جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲

در گفتگو با سینماپرس تصریح شد؛

قنبری: شوراهای بنیاد فارابی ناکارآمدند/ شرایط فراهم شود «او خواهد آمد» را می سازم

رهبر قنبری

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما که مدت هاست در انتظار تصویب فیلمنامه و تعیین بودجه جدیدترین فیلمش است گفت: در صورت مهیا شدن شرایط، «او خواهد آمد» را برای حضور در جشنواره فیلم کودک می سازم.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همواره در آثار سینمایی من فضایی رئال و شاعرانه وجود داشته که جدیدترین اثر سینمایی ام فارغ از این فضا نیست و در امتداد همان فیلم های قبلی ام که عموماً مخاطبانی خاص داشتند «او خواهد آمد» را جلوی دوربین خواهم برد.

وی افزود: این بار سعی کرده ام تا با جذاب تر کردن داستان ، فضایی را فراهم سازم که مخاطبان بیشتری را برای تماشای ساخته خود ترغیب کنم.

قنبری با بیان اینکه قصد دارم در خلال یک داستان تعریفی شاعرانه از ذات و معنای هستی را در فیلمم ارائه نمایم اظهار داشت: داستان این فیلم که در یک منطقه کوهستانی می گذرد راجع به روستایی است که معلمین آن همیشه قهر می کنند و از آنجا می روند تا اینکه یک معلم تازه وارد به آن روستا آمده و متوجه می شود که شاگردانش هیچ چیزی یاد نگرفته اند اما یکی از آن ها می تواند قرآن را با صوت بسیار زیبایی بخواند؛ شاگرد به معلم می گوید که هر بار به کوهستان می رود صدای صوت قرآن خواندن پیرمردی را می شنود که کلام الهی را قرائت می کند و همین باعث شده تا او نیز قرآن را یاد بگیرد؛ معلم سراغ پیرمرد رفته و از او می خواهد که برای آموختن قرآن به دانش آموزان به روستا بیاید اما پیرمرد با بیان اینکه همه اهالی دچار کفر و دروغ و ریا شده اند و مایل نیست به آنجا وارد شود درخواست معلم را رد می کند؛ اهالی که از این مسأله آگاه می شوند درصدد قتل پیرمرد برمی آیند و در این راستا اتفاقاتی رقم می خورد.

وی ادامه داد: هدف اصلی من این است که عنوان کنم حرف زدن از آزادی و آزادگی در جوامعی که کفر، ریا، دروغ و شهوت و دنیا خواهی در آن حرف اصلی را می زند خریداری ندارد. متأسفانه شرایط امروز مردم در اغلب جوامع بشری این گونه شده که نه تنها نسبت به آزادی و آزادگی بی تفاوت هستند بلکه در پی حذف آن بر می آیند.

کارگردان فیلم سینمایی «عروسی حسین» تأکید کرد: پرداختن به چنین مسائلی در سینما بسیار مهم است و می تواند تلنگری بر مخاطبان فهیم سینما باشد؛ قطعاً تمامی مردم به راحتی با معنا و مفهوم این فیلم کنار خواهند آمد و امیدوارم که «او خواهد آمد» هرچه زودتر به مرحله تولید برسد.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه لوکیشن های این فیلم سینمایی از مدت ها قبل شناسایی و بازبینی شده اند اظهار داشت: کوه های اطراف رضوان شهر تالش و اردبیل قطعاً لوکیشن های اصلی این اثر سینمایی خواهند بود .اردیبهشت ماه بهترین زمان ممکن برای ساخت «او خواهد آمد» است اما متأسفانه به دلیل شوراهای ناکارآمدی که در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد بعد از گذشت مدت های طولانی هنوز شرایط ساخت این اثر سینمایی فراهم نشده است و من در بلاتکلیفی به سر می برم.  

قنبری ادامه داد: در یک بازه زمانی من حتی با بازیگرانی از جمله: سعید نیک‌پور، میرطاهر مظلومی، بهزاد داوری و... برای بازی در «او خواهد آمد» وارد مذاکره شدم و توانستم نظر مثبت آن ها را برای بازی در این اثر سینمایی جلب کنم اما گذشت زمان باعث شد که تولید این فیلم مرتب به تعویق بیفتد و قطعاً برای ساخت فیلم مجدداً بایستی با بازیگران و عوامل وارد مذاکره شوم.

کارگردان فیلم سینمایی «روییدن در باد» سپس ضمن انتقاد شدید از عملکرد بنیاد سینمایی فارابی برای تصویب فیلمنامه ها اظهار داشت: هم اینکه نزدیک به ۶ شورای متنوع تصویب فیلمنامه در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد که تنها محلی برای «دورهمی» های اعضای این شوراها بدل شده و نفع و کارآیی چندانی برای سینمای کشور در پی ندارد.

وی تصریح کرد: به نظر من اغلب اعضای حاضر در این شوراها ژانر و سبک فیلمنامه ها را نمی شناسند و اصلاً تخصصی در حوزه نظردهی در رابطه با فیلم ها ندارند. همین باعث شده تا برای تصویب فیلمنامه «او خواهد آمد» تاکنون ۴ شورا عوض شود.

این کارگردان مطرح سینمای کودک و نوجوان افزود: زمانی که فیلمنامه من در شورای اولیه مطالعه شد به زعم اینکه اثری «معناگرا»ست آن را به این شورا ارجاع دادند، سپس با نظر اعضای این شورا این فیلمنامه دینی قلمداد شد و آن را به شورای فیلمنامه های دینی فرستادند اما اعضای آن شورا نظر داشتند که «او خواهد آمد» فیلمی اجتماعی است و فیلم مرا به شورای «اجتماعی» پاس دادند و این چرخه تکراری همچنان ادامه دارد.

قنبری تصریح کرد: بنیاد سینمایی فارابی بایستی به جای تشکیل این شوراها و دادن حقوق به اعضای شوراهای مختلف که کارآیی ندارند یک شورای تصویب فیلمنامه متشکل از افراد کارشناس و صاحب نظر در تمامی حوزه ها و گونه های سینمایی تشکیل دهد و بر اساس نظرات آن ها فیلمنامه ها را رد یا تصویب کند تا این گونه شاهد سرگردانی و معطل شدن فیلمنامه نویسان، تهیه کنندگان و کارگردانان نباشیم و همه تکلیف خودشان را با اینکه این نهاد از فیلم آن ها حمایت مادی به عمل خواهد آورد یا خیر بدانند.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم که مسئولان بنیاد سینمایی فارابی هرچه سریعتر تکلیف من و فیلمنامه «او خواهد آمد» را مشخص کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.