چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

توقع اهالی سینما از نهاد صنفی خود/۴

یک عکاس سینما: بسیاری از همکارانم به دلیل وضع بد مالی در پی شغل های دوم و سوم هستند

عبدالله عبدی نسب

سینماپرس: عبدالله عبدی نسب عضو انجمن عکاسان خانه سینما گفت: متأسفانه کیفیت حمایت از اهالی سینما رو به روز پایین تر می آید و همین امر باعث شده تا گذران زندگی بسیاری از سینماگران با سختی های فراوانی توأم شود.

این عکاس و فیلمبردار سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما همواره با وعده های زیادی از جمله تأمین امنیت شغلی اهالی سینما، تأسیس صندوق بیمه بیکاری و امثالهم روبرو بوده ایم اما متأسفانه تمامی این وعده ها تنها در حد حرف باقی مانده و در عمل هیچ گونه بهایی به آن ها داده نشده است.

عکاس فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا» ادامه داد: مدیران خانه سینما گویا اصلاً توجهی به لزوم و ضرورت تأمین امنیت شغلی اهالی سینما ندارند و به همین دلیل است که برخی از صنوف به صورت یک جانبه با کارگردانان و تهیه کنندگان سینما وارد تعامل شده اند تا مبحث مهم تأمین امنیت شغلی را در سینمای کشور جا بیندازند و انجمن عکاسان سینمای ایران نیز مدتی است که در پی این امر بسیار مهم و ضروری است.

وی سپس با بیان اینکه وضعیت این روزهای سینمای کشور به گونه ای است که در صنوف و رشته های مختلف هر فردی به دلیل عدم وجود قانونی مدون می تواند خود را سینماگر قلمداد کند اظهار داشت: این مسأله در انجمن عکاسان بسیار زیاد مشاهده می شود؛ متأسفانه ما شاهد آنیم هر فردی که تنها یک دوربین دیجیتال دارد می تواند عکاسی پروزه های مختلف سینمایی را در دست بگیرد و به همین دلیل ما کمیته ای به نام «امنیت شغلی» را در انجمن خود تشکیل داده ایم و با مدیران تولید، تهیه کنندگان و کارگردانان سینما مذاکره و مراوده کرده ایم تا از این به بعد تنها از بین اعضای انجمن عکاسان خانه سینما که کارت صنفی دارند برای پروژه های سینمایی عکاس انتخاب شود.

فیلمبردار فیلم سینمایی «شهر فرشتگان» افزود: متأسفانه این امر مهم به دلیل نبود قانونی مشخص در بسیاری از صنوف و انجمن ها رخ نداده و به همین دلیل است که بعضاً شاهد آن هستیم که برخی از بهترین های سینمای ایران در بیکاری مطلق به سر می برند و عده ای که معلوم نیست به واسطه کدام زد و بند و رابطه توانسته اند بدون هیچ گونه پشتوانه علمی و عملی وارد سینما شوند در پروژه های متعدد حضور دارند.

عبدی نسب سپس با تأکید بر اینکه بسیاری از سینماگران به دلیل وضع بد مالی در پی شغل های دوم و سوم هستند اظهار داشت: مدیران سینمایی باید توجه داشته باشند که مبحث مهم تأسیس صندوق بیمه بیکاری برای اهالی سینمای کشور جزو ضروریاتی است که سال ها است وعده آن داده شده اما رسماً هیچ گام مهمی جهت بهره برداری از آن برداشته نشده است. 

وی تصریح کرد: برخی از اهالی سینمای کشور امروزه با توجه به وضعیت بد اقتصادی که در کل کشور وجود دارد در شرایط بسیار بدی امرار معاش می کنند و من در صنف خودمان افراد با سابقه و کارکشته ای را می شناسم که مجبو شده اند به جای عکاسی در سینما به شغل مسافرکشی روی بیاورند.

وی افزود: اگر امروز مدیران تدبیری جدی برای معیشت اهالی سینمای ایران نیندیشند ما شاهد دوری هرچه بیشتر اهالی کاربلد و باسابقه سینما از عرصه هنر هفتم خواهیم شد و این امر در دراز مدت می تواند تبعات منفی زیادی را برای سینمای ما در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: سینماگری که این روزها دغدغه نان شب، اجاره خانه و هزار و یک مشکل اساسی دارد دیگر نمی تواند برای فیلم های سینمایی دلسوزی کند و این امر باعث افت کیفیت آثار سینمایی می گردد.

عکاس فیلم سینمایی «تسویه حساب» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه از نزدیک شاهد برخی تلاش ها برای تأسیس صندوق بیمه بیکاری و تأمین امنیتن شغلی بوده است گفت: متأسفانه گویا مسئولان ارشد وزارت کار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برایشان مسأله اهالی سینما چندان در اولویت قرار ندارد و به همین دلیل است که تاکنون علیرغم تلاش های متعدد برخی مدیران خانه سینما هیچ گونه اقدام مثبتی در این راستا صورت نگرفته است.

عبدی نسب در خاتمه این گفتگو افزود: معتقدم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید رأساً برای حل این معضل اساسی ورود پیدا کند و به صورت جدی پیگیر وضعیت بسیار بد زندگی بخش عمده ای از سینماگران باشد که در ویترین قرار ندارند و سال ها است که کسی از احوال بسیار بد آن ها خبر ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.