایشی به طور جدی سعی شده تا از تمامی نشانه های کلیشه شده در آثار نمایشی کودک و نوجوان پرهیز شود اظهار داشت: در شکل اجرایی اثر نیز تلاش کردیم به دور از کلیشه های رایج در تئاتر کودک که تنها به استفاده از موسیقی و دادن رنگ و لعاب به دکور بسنده می‌کنند، عمل کنیم؛ چرا که کودکان امروزی بسیار با کودکان سال ها قبل فرق کرده اند و قطعاً چنین اتفاقاتی برایشان جذابیت ایجاد نمی کند.

ملاحسینی افزود: تنها آکسسوار نمایش، یک سیب و چند اسپری رنگ برای نقاشی است. تلاش ما این بوده که بچه های امروز را از فضاهای شعاری نمایش های کودک دور کنیم. سعی ما در گروه نمایش بر این بوده که اندیشه مخاطبان را به تکاپو بیندازیم و اثری متفاوت به صحنه ببریم.

وی در پایان گفت: «یک سیب برای دو نفر» به مخاطب گوشزد می کند که اختلافات کوچک چه در خانواده و چه در وسعتی بزرگتر می تواند باعث بروز جنگ های بزرگ شود.

گفتنی است؛ نمایش «یک سیب برای دو نفر» از ۱۵ بهمن تا ۵ اسفند هر شب ساعت ۱۷:۳۰ در تالار هنر میزبان علاقه مندان به تئاتر است.

علیرضا دری، عبد آتشانی، آنالی شکوری و مانلی دری در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح و کارگردان: حمید رضا ملاحسینی، مشاور کارگردان: رضا عباسی، آهنگساز: عبد آتشانی، طراح و اجرای پروجکشن: رامین بهادری، طراح حرکات فرم: شبنم کرمانی، طراح لباس: زیبا موسوی، طراح صحنه: سپیده حسینی، برنامه ریز و تهیه کننده: مینا ساوری، دستیار کارگردان: حمیدرضا گودرزی، منشی صحنه: مریم رادپور، مدیر صحنه: سحر یوسف زاده.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.