دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

در نشست خبری عنوان شد؛

«فیلم ۱۰۰» قدیمی ترین جشنواره فیلم های ثانیه ای جهان است/ درخواست «قربانی» از کمیته امداد و پلیس راهور

نشست مطبوعاتی جشنواره صد ثانیه ای

سینماپرس: بهنام بهادری دبیر جشنواره فیلم «۱۰۰» در نشست خبری گفت: ما قدیمی ترین جشنواره فیلم های ثانیه ای در سطح جهان هستیم و تنها ۳ جشنواره ثانیه ای دیگر در سطح بین الملل را تاکنون شناسایی کردیم که همه آن ها سابقه کمتری نسبت به ما دارند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری جشنواره فیلم «۱۰۰» صبح امروز در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری با حضور علی قربانی (دبیر جشنواره)، بهنام بهادری (دبیر کمیته بین الملل جشنواره) و تعدادی از اهالی رسانه برگزار شد.

علی قربانی دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای این نشست خبری ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت زنده یاد فرج الله سلحشور گفت: ایشان یکی از موسسین حوزه هنری بودند و در واقع صاحب این مرکز محسوب می شوند و تلاش های زیادی برای سینما و تلویزیون انجام دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای متعلق به حوزه هنری نیست و صاحب اصلی این جشنواره عامه مردم هستند اظهار داشت: این جشنواره با هدف توجه به فیلم های بسیار کوتاه راه‌ اندازی شد اما امروز فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ ای خود تبدیل به یک  ژانر شده اند و کارگردان‌ های بزرگ نیز فیلم‌ های ۱۰۰ ثانیه‌ ای می‌ سازند که این نکته بسیار قابل تأملی است.

قربانی ادامه داد: این در حالی است که در سال های ابتدایی برگزاری این جشنواره همگان این احساس را داشتند که فیلم ۱۰۰ ثانیه ای بخشی از یک فیلم بلند داستانی و یا تیزر است و خوشبختانه اینک بعد از برگزاری ۱۰ دوره این نظر کاملاً عوض شده است.

دبیر جشنواره فیلم «۱۰۰» سپس خاطرنشان کرد: ۲ مرکز باشگاه فیلم سوره و مرکز مستند حوزه هنری از فیلم‌ های صد ثانیه‌ ای حمایت جدی می‌ کنند و ما خودمان را واسط و میانجی می‌ دانیم که بین تولید کننده و توزیع کننده قرار گرفته‌ ایم و فیلمسازان را به مراکزی که قصد دارند فیلم‌های اخلاقی و ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازند متصل می‌ کنیم.

وی در همین راستا افزود: به طور مثال ما از کمیته امداد و پلیس راهنمایی و رانندگی تقاضا می‌ کنیم که از فیلمسازان ۱۰۰ ثانیه‌ای برای ساخت آثارشان حمایت و فیلم‌ ها در فضاهایی همچون ایستگاه‌های مترو، تلویزیون‌های شهری و شبکه‌ های تلویزیونی پخش کنند.

قربانی در بخش دیگری از این نشست خبری به بیان جزئیات دهمین دوره جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای پرداخت و گفت: این دروه از جشنواره در بخش‌ های داستانی، انیمیشن، ‌مستند برگزار می‌ شود و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد؛ ضمن آنکه ۳ جایزه ویژه به فیلمسازانی که مضمون مهم اخلاق توجه داشته اند اهدا می گردد.

دبیر این دوره از جشنواره سپس با بیان اینکه استقبال از جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای بسیار بالای بود اظهار داشت:  ۱۶۸۷ اثر امسال به جشنواره رسید که ۱۲۱ فیلم در بخش مسابقه ملی، ۱۰۷ فیلم برای نمایش انتخاب شد ه‌است و ما همانند سال گذشته هیچ هیأت انتخابی را برای این آثار در نظر نگرفتیم و بنده و مشاورانم بهترین فیلم ها را به زعم و سلیقه خودمان انتخاب کردیم.

قربانی سپس به معرفی هیأت داوران این دوره از جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای پرداخت و اظهار داشت: مجید مجیدی به عنوان رئیس هیأت داوران، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه ۲ سیما، رسول صدرعاملی، بهرام عظیمی،   هادی مقدم دوست و  مهرداد غفارزاده از جمله افرادی هستند که داوری آثار این دوره از جشنواره را بر عهده خواهند داشت.

دبیر کمیته بین الملل جشنواره نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: ما قدیمی ترین جشنواره فیلم های ثانیه ای در سطح جهان هستیم و تنها ۳ جشنواره ثانیه ای دیگر در سطح بین الملل را تاکنون شناسایی کردیم که همه آن ها سابقه کمتری نسبت به ما دارند.

وی ادامه داد: ۳جشنواره فیلم‌ های ثانیه‌ ای در دنیا وجود دارد که جشنواره فیلم‌ های صد ثانیه‌ای در «بوستون»، ۶۰ ثانیه‌ ای در «پاکستان» و ۶۰ ثانیه ای در «دانمارک» جزو آن ها هستند و ما با تعاملی که با این جشنواره ها داشتیم قرار شد ۵۲ فیلم خارجی امسال در جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای تهران در بخش مسابقه و ۵۸ فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش در بیاید.

بهادری همچنین به جزئیات جنبی این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: همچنین کارگاه‌ های آموزشی با حضور اساتیدی از فرانسه و دانمارک برگزار می‌شود و همکاری خوبی با جشنواره ازمیر ترکیه، جشنواره فیلم باکو و جشنواره فیلم کوتاه مینسک روسیه داریم.

گفتنی است؛ علی قربانی دبیر جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای در تاریخ سه شنبه ۴ اسفندماه در گفتگویی با خبرنگار سینماپرس اطلاعات این جشنواره را بطور اختصاصی نیز بیان کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.