جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

در جشنواره فیلم «حسنات» عنوان شد:

میرباقری: برای خلق یک سناریوی خوب باید تمام ابعاد شخصیت مورد نظرمان را بشناسیم

سخنرانی داوود میرباقری در افتتاحیه سومین جشنواره فیلم‌های ویدئویی«یاس»

سینماپرس: داود میرباقری کارگردان سریال «مختار‌نامه» در گارگاه فیلم‌نامه نویسی جشنواره ملی حسنات در اصفهان گفت: در خلق یک سناریوی خوب اگر قرار باشد راجع به یک حوزه مفهومی صحبت کنیم، ابتدا باید یک شخصیت پیدا کرد که از تمام ابعاد آن شناخت داشته باشیم. در این صورت است که به خودی خود قصه تعریف خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، داود میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون در کارگاه فیلم نامه نویسی که در کتابخانه مرکزی اصفهان پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان، برگزار شد با اشاره به اینکه مشکل سینمای کشور  وجود نداشتن درک سینمایی است، اظهار کرد: بخش آموزش در سینما مبتنی و متکی بر مسایل فکری است و به جوهره روح و شناخت آدمی باز می گردد.

وی با بیان اینکه سینما منبر موعظه نیست، افزود: افراد به سینما می روند تا به دنیای جدیدی پا بگذارند که در دنیای واقعی آن را تجربه نکرده اند. باید درک و تصور درستی از سینما و فیلمنامه وجود داشته باشد. سینما بیشتر متکی بر رفتار و احساس است.

کارگردان سریال «مختار‌نامه» اضافه کرد: تجربه شخصی من می گوید برای خلق یک سناریوی خوب شناخت انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر قرار باشد راجع به یک حوزه مفهومی صحبت کنیم، ابتدا باید یک شخصیت پیدا کرد که از تمام ابعاد آن شناخت داشته باشیم. در این صورت است که به خودی خود قصه تعریف خواهد شد.

میرباقری ادامه داد: من هیچوقت به یاد نمی آورم که نوشته ای را از سر تکلیف نوشته باشم و آن اثر به طور مناسب از آب درآمده باشد. اگر کاری به من سفارش داده شود، هیچوقت آن کار خوب از آب در نمی آید، چراکه رابطه ای میان من و نوشته ایجاد نمی شود.

شناخت دقیق شخصیت محوری داستان سناریوی خوب را خلق می کند

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که نوشتن برایمان حیاتی باشد و با عشق اثری تولید شود حتما خوب خواهد بود. به لحاظ فنی توصیه ام این است که فیلمسازان از خود سوال کنند که چه میزان شخصیت محوری داستان را می شناسند. شناخت دقیق و همه جانبه شخصیت محوری داستان می تواند باعث خلق یک سناریوی خوب شود.

وی با بیان اینکه سناریوی سلمان فارسی را با امرالله احمدجو شروع کرده و در حال نوشتن آن هستیم، اظهار کرد: من حدود 20 سال با سلمان فارسی زندگی کرده ام و پژوهش ها و مطالعات و تحقیقات بسیاری حول شخصیت سلمان انجام داده و سعی کردم 20 سال با او همسفر شوم تا او را بفهمم. مساله ای که 20 سال پیش درگیر آن بوده ام حالا می بینم جوانان بسیاری در حال حاضر درگیر آن شده اند و این شد که تصمیم گرفتم سینمای سلمان را بنویسم.

این کارگردان سینما اضافه کرد: لازمه ساختن یک اثر هنری داشتن نگاهی ویژه است. حرف ها گفته شده و نباید به دنبال حرف تازه گشت. نشان دادن منظری جدید برای بیننده کار را دیدنی می کند و تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. اثری که با مناسبات، شرایط و درگیری های انسان امروز ساخته شود،اثرگذار و ماندگار خواهد بود.

میرباقری با بیان اینکه باید به دنبال ترکیبات تازه در اثر باشیم، اظهار کرد: در برخی کارهای من به ویژه در نمایشنامه ها مثل ها و ترکیباتی با واژه های جدید ساخته شده و عمق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب و کلاس را رد نمی کنم، گفت: با این حال به صرف اتکای به کتاب و کلاس نمی توان شاهکار تولید کرد. اگر موضوعی،شخصیتی و یا فضایی شما را درگیر نمی کند و شناخت کافی از آن ندارید وقت خود را برای آن تلف نکنید. کارهای اولیه خود را در فضا و جغرافیایی بسازید که بر آن اشراف و احاطه دارید، زمانیکه شما از ابزار مورد استفاده خود آگاهی دارید قطعا اثری که تولید می شود، ماندنی و تاثیرگذار خواهد بود.

فیلمنامه ادبیات نیست

کارگردان سریال «امام علی (ع)» با بیان اینکه فیلمنامه ادبیات نیست، افزود: وقتتان را صرف نوشتن مطلبی نکنید که ادبی به نظر برسد. فیلمنامه قرار است کنش و واکنش شخصیت ها را نشان دهد، وقتتان را صرف میزانسن و حرکت دوربین نکنید.

میرباقری ادامه داد: پرداختن به مقوله تاریخ یک مقوله ذهنی است. یک اثر تاریخی اثری کاملا تخیلی است و به نوع نگاه، نگرش و باورهای مولف باز می گردد.

وی پیرامون موضوع زبان در سینما اظهار کرد: زبان در سینما خاص است. زبان سینما، زبان ادبیات و تاریخ نیست زبانی است که با یک بار گفتن تاثیر خود را بگذارد و متناسب با فضای داستان باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.